Brzdíme při jízdě v horách 13.2.2007 09:45 - tisková zpráva
Brzdíme v horách
V horských oblastech platí obvykle pravidlo, že ten, kdo jede do stoupání, má přednost. Musíme počítat i s tím, že na řadě míst je vyhýbání možné jen na výhybkách. Musíme tedy včas předvídat a reagovat na protijedoucí vůz. Při dlouhém stoupání je nutné udržovat motor ve středních a vyšších otáčkách, při kterých se nejlépe využije krouticí moment motoru a chlazení je nejúčinnější. Jestliže se teploměr dostane do červeného pole, je nutné na nejbližším odpočívadle zastavit, nevypínat motor, otevřít kapotu a nechat při nízkých otáčkách motor vychladnout.
Vyplatí se před cestou překontrolovat, zda řádně spíná čidlo ventilátoru chlazení. Do kopce jedeme na třičtvrtě plynu a včas řadíme.
Ale pozor při jízdě s kopce:
- brzdíme motorem na stejný rychlostní stupeň, jakým bychom jeli nahoru. Správný je ten stupeň, při němž vozidlo bez přidání plynu nezrychluje.
- Před zatáčkami pak jenom krátce přibrzdíme.
- Dlouhá jízda s nepřetržitým brzděním dokáže rozpálit brzdové kotouče, bubny i obložení tak, že brzdová kapalina začne vřít, vznikají bubliny a výkon brzdy se rovná nule. V takové situaci už může být pozdě. Pamatujme proto včas na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny, která by se měla vždy po dvou letech vyměnit. Bubliny páry se totiž tvoří z vody, kterou do sebe každá brzdová kapalina postupně absorbuje.
- Nikdy se nesnažte na okamžik zrychlit sešlápnutím spojky. Při opětném sepnutí můžete spálit její obložení.
- Začnou-li brzdy "vadnout", silně sešlapujte brzdový pedál (pumpujte); to stlačí vzniklé páry. K tomu zatáhněte i ruční brzdu, a pokuste se zařadit nižší rychlost.
- A když je nejhůř? Pak zbývá jen únikové řešení, dokud se vůz příliš nerozjede, raději zničit plechy postupným brzděním o sněhové bariéry či svodidla, než riskovat čelní náraz.
InfoServis ÚAMK ČR
|