Další rozhovory na téma okruhový Peugeot 908 18.2.2007 04:26 - tisková zpráva
Rok 2007 bude pro tým i závodní novinku Peugeot 908 rokem zkušebním , než budou společně v roce 2008 usilovat o vítězství i třeba ve 24 hod LM. Peugeot se také bude účastnit šampionátu Le Mans Series, kde bude, stejně jako při závodě v Le Mans, zastoupen v každém ze šesti závodů dvěma vozy.
Viz více zde. Peugeot znovu v roce 2007 do vrcholových světových závodů - LMS
a zde Peugeot 908 pojede nejen 24 hodin v Le Mans. Rozhovory s šéfy týmu
3 otázky pro pana Guillaume CATTELANI, vedoucího oddělení aerodynamiky
Co se změnilo mezi maketou představenou na autosalonu Mondial v září minulého roku a dnešním vozem?
Nacházíme základní koncept, a to zavřený vůz s důrazem kladeným na chlazení, které dieselový motor vyžaduje a které zabezpečují široké pontony. Oproti tomu v detailech se vše změnilo již po prvních zkouškách v aerodynamickém tunelu a také proto, aby vůz odpovídal předpisům autoklubu ACO: dveře, spojlery, přívod vzduchu atd.
Bude se model 908 i nadále vyvíjet?
Samozřejmě! Nyní je potřeba s vozem jezdit a nastřádat najeté kilometry. Souběžně s testy na dráze stále provádíme testy v aerodynamickém tunelu. Je pravda, že s dnešními technickými prostředky je možné rychle dosáhnout dostatečné míry přítlaku, abychom již z prvních jízd vytěžili maximum.
Ale to není vše, musíme také najít „kvalitní“ přítlak, a to je možné pouze prostřednictvím mnoha testů v aerodynamickém tunelu, a dospět k přirozené velikosti. A po pravdě řečeno, abychom pilotům usnadnili navázání kontaktu s tímto novým vozem, je naší prioritou dát jim k dispozici vůz, jehož úroveň přítlaku spíš zohlední jízdy v rámci LMS než v závodě 24h v Le Mans. A průběžně ho budeme stále vylepšovat. Mezi dneškem a Le Mans proběhne ještě velký vývoj.
Kolik hodin strávil model 908 v aerodynamickém tunelu?
Model aerodynamického tunelu jsme sestrojili 100% vlastními silami. Upřímně, nikdy jsem neviděl maketu této kvality sestrojenou v tak krátkém čase. V oddělení plasturgie mají u Peugeot Sport zlaté ruce!
Použili jsme nejmodernější výrobní postupy, abychom mohli přeměnit maketu v rozsáhlou skládačku, kde je možné jednoduše vyměnit každý díl.
Jsme tak schopni testy v aerodynamickém tunelu využít na maximum. Poprvé jsme ho použili 18. dubna minulého roku. Dodneška bychom napočítali okolo 500 hodin vývoje v aerodynamickém tunelu.
3 otázky pro pana Claude GUILLOIS, vedoucího oddělení motoru
Co se změnilo od 15. června minulého roku, kdy byl v Le Mans představen motor V12 HDI FAP?
Dokončili jsme detailní studii motoru, abychom mohli spustit výrobu jednotlivých částí a všech jejich komponentů. Každá součástka byla předmětem podrobných a přísných kontrol z hlediska metrologie, metalurgie a dalších. Motor V12 HDI FAP používá opravdu složité součástky, které vyžadují přísné a detailní kontroly.
Než byly některé skupiny dílů – jako např. olejové a vodní čerpadlo, definitivně namontovány do prvního motoru, byly testovány v různých zkušebních zařízeních; jeho sestavování začalo druhý týden v září a trvalo asi tři týdny.
Během první montáže je potřeba stále ověřovat, měřit, je třeba provádět úpravy nebo modifikace, menší adaptace, vše dokumentovat a upřesnit postup montáže, aby se zjednodušily ty, které budou následovat.
I přes to, že celý plán byl mimořádně nabitý, byl motor ve zkušebně nainstalován na konci září, jak bylo stanoveno na začátku projektu, a poprvé se ve Vélizy rozjel v noci z 29. na 30. září.
Dosáhli jste plánovaných 700 koní a točivého momentu 1200Nm?
Má vše, co jsme očekávali nejprve na základě různých výpočtů a simulací a později na základě všech přípravných zkoušek, které byly provedeny na jednoválcovém motoru. Velké množství hypotéz se potvrdilo, ale některé aspekty, zejména ty spojené se samotnou architekturou dvanáctiválcového motoru, byly těžko ověřitelné před prvním testem ve zkušebně.
Ale dosáhli jsme úrovně výkonu, který byl stanoven v zadávacích podmínkách a k dnešnímu dni první prototypy motoru V12 HDi FAP nashromáždili 180 hodin testů ve zkušebně. Nicméně vše je potřeba ještě potvrdit, zejména co se týče spolehlivosti, komfortu ovládání a spotřeby. Musíme, a budeme, motor vylepšovat v závislosti na výsledcích získaných jak ve zkušebně, tak přímo ve voze.
Proč byly prováděny testy na jednoválcovém motoru?
Testy na jednoválcovém motoru pomáhají vyvinout a zdokonalovat spalování a vstřikování ještě předtím, než je vyroben první víceválcový motor.
Můžeme tak zkoumat víc možností za kratší dobu, potvrdit určité principy, optimalizovat konstrukční parametry a také předvídat určitá nastavení.
Díky tomuto motoru, který bychom mohli označit za maketu, ale funkční maketu, můžeme podstatným způsobem zkrátit termíny a tím i náklady a snížit rizika spjatá s tímto typem pohonu.
PR
|