Jarní cena v Brně poněkud na pováženou . Zamyšlení k vážné nehodě Pavel Jelínek
V Brně opět na pováženou Jestliže první závod automobilů v Brně, tedy Brněnský drak, přinesl otazníky ohledně zabezpečení závodu s ohledem na nehodu vozu F3000 a civilní Škodovky, nyní Jarní cena byla svědkem jedné z nejtragičtějších situací na našich okruzích za posledních několik desítek let. O podobných událostech se nepíše snadno a rozhodně jsou to ty nejnepříjemnější řádky, které lze vůbec psát…
Pokud bychom nehodu, ke které došlo v první zatáčce po startu sprintu divize 4 chtěli zařadit do širších souvislostí, asi bychom měli začít u loňského roku, kdy byl vydán námi již několikrát kritizovaný zákaz startu sportovních prototypů v divizi 4. Oficiálním zdůvodněním byla bezpečnost, resp. nebezpečnost startu těchto nízkých, prý přehlédnutelných vozů mezi cestovními. Sice všude ve světě podobná symbióza patří ke standartu, jehož může být příkladem závod 24 hodin v LeMans důkazem, ovšem u nás je vždy všechno trochu jinak.
Nebezpečí motoristického sportu vždy bylo a bude, ovšem někdy je zarážející, do jakých rukou musí jezdci vkládat své naděje v událostech podobných té, která se v Brně přihodila. Není to o tom, že by například cestovní vozy měly být bezpečnější než sportovní, ostatně právě při této nehodě by patrně sportovní prototyp sehrál bezpečnější útočiště jezdci díky deformačním zónám a nižší hmotnosti, než vůz Porsche 911. Smutné je, že v motoristickém sportu, tak nákladném, navíc na Masarykově okruhu, který se jistě považuje za nejlepší u nás, došlo k tak hrubému zanedbání bezpečnosti jezdců, jako právě nyní. Podle očitých svědků se promarnilo tolik času, který může být nakonec slovenskému jezdci Peteru Princovi, který je podle našich informací stále v komatu, osudným.
Jak k tragédii vlastně došlo? Po startu do SPRINTU šel do vedení Mercedes DTM s Charouzem za volantem sledovaný Studeničem, Konopkou a Krámským. Za nimi se řadily vozy Porsche týmu Machánek a Audi ST. Princ startující na druhém voze týmu Machánek najížděl do zatáčky ve vnější stopě zprava sledovaný Bezákem na dalším Porsche. Potom se však Princ dostal do hodin, za ním jelo druhé Audi, Barta na BMW a Kusín na dalším BMW. Jezdec před Kusínem se stačil Princovu Porsche vyhnout, ale nic netušící Kusín narazil v plné rychlosti do levých jezdcových dveří.
Bohužel vůz, který jel za celým startovním poli se neobtěžoval u nehody zastavit a poskytnout první pomoc a dlouhé minuty trvalo, než se zde objevila vůbec nějaká pomoc, podle očitých svědků navíc pomoc značně amatérská. Vše trvalo příliš dlouho, jezdec měl zřejmě krvácení do mozku, byl v bezvědomí a rovněž se objevily srdeční zástavy. Odborná pomoc přijela opravdu příliš pozdě, nakonec se dostavil i vrtulník. Zabezpečovací systém naprosto zklamal, vzpomínal jsem, jak při závodě v rakouském Rechbergu po nepříliš velké kolizi jednoho jezdce přijela sanitka preventivně během jedné minuty… Tady v Brně chyběla i odpovídající technika na vyprošťování… Kdo nese zodpovědnost za takto amatérsky zabezpečený závod? Dočkáme se nějaké změny, nebo jen alibistických prohlášení?
Jedním z nepříliš radostných, ovšem dnes velmi typických jevů okruhových závodů je bohužel také ta skutečnost, že zde startuje rovněž řada jezdců, kteří více než jezdeckými schopnostmi oplývají obchodními dovednostmi, které jim umožňují startovat v příliš silných a rychlých vozech. Škoda tedy, že se snahy o vetší bezpečnost a kvalitu závodů neubírají jiným směrem než zákazem startu sportovních vozů...
Po těchto informacích se asi jen těžko dá dále rozvádět jednotlivé závody. Podobné nepříjemné události zkazí celkový dojem a pak se člověk nemůže divit například vrchaři Krámskému, který do opakovaného startu odmítl nastoupit. Zajímavé závody předvedli jezdci Národní formule s mladým Mičánkem na stupni nejvyšším. Bezesporu velmi zajímavý byl závod rakouských historických vozů a pochopitelně hlavní závod formule Euro F3000 Superfund. Není doba vhodná na zlechčování a nadsázku, přesto bych zmínil exhibiční jízdu, kterou v rámci divize 4 pořádá tým AMG Mercedes ve spolupráci s Charouzem a Engem. Jednalo se o propagační jízdu zaměřenou na popularizaci DTM, které se na podzim do Brna chystá, otázkou je, zda podobné exhibice mají ten správný efekt.
V samotném závodě divize 4 bojovali o čelní místa vozy Porsche, Audi a BMW. Nejrychlejší bylo slovenské Porsche vedené Studeničem, Bezákem a Jureňou. Dobře se uvedl Krámský na novém voze BMW M3 GTR a rovněž Šenkýřovo BMW slavilo svůj druhý vytrvalostní start dojetím do cíle, což odráží vyspělost jeho týmu. Více informací nabízí náš výsledkový servis připravený díky webovým stránkách Automotodromu v Brně, který fungoval naprosto perfektně a dále na spřízněných stránkách www.racingsportscars.com, kde jsou podrobné reportáže z většiny závodů Jarní ceny Brna, ovšem v angličtině. Zvlášť jsme se věnovali sportovním vozům série SSC v jiném článku.
Roman Krejčí , www.vrchy.com
|