Evropská charta bezpečnosti silničního provozu tisková zpráva
V hlavním městě Irské republiky Dublinu byla 6. dubna slavnostně podepsána Evropská charta bezpečnosti silničního provozu. Evropská komise dává této akci vysokou prioritu, protože Charta je nositelem konkrétních řešení, která pomohou snížit počet obětí dopravních nehod. Za Českou republiku byl signatářem Charty JUDr. Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK). Projekt byl odstartován 29. ledna tohoto roku v Bruselu. Jeho úkolem je stmelit evropskou občanskou společnost a dosáhnout společného cíle, stanoveného v „Bílé knize pro dopravu“, jímž je snížení obětí dopravních nehod do roku 2010 o polovinu. Akci organizovala Kancelář prezidentky Irska Mary McAleeseové. Charta byla podepsána 39 signatáři za přítomnosti viceprezidentky Evropské komise Loyoly de Palacio. Přítomen byl i Pat Cox, prezident Evropského Parlamentu, Seamus Brennan, ministr dopravy Irska a předseda Evropské konference ministrů dopravy (CEMT), Ari Vatanen, člen Evropského parlamentu a bývalý úspěšný automobilový závodník, Max Mosley, prezident Mezinárodní automobilové federace a také Michael Schumacher, několikanásobný mistr světa ve Formuli 1.
Českou republiku zastupoval náměstek ministra dopravy ČR Ing. František Rochovanský. Jak již bylo uvedeno, signatářem charty za ČR byl prezident ÚAMK ČR JUDr. Oldřich Vaníček. Dalšími signatáři byly například firmy Honda, ExxonMobil, Michelin, Bosch, DEKRA, národní automobilové kluby jako například německý ADAC, či irský AA Irland, Asociace evropských výrobců automobilů, Konfederace italských dálnic, apod. Formální podoba Charty je v Akčním programu pro bezpečnost silničního provozu definována tak, že její podpis bude vykládán jako závazek pouze ve vztahu k jejímu článku 11. (v dané zemi). Signatář se tak zaváže k plnění tohoto článku, jehož znění pro svou zemi sám navrhne. Ostatní články, v nichž jsou zakotveny všeobecné principy k dosažení společného cíle, pouze bere na vědomí. Jedenáctý článek jednotliví signatáři Charty definovali individuálně tak, aby přispěl přímo či nepřímo k dosažení společného cíle, odpovídal svou podstatou okruhu činností signatářů, byl splnitelný, měřitelný a kontrolovatelný a šel nad rámec plnění zákonů.
Mezi signatáři jsou subjekty z oblasti automobilových asociací, automobilového průmyslu, kluby, ale také instituce místní správy, významná média, školy a podobně. Prezident ÚAMK ČR JUDr. Oldřich Vaníček jako zakládající signatář navrhl znění 11. článku Charty pro Českou republiku takto: 1. S využitím simulátoru nárazu organizovat preventivní akce na podporu užívání bezpečnostních pásů, dětských zádržných systémů a správného nastavení opěrek hlav - každý rok 30 akcí po celé České republice.2. Vyrobit postupně tři instruktážní videokazety a DVD k problematice BESIPu (jednu ročně) a tyto pomůcky bezplatně distribuovat do škol, autoškol a dalších výchovných zařízení jako didaktické pomůcky. Obsahem videokazet bude: zásady bezpečné jízdy na kole - pro věkovou kategorii do 10 let; zásady bezpečné jízdy na kole - pro věkovou kategorii 10 až 15 let; první pomoc při dopravních nehodách.
Součástí slavnostního aktu podpisu Charty byl i doprovodný program. V jeho rámci byl prezentován simulátor nárazu ÚAMK – zařízení pro simulaci činnosti prostředků zajišťujících bezpečnost cestujících ve vozidle. Simulátor navrhl a postavil ÚAMK. Zařízení simuluje náraz vozidla jedoucího zhruba rychlostí 30 km/hod. do pevné překážky a demonstruje nebezpečí vyplývající z nepoužití bezpečnostních pásů při jízdě. Právě na toto zařízení usedl znovu Michael Schumacher. Poprvé se tak stalo před několika lety při zahájení kampaně „Deset sekund pro život“, organizované FIA. Se simulátorem je ÚAMK v posledních letech přítomen při vybraných závodech Formule 1 a dalších akcích a podnicích.
tisk info
|