www.car.cz
 

Česká národní charta bezpečnosti silničního provozu
     tisková zpráva


 
Česká národní charta bezpečnosti silničního provozu (dále jen Česká národní charta) je národní aktivitou, která navazuje na Evropskou chartu bezpečnosti silničního provozu iniciovanou Evropskou komisí, kterou podepsal prezident ÚAMK ČR JUDr. Oldřich Vaníček 6.4.2004 v irském Dublinu. Dalšími signatáři této charty, která vznikla jako součást dlouhodobé kampaně orgánů Evropské unie zaměřené na oblast bezpečnosti silničního provozu, je 39 subjektů ze zemí EU, které spojuje angažovanost v různých oblastech silniční dopravy.
 
Základním smyslem a cílem obou dokumentů a z nich vyplývajících aktivit je snížení počtu smrtelných dopravních nehod na evropských (a tedy i českých) silnicích o polovinu a to do roku 2010.
 
Iniciátorem vzniku České národní charty je Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK ČR), který je jediným signatářem Evropské charty bezpečnosti silničního provozu z ČR.  Oficiální vyhlášení České národní charty bylo uskutečněno 22.dubna 2004 v Seči na celostátním semináři ÚAMK k problematice BESIPu.
 
 

Kdo může být signatářem

 
Signatáři České národní charty se mohou stát české subjekty (právnické i fyzické), které se k chartě připojí, budou dodržovat a prosazovat její myšlenky a nad rámec svých zákonných povinností se zaváží ke splnění  úkolu – závazku - dle vlastního uvážení, který by měl svým obsahem přispět k naplnění základního cíle.
 
 

Závazek

 
„Česká národní Charta bezpečnosti silničního provozu“ obsahuje 11 článků. Zatímco v prvních 10 jsou zakotveny všeobecné principy k dosažení společného cíle, 11 článek není konkrétně stanoven. Signatáři Charty budou sami dobrovolně definovat jeho znění individuálně tak, aby tento konkrétní závazek :
 
Ø       Ø      mohl přispět přímo či nepřímo k dosažení společného cíle
Ø       Ø      odpovídal svojí podstatou okruhu činností signatáře
Ø       Ø      byl splnitelný, měřitelný a jeho plnění bylo kontrolovatelné
Ø       Ø      šel nad rámec plnění zákonem stanovených úkolů
Ø       Ø      plnění by mělo být rozloženo do období 3 let
 

 

Jak se stát signatářem

 
Za účelem prezentace České (národní) charty bezpečnosti silničního provozu byly v rámci internetové prezentace ÚAMK, a.s. vytvořeny webové stránky, kde je zveřejněn text obou dokumentů, přehledy signatářů a jejich závazků (tedy 11. článku) a aktuální informace o naplňování cíle charty včetně činnosti sekretariátu. Umístněny jsou zde i metodické pokyny jak se registrovat.
 
Subjekty, které se rozhodnout podpořit myšlenky charty svým připojením se k jejímu obsahu, se mohou přihlásit (nejlépe on-line) formulářem, který je na uvedených webových stránkách charty. Součástí této přihlášky je i formulace vlastního závazného bodu (článku 11).
 
Předpokládá se, že zhruba tři měsíce po vyhlášení charty bude zorganizována slavnostní akce, na které dojde ke podpisu charty prvními signatáři. Tomuto aktu bude věnována odpovídající mediální pozornost.  V následném období bude fyzický podpis řešen korespondenčně.
 
 

Sekretariát Charty

 
Za účelem organizačního zajištění je vytvořen sekretariát České národní charty, který zajišťuje jak registraci signatářů charty, tak  aktivity vedoucí k naplnění hlavního cíle. Hodnotí individuální závazky jednotlivých zájemců o připojení se k chartě a potvrzuje na tomto základě členství jednotlivých signatářů. Současně zajišťuje mediální aktivity popularizující tento projekt.
 
S cílem zajištění serióznosti Charty a závazků jejích jednotlivých signatářů bude sekretariát monitorovat uvádění Charty do praxe i úspěšnost plnění závazků. Vydá několik průběžných a jednu závěrečnou zprávu. Monitoring bude probíhat po celou dobu trvání závazku, což je běžně 3 roky (závisející na typu závazku). V případě, kdy dojde k jednoznačnému nebo trvajícímu neplnění ustanovení Charty či dokonce jejímu zneužití včetně používání loga, takovýto signatář bude vyškrtnut z listiny Charty a nebude již dále moci využívat výhod v oblasti promotion.
 
 

Kontakt:

ÚAMK ČR, Na Strži 9, 140 02 Praha 4.
 
Jméno signatářů a individuelní závazek každého z nich,  bude následně zveřejněn na uvedených webových stránkách charty. 
 
Promotion
 
Signatáři jsou oprávněni využívat určitých výhod v oblasti promotion: smí užívat značku kampaně, a jejich jména a závazky jsou zveřejňovány na webové stránce Charty. Účastní se každoročního slavnostního udílení cen nejúspěšnějším signatářům. Jsou zmiňováni v mediálních výstupech týkajících se charty.
 
ČESKÁ NÁRODNÍ CHARTA BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU
vyhlášená Ústředním automotoklubem České republiky
Já, níže podepsaný (á):
Zastoupený (á):
na základě své pravomoci, kompetence nebo mandátu k zastupování a z titulu této funkce se podílím na odpovědnosti za bezpečnost silničního provozu v České republice.
 
Počet obětí dopravních nehod  je v současné době v České republice neakceptovatelný,  proto musí být učiněna všechna dostupná opatření ke snížení tohoto počtu v co nejkratší době. 
 
Jako nejvhodnější k dosažení tohoto cíle se zdá být koordinovaná akce všech zainteresovaných a odpovědných stran.
 
Věřím, že v naší zemi existují další dostupná efektivní opatření pro motivování účastníků silničního provozu, k aplikaci bezpečnostních předpisů a dokonce k přijetí dalších opatření, například za účelem snížení rizik nehod, kterým uživatelé silnic čelí, a ve víře, že rozsah takovýchto opatření bude úměrný počtu zavazujících se stran.
 
Přihlašuji se k cíli snížit počet mrtvých  na silnicích v ČR o nejméně 50% do roku 2010.
 
Věřím ve smysl pro zodpovědnost těch jednotlivců i organizací, kteří se k této chartě svým konkrétním úkolem a podpisem připojí.
 
Uvědomuji si, že jakékoliv náklady na akce podporující bezpečnost silničního provozu jsou nesrovnatelně nižší než  lidské, společenské a ekonomické ztráty vzniklé z titulu dopravních nehod.
 
Zavazuji se k realizaci opatření a aktivit, v rámci své odpovědnosti, které vedou k vylepšení situace v silničním provozu.
 
Zavazuji se, v rozsahu své odpovědnosti a činností a v souladu s alespoň  jedním z následujících principů:
 
Ø       1.      Přijmout opatření v oblasti mé odpovědnosti za účelem přispět k výše uvedenému cíli „Snížení počtu tragických dopravních nehod“.
Ø       2.      Zařadit akce bezpečnosti silničního provozu a propagaci bezpečnosti mezi své hlavní priority. Využít výzkumné aktivity, organizační opatření a investice, jako podklad k sestavení reálného plánu bezpečnosti silničního provozu.
Ø       3.      Sdílet technické a statistické údaje s  orgány odpovědnými za bezpečnost silničního provozu s cílem lepšího pochopení příčin dopravních nehod, důvodů zranění a účinnosti preventivních opatření.
Ø       4.      Přispět k prevenci dopravních nehod realizací vysoce účinných kroků v jedné nebo více následujících oblastech:
 
1.       -         Prvotní a kontinuální výchova řidičů formou kurzů a jejich informovanosti o zásadách bezpečné jízdy.
2.       -         Vybavení a ergonomika motorových vozidel.
3.       -         Infrastruktura navržená za účelem minimalizace rizik dopravních nehod a za účelem nabádání k bezpečné jízdě.
 
Ø       5.      Vyvíjet a realizovat technologie ke snížení následků dopravních nehod.
Ø       6.      Přispět k vytvoření jednotného, trvalého a odpovídajícího způsobu monitorování dopravy. Kontrolovat dodržování pravidel silniční dopravy ze strany mě zastupujících osob nebo osob jednajících pod mou pravomocí a trestat všechny provinilce jednotným, rychlým a přiměřeným způsobem.
Ø       7.      Vytvořit rámec motivující k zavádění průběžných vzdělávacích aktivit a napravující vysoce rizikové řidiče.
Ø       8.       Přispívat, kdekoliv je to možné, k lepšímu pochopení příčin, okolností a důsledků dopravních nehod za účelem poučení se a zabránění jejích opakování.
Ø       9.      Přispět k zajištění efektivní a vysoce kvalitní lékařské, psychologické a právní pomoci obětem silničních nehod.
Ø       10.  Přistoupit na následné vyhodnocení všech opatření přijatých ke zlepšení bezpečnosti silniční dopravy dle odpovídajících pravidel. V nutných případech přistoupit k revizi opatření.
Ø       11.  Převezmu iniciativu při realizaci opatření, která přesahují rámec platných zákonných požadavků, zejména se zaměřím na plnění tohoto úkolu:
 
V                    dne
 

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose