Ford jede na Kypr s vírou v upevnění svého vedení tisková zpráva
Kyperská rallye (13. – 16. 5. 2004)
Na vedoucí pozici v šampionátu značek i jezdců se Ford BP Rallye Sport vydává vstříc tradičně nejnáročnější části mistrovství světa. Kyperská rallye (13. - 16. května) je první ze série tří drsných soutěží, které se pojedou za velkých veder. Ve východní části Středozemního moře ale Focusy WRC v minulých letech vždy excelovaly.
Na kamenitých a rozpálených tratích, kde hraje nejdůležitější roli odolnost, spolehlivost a rychlost, si Focus získal skvělou reputaci. Ze čtyř ročníků novodobé historie Kyperské rallye vyhrál dva. Na sluncem zalitý ostrov přijíždí s devítibodovým náskokem v šampionátu značek. Markko Märtin a Michael Park vedou, po jednom vítězství a dalších dvou umístěních na stupních vítězů, tabulku jezdců. Týmoví kolegové François Duval a Stéphane Prévot figurují prozatím na pátém místě a také jim již letos dvakrát patřily stupně vítězů - v Monte Carlu a v Mexiku.
Kamenité tratě vysoko v pohoří Troodos jsou jako stvořené pro potenciální rozbíjení vozů. Teploty by měly být oproti minulému roku poněkud příznivější, protože Kyperská rally se jede o pět týdnů dříve, než v roce 2003. Přesto budou tři dny soutěže jedněmi z nejnáročnějších z celé sezóny. Vytrvalost bude hrát klíčovou roli pro úspěšné absolvování tohoto nejpomalejšího podniku šampionátu. Loni byla průměrná rychlost vítěze 66.18 km/h, což přináší další problémy s nedostatečným chlazením motoru a systému transmisí.
Märtin s Parkem startovali na Kypru již třikrát, ale jejich čtvrtá účast bude zřejmě jejich nejtěžší. Jako vedoucí posádka šampionátu bude během první etapy vyjíždět na tratě jako první. Pokud se pojede na suchu, budou na ně čekat ty nejtěžší podmínky, protože drsná šotolina bude na povrchu velmi kluzká. Märtin a další přední jezdci budou tak paradoxně čistit tratě a připravovat méně kluzký povrch jezdcům za nimi.
28-ti letý Estonec se ale nechce na nevýhodu myslet a soustředí se na upevnění své vedoucí pozice. "Na Kypru je nejdůležitější najít správný rytmus," říká. "Tratě jsou pomalé a kroucené, takže jezdec musí najít správný kompromis mezi rychlostí a agresivitou. Je to naprosto odlišný přístup oproti minulé soutěži na Novém Zélandu a může to být trochu frustrující. Na pomalých tratích mám většinou pocit, že nejedu dost rychle. Když ale přidáte moc, může se vám stát, že opustíte ideální stopu a ztratíte čas."
"Tratě jsou suché a zatáčkovité, takže je tu důležitá přilnavost. Auto pořád akceleruje a brzdí, což velmi poškozuje pneumatiky, zvláště, pokud je velké horko," dodává.
Také Duval bude startovat na Kypru počtvrté. 23-ti letý Belgičan na sebe upozornil v roce 2002, když se s Focusem RS dostal během první etapy, při svém prvním startu s vozem WRC na šotolině, do vedení. Od té doby dosáhl i dalších úspěchů na podobně náročných soutěžích, když rychlost skloubil s opatrností a vyhýbal se problémům.
"Pro jezdce, spolujezdce i vůz je to velmi náročná rally," říká. "Členité tratě mám rád, ale tahle soutěž je pro mě možná až moc pomalá. Myslím, že mám šanci se umístit mezi pěti nejlepšími. Během prvního dne se vyplatí příliš neriskovat, protože spousta aut se dostane do problémů a opatrnost se může vyplatit."
"Pro první den nemáme špatnou pozici. Myslím si ale, že pokud bude sucho, bude nejlepší startovat až za první desítkou. My jsme pátí, ale i tak je to OK. Když je na trati spousta sypké šotoliny, špatně se řídí a obtížné je i brzdit," dodává.
Kyperská rallye se pojede po podobných tratích, jako v předešlých letech. Většina jich vede v horách Troodos, severně od základny v Limasolu. Vše se odehrává v okolí nové centrální servisní zóny v západní části města. Na každý den jsou připraveny dvě série tří rychlostních zkoušek. Nejdelší je první etapa, která jezdce zavede blízko hranic s tureckou částí ostrova. Poslední den se v ničem neliší od roku 2003 a bude nejkratší.
Slavnostní start je naplánován na čtvrteční večer na Limasolskou promenádu a jezdci během následujících tří dní urazí celkem 1.146,42 kilometrů, z nichž bude 326.68 měřených.
Martin Linhart
|