Série LMS čítá šest závodů, všechny evropské mají stejnou délku 1000 kilometrů, časový limit je šest hodin. Listopadové finále v brazilském Interlagosu bude měřit 1000 mil. Letos se přihlásila největší konkurence v dějinách, 51 vozů, přičemž 26 je sportovních prototypů tříd LMP1 a LMP2, zbytek patří strojům Grand Turismo ve třídách LM GT1 a LM GT2.
České stáji se dostalo velké pocty, že byla přijata do závodu 24h Le Mans bez toho, že by prošla nelehkým kvalifikačním sítem. „Je to pro nás velká čest, něco takového se nestává často,“ říká šéf týmu Antonín Charouz. „Zásadně nám pomohly skutečnosti, že jsme továrním týmem značek Lola a Judd, tedy firem, které mají v Le Mans své jméno.“
Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd je ve vrcholné třídě LMP1 a patří tedy k okruhu uchazečů o nejvyšší příčky, v Le Mans Series i ve vrcholu sezony 24h Le Mans. Ve třídě LM GT2 se představí další Čech, Jarek Janiš. V továrním Spykeru C8 Squadron se bude střídat s Nizozemcem Peterem Koxem.
Soupiska elitních prototypů nabízí řadu kvalitních stájí i jednotlivých pilotů. Na závodní tratě se například vrátil tovární tým Peugeot Sport, za kterou během roku pojede i exmistr světa F1 Jacques Villeneuve. Kromě něj se za volanty supersilných prototypů (výkon kolem 700 koní) představí nejméně dalších osm bývalých jezdců Grand Prix. Vyrazí slavné sestavy jako jsou Pescarolo, Courage či Dome.
Popularita LMS rok od roku roste, přímé televizní přenosy se vysílají po celém světě, přibývá diváků podél tratí. Scéna sportovních vozů, tedy i FIA Grand Turismo, American Le Mans Series či pestrá paleta národních mistrovství vozů GT, procházejí renesancí a začíná připomínat nejlepší roky bývalé skupiny C v 80. letech minulého století. Tehdejší MS sportovních prototypů WSC nebo zámořská série IMSA byly řadu sezon velmi úspěšné a populární.
V Monze se mistrovství LMS jelo dvakrát, v letech 2004 a 2005. Při premiéře vyhrála dvojice Britů Johnny Herbert a Jamie Davies (Audi R8), předloni triumfoval francouzský tandem Jean-Christophe Bouillon, Emanuel Collard (Pescarolo-C60 Hybride). Ve třídě LM GT1 se z 2. místa radovala trojice Čechů Tomáš Enge, Jarek Janiš, Robert Pergl (Ferrari 550 Maranello).
V Monze a ve Spa-Francorchamps (18.-19. srpna) bude vedle řady rámcových závodů k vidění i nabitý šampionát shodných formulí World Series by Renault.
Nedělní šestihodinový závod 1000 km v Monze odvysílá v sérii přímých přenosů Galaxie Sport (začátky 12.55, 15.45, 17.00 a 18.15).
Představení jezdců stáje Škoda Charouz Racing Systém-Lola/Judd:
Jan Charouz (ČR)
Se závoděním začal jako sedmiletý. Jel s motokárou třídy Comer 80. Jako syn Antonína, automobilového jezdce a manažera, měl k motorsportu vždy blízko. Cestou z motokár stihli s Erikem Janišem jeden rekordní zápis, s Fordem Fiestou se stali nejmladšími šampiony Mezinárodního okruhového mistrovství ČR. Oběma bylo patnáct let. Největšího úspěchu dosáhl Jan loni, vyhrál sérii F3000 International Masters. Zároveň ovládl kategorii nováčků a česká stáj také ovládla pořadí týmů. Pro rok 2007 se stal oficiálním testovacím a závodním jezdcem značky Lola.
Kariéra:
Narozen: 17. července 1987 v Praze
1999 - MMČR motokár ve třídě Comer 80 cm, 2., MMČR družstva, 1.
2000 - MMČR družstva, 2.,
2001 - MMČR motokár ve třídě ICA-J, 3. a vítěz poháru autoklubu
2002 - MČR Open 2002 motokár, 2., MMČR motokár ve třídě FA, 3.
2002 – Ford Fiesta Cup – Ford Pohár, 2.
2002 - MMČR závodů automobilů na okruzích v kategorii Ford Fiesta, 1. jako nejmladší mistr v historii
2003 – formule BMW Eifeland Racing
2004 - formule BMW Rosberg Racing
2005 – F3000 Euro, MMČR Mercedes Benz AMG CLK DTM Charouz Racing
2006 – F3000 International Masters, MMČR Mercedes Benz AMG CLK DTM Charouz Racing
2007 – LMS LMP1 Škoda Charouz Racing Systém-Lola/Judd
Internet: www.jan-charouz.cz
Stefan Mücke (Ger.)
Pětadvacetiletý Berlíňan Stefan Mücke má za sebou pět sezon v prestižním šampionátu cestovních vozů DTM. Předtím zářil ve formuli 3 (mezinárodní vicemistr Německa v roce 2001) a byl šampionem německé formule BMW (1998). Kromě závodění v české stáji působí také v mistrovství FIA Grand Turismo (Lamborghini Murcielago týmu Reiter). S francouzským kolegou Christophem Bouchutem ovládli úvodní závod sezony v čínské Žuhaji. Jeho otec Peter byl dobře známý divákům v bývalém Československu. Závodil zde na okruzích i v autokrosu.
Kariéra:
Narozen: 22. listopadu 1981 v Berlíně (Něm.)
1998 – formule BMW ADAC, 1.
1999 – německá F3
2000 - německá F3, 5. (dvě vítězství)
2001 – německá F3, 2. (dvě vítězství)
2002 – DTM (AMG Mercedes Benz)
2003 - DTM (AMG Mercedes Benz)
2004 - DTM (AMG Mercedes Benz), 15., nejlepší jezdec rok starých vozů
2005 - DTM (AMG Mercedes Benz), 18.
2006 - DTM (AMG Mercedes Benz)
2007 - LMES, 24h Le Mans, ALMS, FIA Grand Turismo
Internet: www.stefan-muecke.jgsm.de
Alex Yoong (Mal.), celým jménem Alexander Charles Loong Yoong
Třicetiletý Yoong z Kuala Lumpur mimo jiné absolvoval patnáct Grand Prix formule 1 (Minardi), jeho nejlepším výsledkem bylo 7. místo v Austrálii 2002. Prošel si angažmá ve formuli Champcar i v australské sérii extra silných cestovních vozů V8 Supercars. Loni jel s dalšími expiloty F1 Stefanem Johanssonem a Janem Lammersem ve 24 hodinách Le Mans (Dome Judd). Je prvním pilotem malajské reprezentace A1 Grand Prix, v jejíž barvách například ovládl obě jízdy závodního víkendu v Brně na podzim 2006.
Kariéra:
Narozen 20. července 1976 v Kuala Lumpur (Mal.)
1991 – první závod
1994 – formule Asie, 3.
1995 – formule Asie, 2.
1996 – Britské mistrovství formule Renault, 12.
1997 – dva závod Britského mistrovství F3
1998 - Britské mistrovství F3
1999 – mezinárodní formule 3000, italská formule 3000, Britské mistrovství F3
2000 – formule Nippon
2001 – formule 1 (Minardi), formule Nippon
2002 – formule 1 (Minardi)
2003 – Champcar
2004 – V8 Supercars
2005 – A1 Grand Prix
2006 - A1 Grand Prix, 24h Le Mans
2007 - A1 Grand Prix, LMES, 24h Le Mans, ALMS
Internet: www.alexyoong.com
Hlasy před startem:
Antonín Charouz: „Začínáme novou éru našeho závodního týmu, je to velmi vzrušující. Pojedeme celý šampionát Le Mans Series, k tomu na sklonku roku dva podniky American Le Mans Series a samozřejmě jeden z největších závodů světa – 24 hodiny Le Mans. Jsme továrním týmem britské značky Lola, máme tovární motor Judd i tovární pneumatiky Michelin. Z toho všeho plyne předpoklad, že bychom mohli být už v první, zkušební sezoně, docela rychlí. S trochou štěstí bychom mohli pomýšlet i na stupně vítězů, ale nechci moc předbíhat, protože konkurence je nevídaná. V Monze pojedou pouze syn Jan se Stefanem Mückem, protože třetí pilot týmu Alex Yoong bude ve stejný den závodit v Číně v A1 Grand Prix.“
Jan Charouz: „V Monze jsem jel zatím jen jednou a hned jsem si ji oblíbil. Nemůžu se dočkat na chvíli, kdy budu s naší Lolou Judd uhánět dlouhými rovinkami rychlostí kolem 350 km/h a pak prudce brzdit před ostrými zatáčkami. V předsezónních testech v Le Castellet se nám velmi dařilo, tak doufám, že to bude pokračovat i na slavné italské trati. Lola mě překvapila, jak se příjemně ovládá. Díky posilovači řízení a velkým karbonovým brzdám se s ní jede snadněji než s formulí. Závod je velmi dlouhý a stát se může cokoli. Když bude vše fungovat, mohli bychom dojet kolem pátého místa.“
Výrobci:
Lola
Britský výrobce závodních vozů patří k největším značkám svého druhu. Příští rok oslaví padesáté výročí. Pod vedením zakladatele Erica Broadleyho se v Huntingtonu vyráběla úspěšná auta pro F1, F2, F3 a také monoposty pro zámořské mistrovství CART či dlouhá řada různých sportovních vozů. Lola dříve úspěšně působila například v americkém mistrovství Can-Am, stejně jako v současnosti září v šampionátu American Le Mans Series. Její jezdci několikrát ovládli 500 mil Indianapolisu či celková hodnocení formulí CART a USAC. Byla i je výhradním dodavatelem vozů pro šampionáty jako formule 3000 nebo A1 Grand Prix. Stáj Škoda Charouz Racing System Lola Judd je továrním týmem britské značky.
Internet: www.lola-group.com
Judd
Motorářskou firmu založili v roce 1971 John Judd a exmistr světa F1 Jak Brabham. Podnik se postupně výrazně rozrostl a v současnosti patří k renomovaným dodavatelům hnacích agregátů. Značka Judd působila i ve F1, britském mistrovství cestovních vozů BTCC, formuli 3000 a především ve sportovních vozech. Desetiválec a obsahu 5,5 litru letos nasadí celá řada stájí. Vedle týmu Antonína Charouze bude písklavý zvuk znít například ze sportovních prototypů Pescarolo či Dome.
Internet: www.engdev.com
Michelin
Francouzský výrobce závodních pneumatik je hlavním dodavatelem kol pro sportovní prototypy LMES. Pouze šest vozů z šestadvaceti obouvá jiné gumy. Stáj Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd je jedním z týmů, který bude mít po celou sezonu k dispozici tovární pneumatiky. Během každého závodního víkendu bude u týmu pracovat technik francouzského výrobce.
Internet: www.michelinsport.com
Historie LMS
Šampionát Le Mans Series vstoupí o víkendu 13.-15. dubna v Monze do své čtvrté sezony. Přes své „mládí“ má stále větší prestiž. Hlavní důvody jsou prosté. Vytrvalostní závody silných a krásných sportovních vozů různých kategorií prožívají nebývalý rozmach. Stačí se podívat do startovní listiny – čítá 51 přihlášených posádek, 26 sportovních prototypů, 25 vozů Grand Turismo. Organizátoři z autoklubu A.C.O. v prvním ročníku v roce 2004 připravili čtyři závody, v posledních dvou letech se jelo vždy pětkrát, letos se ke proslulým evropským tratí přidá brazilský Interlagos.
Internet: www.lemans-series.com
Historie 24h Le Mans
Závod na trati La Sarthe je považován za jeden z nejtěžších a nejslavnějších na světě. Společně s 500 mil Indianapolisu a Velkou cenou Monaka F1. První maratón se jel už v roce 1923, letos se uskuteční 75. ročník. Vznikl jako zkouška spolehlivosti a vytrvalosti, po trati kroužila většinou jen sériová auta. Postupně se ze čtyřiadvacetihodinovky stal prestižní boj nejlepších závodníků a automobilů světa. Každý rok se vždy v červnu k okruhu sejde kolem čtvrt milionu diváků, přímý televizní přenos je už dlouhá léta samozřejmostí. Vedle mnoha NEJ má závod i jeden smutný rekord. Při havárii Pierra Levegha v roce 1955 zahynul jezdec a 85 diváků, vážná zranění k tomu utrpěla další stovka fanoušků. Největší tragédie v historii otřásla celým světem, Švýcarsko reagovalo zákazem okruhových závodů na svém území. Stáj Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd je prvním českým účastníkem, který může pomýšlet o nejvyšší příčky, její vůz totiž patří do vrcholné kategorie LMP1.
Největšími úspěchy Čechů v Le Mans jsou výkony Tomáše Engeho a dvojice František Sutnar-Otto Krattner. Enge v roce 2003 vyhrál třídu GTS a celkově byl desátý (ve Ferrari 550 Maranello měl za kolegy Nizozemce Petera Koxe a Brita Jamie Daviese). Drží rekordní počet pěti pole position třídy LM GT1 (dříve GTS). Sunar s Krattnerem ve voze Aero Minor vyhráli v prvním poválečném závodě v roce 1949 svou třídu do 750 ccm a podle indexu skončili celkově druzí. Nejúspěšnějším jezdce historie je Dán Tom Kristensen, jenž maratón vyhrál sedmkrát. Značkám vévodí Porsche s 16 triumfy.
Internet: www.lemans.org
BPA