Vratislav Kulhánek vidí budoucnost Škodovky optimisticky. I k Fábii S2000 !! 7.5.2007 09:10 - tisková zpráva
Mezi konkurencí musíme rozlišovat! „Byl jsem se na letošním autosalonu v Ženevě podívat na několika konkurenčních stáncích. Ale konkurenci, zejména pak asijskou, musíme rozlišovat. Něco jiného jsou Japonci, kteří jsou bezesporu jak kvalitou, tak mnohdy i designem konkurenceschopní, ovšem jsou drazí. Pak jsou tu Korejci nebo indická Tata či rumunská Dacia, a to je zase jiný zákaznický segment, než který máme my. Tyto automobily si vyberou zejména zákazníci, kteří by si jinak koupili starší nebo ojetý vůz. Proto si myslím, že by to naše prodeje nemělo přímo ohrozit; dívám se na to dost optimisticky.“ řekl V. Kulhánek
Vratislav Kulhánek vidí budoucnost optimisticky
Přinášíme Vám zajímavý rozhovor. Na otázky nám odpovídal předseda Dozorčí rady automobilky Škoda, Vratislav Kulhánek.
Když posuzujete přijetí nové Fabie v Ženevě, jak podle Vás nejnovější model z Mladé Boleslavi obstál? „Naše účast na autosalonu v Ženevě se jeví dlouhobě jako velmi úspěšná, a mám pocit, že letos to bylo ještě lepší. Prezentace nové Fabie byla opravdu skvělá; nad jiné zaujaly zejména modely v barevné kombinaci s bílou střechou. Už první 'novinářský' den byl úspěšný, ale hlavní nápor naše expozice zažívala jako obvykle až s běžnými návštěvníky autosalonu, kteří ocenili zejména praktičnost nové Fabie. I okolo sportovního speciálu Fabia Super 2000 bylo v Ženevě neustále plno. Je to krásné auto, ale nesmíme se dopustit stejné chyby jako s Fabií WRC, a poslat auto do soutěží dříve, než bude perfektně připravené.“
Nicméně taková Kia Ceed se sedmiletou zárukou nebo připravovaný „nošovický“ Hyundai i-30 – není to přeci jenom nepříjemná konkurence? „Kia myslím udělala dost vážnou marketingovou chybu s názvem modelu, který se v Čechách bude dost těžko ujímat, a Hyundai i-30 je ještě otázka minimálně jednoho roku, možná i dvou. Uvidíme, o jaký vůz nakonec půjde a kolik bude stát. Osobně si myslím, že ten tzv. asijský design (s výjimkou vozů japonské výroby) nenajde v Evropě moc zákazníků. Když pomineme SUV, jako je Hyundai Santa Fe, asijští výrobci klasických automobilů u nás podle mě výrazně neprorazí - stejně tak jako příliš neprorazili v západní Evropě.“
Na výroční tiskové konferenci hovořil pan předseda Wittig o tom, že ve střední Evropě se už začíná projevovat nedostatek zdrojů, včetně pracovních sil. Nenastanou potíže i nám? „To je pravda, ale nedostatek pracovních sil představuje celorepublikový problém. Zároveň to není skutečnost, která by Škodu ohrožovala přímo, neboť my máme vlastní učiliště, kde si kvalifikované zaměstnance už mnoho let vychováváme sami a dobře. Máme dobré vztahy i s technickými univerzitami, takže v oblasti kvalifikovaných pracovníků nouze nehrozí, což se naopak nedá říci o jiných automobilkách u nás. Pokud jde o pracovníky s nižší kvalifikací, zde problémy mohou nastat. Máme-li například zvýšit počty zaměstnanců ve Vrchlabí nebo v Kvasinách, kde lidské zdroje opravdu chybí, budeme asi nuceni využívat zapůjčené pracovníky.“
Nedávno média spekulovala o tom, že připravovaný model Yeti se má vyrábět právě ve Vrchlabí, ale také třeba o tom, že výroba by mohla být zahájena v Německu? „Tak rozhodnuto určitě není, respektive dozorčí radě nebylo ještě nic k rozhodnutí předloženo. A bez souhlasu dozorčí rady by to bylo možné realizovat jen stěží. Ale nemyslím si, že by Yeti měl být vyráběn jinde než v České republice. A pokud v Česku, tak jednoznačně připadá v úvahu Vrchlabí. Ve Vrchlabí samozřejmě existuje problém s lakovnou, ale to je problém firmy obecně. Pokud totiž máme splnit výrobní čísla, která si ukládáme, tedy cílově 800 000 až jeden milion vozů, bez třetí lakovny se neobejdeme. Znamená to značné investice, ale Vrchlabí si to zaslouží; je to tradiční závod Škody.“
Jak to vidíte s výrobou Octavie Tour; jak dlouho bude ještě nacházet své zákazníky? „O Octavii Tour můžeme s trochou nadsázky říci, že je takovým ´malým zázrakem přírody´! Odhaduji, že v příštím roce se jich ještě okolo 60 000 kusů prodá. Je tu poměrně slušná cena, určitý prostor, to auto se zaplatilo a nyní už přináší jen zisk. Myslím, že je to takový náš model "T" jaký měl Ford a mohl by překonat generaci; to se ale v moderním světě nestává… Octavia Tour naběhla do série v letech 1996/97 - těch deset let by tedy přežít měla, já osobně bych jí přál let alespoň jedenáct.“
Do médií už unikly fotky nového Superbu; nezareaguje firma tak, že model představí dříve, třeba na podzim ve Frankfurtu? „Ne, nemyslím, já bych ho spíš viděl příští rok v Ženevě. Zásady premiér jsou takové, že do tří měsíců po představení by se měl vůz objevit na trhu, ale Frankfurt se koná už v září. Takže to je velmi nepravděpodobné. Navíc přijde ještě jeden nový model - Fabia Combi, která se spíš představí na frankfurtském autosalonu a Superb až v Ženevě 2008. Pokud jde o únik fotek nového Superbu, je to smutný příběh. Říká se také, že mohlo jít o tzv. „řízený únik“. Netvrdím, že taková myšlenka by nám v některých případech byla úplně cizí, ale rozhodně je nám cizí v momentě, kdy máme stávající model, který má být ještě rok vyráběn - takovou hloupost žádná automobilka neudělá. Tohle ovšem byla věc, která už se nesmí opakovat. Takových úniků bylo v poslední době bohužel více, než je zdrávo.“
Ještě ke speciálu Fabia Super 2000; kdy myslíte, že ho uvidíme na soutěžní trati některé rallye? „Jak jsem řekl již v úvodu našeho rozhovoru; nesmíme se dopustit stejné chyby jako s Fabií WRC, kterou jsme poslali do soutěží dříve, než byla perfektně připravená.“
A hodlá se Škoda Auto vrátit k továrnímu týmu? „V dlouhodobém horizontu se k němu rozhodně vrátit chceme. Dovedu si ale představit, že dokud auto nebude vyzrálé, bude lepší strategií podpora některého privátního týmu. Teprve až se vychytají všechny drobné "mouchy", bude správné do toho jít.“
Jaké postavení má nyní značka Škoda v koncernu VW, u koncernového vedení? „Já si myslím, že dobré - u nového vedení možná ještě lepší než u bývalého, což ale neznamená, že jsme si dříve stáli špatně. Speciálně pan Dr. Bernhard dával Škodovku ve VW často za vzor, ale i ze strany pana Winterkorna i dalších členů nového vedení je vztah velmi dobrý. Když například srovnáme naši pozici v koncernu třeba s pozicí Seatu před nějakými deseti až dvanácti lety a teď, tak to už je opravdu, jak se říká, někde jinde.“
Také se zdá, že už máme konečně volnější ruku i při vývoji a návrzích nových modelů. „Názor, že nás koncern do ničeho nepouští a že musíme být tou ´popelkou´ s levnými vozy, není pravdivý. Je to pouhá fáma a věřte, že vím, o čem mluvím. Jediný model, který jsme těžce probojovávali, byl offroad. Začal s tím můj předchůdce Ludvík Kalma a pokračoval jsem s tím já. Ale to byl skutečně jediný projekt, se kterým jsme neprorazili (jak ale vidíte na připravovaném modelu Yeti, vypadá to, že jsme koncernové vedení přeci jenom nakonec přesvědčili). Jinak ale v tomto směru žádné problémy nebyly a měli jsme skutečně ´volnou ruku´. Ta fáma vycházela možná částečně i z toho, že jsme ukázali studii Tudor na platformě Superbu, která se opravdu povedla a všem, i nám, se velmi líbila. Tu nám ale opravdu nikdo z koncernu nezakázal, ta se prostě efektivně vyrábět nedala.“
Děkujeme za rozhovor
Škoda Auto
|