Slovák Sýkora na čele českého šampionátu v cross country rallye 9.5.2007 12:52 - tisková zpráva
ORC CCR 2007 Bratislava Jak se předpokládalo, Jozef Sýkora vyhrál úvodní podnik mezinárodního mistrovství České republiky v cross country rally v Bratislavě. Všeobecně známa trať ORC ccrally Bratislava , která už každoročně zahajuje Český a Slovenský šampionát přivítala letos dvacet pět účinkujících na startu. Trať se oproti loňsku nezměnila, i když v této podobě se v budoucnu nepojede. Selektivní úsek v Čunovu , ani umělý kopec v Petržalce se kvůli výstavbě nebude v budoucnu dát využít.
Proto už letos započala jednání o prodloužení SS Dobrhošť na cca 50 km, kde by se už příští rok měl odehrát podnik Českého a Slovenského mistrovství. Už na letošním podniku, proto došlo k přemístění servisní zóny do přístaviště . Zde byly ideální podmínky včetně el. přípojek a osvětlení. Zkrátily se tím taky přejezdy mezi selektivními sektory.
Páteční prolog se však již tradičně odehrál na umělém kopci v Petržalce. Necelé čtyři kilometry dlouhá trať prologu měla seřadit jezdce na start do vlastní soutěže. Na tomto krátkém úseku nebyly rozdíly nijak ohromné a celé startovní pole se vešlo do jedné minuty. Páteční podvečer se jelo ještě v kotoučích prachu, neboť ani v Bratislavě již dlouhou dobu nezapršelo.
Sýkora vévodil startovnímu poli před Zapletalem, Přibylem, Pořízkem a dvěma Maďary Szalayem (Opel Antara) a Tamasem (Opel Frontera). Třetí maďarský stroj Proto EVO pilotoval Lukacs. Maďaři se poprvé zúčastnili na soutěži Českého a Slovenského šampionátu, neboť je premiérově otevřen jezdcům z EU. Všichni tito se mohou stát tedy mistry České republiky. Zatím se na startu objevily tři posádky, když se přihlášený Riegler (H) s tuaregem omluvil . A tak Szalayův Dakar team měl patřit mezi ty, jež se bude prát o mety nejvyšší . Z Česka nepřijel Kakrda, David a Vyorálek a ze Slováků chyběl Paška a Ulrich. Na startu se však objevil Bohumil Burda, který se vrátil na tratě ccr po dvou letech přestávky, s nissanem navara.
V sobotu ráno odstartovaly posádky na trať 280 km dlouhou letošní bratislavskou rally. Po nočním vydatném dešti se podmínky soutěže moc nezměnily, jen na ss v Petržalce to pěkně klouzalo. Sýkora vedl pole do čtvrtého ss , těsně následován Zapletalem. Po pátém ss se Zapletal ujal vedení. Na delších úsecích Dobrhoště však Sýkora náskok smazal a dostal se opět do průběžného vedení. Souboj o třetí místo jakoby už tradičně, na těchto krátkých soutěžích, sváděl Pořízek s Přibylem. Zatím to vycházelo Jiřímu Přibylovi. A i tentokrát , kdy Přibyl v předposledním úseku nasadil tvrdý atak a zvítězil ve fantastickém čase.
Pořízek však na tom samém úseku odstoupil pro poruchu převodovky. Další bojující dvojicí byl Szalay a Říš, přezdívaný Maďary „ Kamikadze jeep“. Nemohou stále pochopit, jak je možné, že soutěžně mnohem dokonalejší „Opel“ Szalaje má s Říšem takovou práci. Ovšem na těchto sprintech se jede od začátku a je pravda, že to Mirek umí a zná to v Dobrhošti i Čunově. Starší jeep, i když je o hodně lehčí, však nemůže Szalayovi stačit, a tak to i dopadlo.
Až před posledním ss se dostal Szalay před Říše (0,5 s). Pešlův rover už po několikáté neustál ambice jezdce a dvě zničené poloosy a nakonec vytržená zadní náprava ho vyřadily z boje. Také Slováci Kissové, kteří se objevili po roce s pajerem V20 měli technické problémy. Zapalování jejich motoru nefungovalo a tak dojížděli s velkou ztrátou. Bohumil Burda po dvouleté odmlce uzavíral první desítku jezdců. V druhé desítce jezdil Kubík na toyotě, který se už těší na nový stroj. Chytka, který měl tentokrát velké problémy s přední nápravou a řízením, byl rád, že se vůbec dostal do cíle. Procházka s dakarovým pajerem jel svůj poklidný střed.
První podnik mezinárodního mistrovství České republiky je za námi. Favorité nezklamali. Maďaři přinesli oživení do startovního pole především dokonalou technikou a kvalitním týmovým zázemím. Soutěž zase zrychlila a ukázalo se , že i když má Sýkora nejlepší techniku je porazitelný. Na této soutěži to dokázal Zapletal. Organizačně měla soutěž klidný průběh, byly snad jen zbytečně dlouhé časy v přeskupení.
Celkově však ani neprofesionální práce některých časoměřičů nemůže zhatit příjemný pocit z tohoto sportovního podniku. Doufejme jen, že se podaří organizátorům otevřít nový úsek v Dobrhošti, aby tak příští rok pokračovala několikaletá tradice bratislavských soutěží cross country rally.
V předvečer závodu
V předvečer první soutěže letošního seriálu mezinárodního mistrovství ČR se podívejme na přihlášené osádky.
Snad největším překvapením mezi přihlášenými posádkami je Burda – Burdová na nissanu, startující za slovenského prodejce z Martina. Bohumil Burda se dva roky neobjevil na startu soutěží ccr. Soutěž v Čunovu zná, neboť zde v minulosti startoval dvakrát.
Na soupisce nechybí Slovák Sýkora se synem Markem s pajerem . Ten patří mezi největšího favorita na vítěze. Na tuto soutěž se vrací po roční pauze. Předloni se jeho účast skončila na střeše, když s Mirkrm Říšem sváděli tuhý souboj. Pro oba se skončil před cílovou rampou. Vloni Mirek říš odstoupil pro technickou závadu.
Druhý by se měl na startovní rampě objevit Jiří Přibyl, který vloni v časech na rychlostních testech neměl konkurenci. Bohužel penalizace za nedokončenou ss ho připravil o vítězství.
Loňský vítěz této soutěže, Mirek Zapletal, tenkrát se suzuki jimny to bude mít s obhájením vítězství do MMČR těžší. Letos bodují do MMČR všichni, kteří se do soutěže přihlásí….
Další neznámá , jsou Maďaři. Čtyři maďarské vozy na startu, zvyšují automaticky úroveň celé soutěže. Velezkušený Szalay nový Opel Antara předvedl poprvé na Dakaru. S jeho bývalým vozem Opel Frontera startuje jeho týmový kolega Tamas. Červený touareg Riglera , známý z maďarského mistrovství, ale taky z mistrovství Evropy jezdců, není taky bez ambicí. Buggy Maďara Lukacse sice nevykazuje vysokou spolehlivost, ale bude jistě příjemným oživením dieslové kategorie.
Zbývající dva jezdci Offroad teamu Pořízek, ten v Bratislavě vloni nestartoval a Procházka s ex dakarovým pajerem vloni taky chyběl. Zato ze Slováků se na trať vrací Mistrík, ten vloni válel sudy na umělém kopci, ale především bratři Kissovci s benzínovým pajerem V20, se po roce přestávky vracejí na startovní rampu ccr. Pešl hodně vylepšil svého stařičkého rovera, aby zvýšil jeho spolehlivost. Dvakrát po sobě soutěž pro technické problémy nedojel.
Josef Kakrda zatím ještě pro technické závady bratislavskou soutěž nedokončil a vloni nestartoval. Pro Chytku bývala tato soutěž velkým bojem. Pral se tu v minulosti s Burdou, Machatkou a v posledních dvou letech s technickými problémy. Jiří David na této soutěži startoval předloni jako nováček – předjezdec, takže pro něj nebude úplně nová. Kubík na toyotě tuto soutěž absolvoval dvakrát a nedá se říct, že by mu seděla. Je pro velkou toyotu příliš technická. Vloni dojel s technickými problémy.
A ti, jež se letos ORC cc rally nezúčastní – Sušeň prodal nivu lesníkům, Spisar jezdí rally (i když se zde sveze jako Chytkův spolujezdec, Lesniaková špionuje Štajfovi na Krumlově). Špůrek definitivně vypadl z autosportu a jeho bývalý vůz v používání Jiřího Davida není zatím ještě v patřičné kondici. Slovák Peška s touaregem neodstartuje, pro pracovní nasazení a Jura Ulrich letos vyměnil volant za ředitelské křeslo. V Česku nám ještě zbývá Mejznar (?).
Z aspirantů na vítězství je nejvíce vepředu Sýkora, potom chvíli nic a Szalay, Zapletal , Pořízek, Rigler, Přibyl……
Bezesporu zatím nejlépe obsazená bratislavská soutěž. Selektivní úseky soutěže jsou známy. Rozbité , likvidační Čunovo, rychlá Dobrhošť s nebezpečnými průjezdy kolem betonových sloupů. Umělý kopec, krátký , ale dosti nebezpečný úsek. Letos nové místo servisu a ředitelství v přístavu na hrázi přehrady. Přijďte se podívat na první letošní podnik premiérového mezinárodního mistrovství Česka.
Marek CHytka
|