Martin s focusem po první kyperské etapě zatím na ideální pozici tisková zpráva
Kyperská rallye (13. – 16. 5. 2004)
Tisková zpráva po I. etapě
Posádka týmu Ford BP Rallye Sport Markko Märtin a Michael Park s Focusem RS WRC zakončila vyčerpávající úvodní den Kyperské rally na čtvrtém místě. Vedoucí jezdec šampionátu na kamenité trati vhodně kombinoval opatrnost s rychlostí. Zakončil den se ztrátou 21 sekund na prvního a necelou sekundu na třetího jezdce v pořadí.
Märtin s Parkem vyhráli poslední z dnešních šesti rychlostních zkoušek, které celkově měřily 121,78 kilometrů a vedly nejsevernější částí Troodos Mountains. Perfektně tak zakončili den, ve kterém piloti bojovali v teplotách dosahujících 30°C. Tratě byly tak klikaté, že jezdci pouze výjimečně řadili čtvrtý rychlostní stupeň. Povrch byl pokryt tak velkými kameny, že by se o ně dalo auto i zastavit.
Po obrovských předstartovních problémech, za které mohlo zpoždění příjezdu lodi s veškerým vybavením týmů (např. doprovodné a soutěžní vozy), si všichni oddechli, že třídenní soutěž začala podle harmonogramu. Na posádky dnes čekala dvě identická kola, která zahrnovala vždy tři rychlostní zkoušky. Lídři šampionátu, Märtin a Park, měli před sebou nevýhodnou pozici první posádky na startu do všech vložek dnešní etapy.
28-letý Estonec na kluzkých šotolinových cestách spíše plužil sypké kamení, než aby závodil. Stále mu chyběla přilnavost a spíše vytvářel čistou a rychlou stopu pro jezdce za ním. Märtin sice ztratil 60 sekund na úvodních šedesáti kilometrech rychlostních zkoušek, ale do servisu se vrátil na pátém místě se ztrátou pouhých 40,6 sekund na lídra soutěže. Opakování ranních erzet zajistilo pro všechny jezdce stejné podmínky a to znamenalo čistou stopu i pro Märtina. Odpoledne byl dvakrát třetí a poslední dnešní zkoušku vyhrál. Tím se posunul na čtvrté místo celkově.
„Ráno jsme neměli vůbec projetou stopu a tak to pro nás bylo velmi obtížné,“ řekl Märtin. „Startoval jsem s cílem neudělat nějakou chybu. Vůbec jsem si nedovedl představit, kolik času mohu ztratit. Nakonec nás to stálo 40 sekund a myslím, že to mohlo být i horší. Nejvíce jsme ztratili na prvních třech zkouškách. Odpolední se jely na stejných tratích a byly už celkem čisté. Ve druhé sérii jsme měli menší problém s diferenciály, přesto pro nás byly odpolední zkoušky mnohem lepší, než ranní. Druhý průjezd nejdelší zkoušky byl ale i tak neuvěřitelně drsný. Celkově to byl dobrý den. Zítra budeme startovat na mnohem lepší pozici a to nám zajistí čistší trať. Posádky za námi budou mít jen malou výhodu,“ dodal Markko.
Pneumatiky Focusu WRC v těchto vysokých teplotách a drsných podmínkách utrpěly několik defektů. Märtin píchl na obou úvodních rychlostních zkouškách, ale 'Mousse' systém udržel pneumatiky Michelin nahuštěné. „Třetí rychlostní zkoušku jsme museli odstartovat s píchlou pneumatikou, protože jsme vezli jen jednu náhradní. Nebyl to ale žádný problém, 'Mousse' odvedl svou práci perfektně,“ řekl Märtin.
Druhá posádka týmu Ford BP Francois Duval a Stéphane Prévot nedostala tentokrát prostor pro předvedení svého výkonu. Belgičané odstoupili již na pátém kilometru úvodní, 38,32 kilometru dlouhé vložky, když se doslova "ustřihly" šrouby na levém předním kole jejich Focusu RS. „Cítil jsem od levého kola vibrace a bylo velmi těžké udržet vůz ve správném směru,“ popisuje Duval. „Pak začal brzdový pedál klesat k podlaze a po dvou kilometrech kolo odpadlo. V té chvíli jsme jeli na dvojku a do ničeho jsme nenarazili. Opravdu nevím, co se stalo.“
Týmový šéf Malcolm Wilson připustil, že také neví, proč se šrouby ustřihly. „Budeme to muset prozkoumat v laboratořích a analyzovat co se stalo,“ řekl.
„Jsem potěšen, že je Markko pouhých 20 sekund od prvního místa. Očekávali jsme, že bude ráno ztrácet okolo vteřiny na kilometr. On jel ale mnohem lépe. Odpoledne měl problém s trakcí, což zapříčinily menší problémy s centrálním diferenciálem. Jsme ale na špici a to je dobré,“ dodal Wilson.
Pořadí po I. etapě
1. Marcus GRÖNHOLM 1:57:24.6 2. Harri ROVANPERÄ +10.7 3. Sébastien LOEB +20.1 4. Markko MÄRTIN +21.0 5. Carlos SAINZ +26.7 6. Mikko HIRVONEN +2:39.1 7. Janne TUOHINO +4:19.5 8. Gilles PANIZZI +4:21.9 9. Henning SOLBERG +5:39.5 10. Antony WARMBOLD +8:01.6 11. Petter SOLBERG +9:32.4
tisk info
Martin Linhart,
|