Rekordní cesta kolem světa s autem na zemní plyn 17.5.2007 19:23 - tisková zpráva
· Nejdelší trasa bez zastávky na tankování
· Caddy EcoFuel rekordmanem
Praha, 17. května 2007 – Úspěchem skončila první cesta kolem světa osobním autem na zemní plyn. Po půl roce a 45 000 kilometrech absolvovaných přes pět kontinentů a 26 zemí dorazili 13. dubna Rainer Zietlow, Franz Janusiewicz (foto), Falk Gunold (kamera) a Florian Hilpert (technika) zpět do Německa. Do své vlasti se vrátil i nepoškozený rekordman, sériový vůz Volkswagen Caddy EcoFuel. Všichni aktéři této rekordní jízdy navštívili 17. května Prahu, aby se podělili o zážitky z cest a představili svůj vůz.
Kromě první cesty kolem světa v Caddy na zemní plyn si může tým „EcoFuel World Tour“ připsat na svůj účet i další rekordy. Trasa mezi Káhirou a Teheránem v délce úctyhodných 3100 kilometrů je dosud nejdelší vzdálenost, kterou osobní auto poháněné zemním plynem překonalo bez jediné zastávky na tankování. S devíti přídavnými tlakovými nádobami ve voze bylo možné dodržet plánovanou trasu i v regionech s řídkou infrastrukturou čerpacích stanic. Tomu také napomohly i tři adaptéry na čerpací pistole, které nejsou na všech čerpacích stanicí světa stejné.
Zietlow překonal s vozem Volkswagen Caddy také téměř 4000 m vysoký průsmyk mezi Chile a Argentinou: „Bylo to tvrdé, ale také velmi poučné“ komentuje Rainer Zietlow zážitky ze své cesty. „Setkali jsme se s mnoha lidmi, všude na celém světě jsme byli srdečně a s velkou zvědavostí vítáni, všude nás ze všech sil podporovali.“
Kromě setkání s lidmi z nejrůznějších kulturních oblastí a úžasné přírody udělala na Rainera Zietlowa dojem zejména technická stránka projektu. „Vůz běžel jako hodinky a zásobování zemním plynem trošku pokulhávalo jen v Austrálii a jižní Indii. Jsem přesvědčen, že naše EcoFuel World Tour zaznamenala body pro zemní plyn na celém světě a doufám, že jsme přispěli k širšímu pochopení zemního plynu jako pohonné hmoty“.
Na celé cestě Caddy tankoval pouze 33x – s nejrůznějším tlakem – od 160 barů v Indii až po 250 barů v Německu a Rakousku, s nejrůznější kvalitou zemního plynu - od 80% podílu metanu v Indii až k 98% metanu v jižním Německu. Čím vyšší podíl metanu, tím větší je energetický náboj plynu a tím delší trasu vůz ujede po natankování.
Pro motor Caddy EcoFuel nepředstavuje různá kvalita plynu problém. Jeho elektronika totiž vždy spolehlivě rozezná směs a upraví podle ní spalovací proces. Pozitivním vedlejším efektem zemního plynu je vzhledem k mimořádně čistému spalování až na 30 000 kilometrů prodloužený interval výměny oleje.
Pokud se týká ekologie, i zde se „EcoFuel World Tour“ vyznamenala. Volkswagen Caddy EcoFuel s pohonem na zemní plyn vyprodukuje jen asi 157 gramů CO2 na kilometr, tedy o 42 gramů méně než jeho protějšek s benzinovým motorem o objemu 1,6 litru a navíc při použití zemního plynu dochází v porovnání s benzinovými motory také ke snížení úniku uhlovodíků o 60 %. K tomu všemu je třeba připočítat i fakt, že vůz poháněný na zemní plyn neprodukuje vůbec žádné saze. Kdyby bylo možné vybavit např. 45 milionů německých osobních aut zemním plynem, snížilo by se zatížení CO2 v celé spolkové republice ročně o 30 milionů tun. Tento fakt samozřejmě platí ještě výrazněji pro ty země, ve kterých se po silnicích pohybuje stále mnoho starých vozidel.
Mezi další výhody pohonu vozu na zemní plyn patří relativně nízké náklady. Ve srovnávacím výpočtu, ve kterém jsou použity současné německé ceny pohonných hmot, vycházejí náklady na cestu kolem světa při použití zemního plynu asi o 3000 euro nižší, než v případě tankování benzínu a asi o 400 euro nižší než při použití motorové nafty. Ve skutečnosti však byly úspory při cestě ještě výrazně vyšší, protože zemní plyn se v některých zemích prodává za extrémně výhodnou cenu - např. za 0,006 centů za kilogram v Iránu.
Během cesty musely jak posádka, tak i vozidlo neustále čelit extrémním situacím. Žár, zima, velmi špatné silnice, nejrůznější dopravní situace, trvalé zatížení působily jak na lidi, tak i na stroj. Volkswagen Caddy EcoFuel se však ukázal být mimořádně spolehlivým průvodcem. „EcoFuel World Tour“ prokázala, že zemní plyn může být kdekoli na světě plnohodnotnou náhradou a ekologickou alternativou benzinu i motorové nafty. Současně se ukázalo, že hnací technika i infrastruktura dosáhly v mezinárodním měřítku vysokého standardu.
„EcoFuel World Tour“ také prospěla i společnosti. Tým Rainera Zietlowa věnoval za každý ujetý kilometr jedenáct centů na dětskou SOS vesničku v Bangalore v Indii. Celková částka činí 5 000 Euro, které zajistí indickým dětem domov a naději na lepší budoucnost.
Stručná fakta:
Trasa: 45 000 kilometrů přes pět kontinentů a 26 států
Doba: 142 dní
Zastávky: Kolín (start 25.10.06) - Vídeň - Thessaloniki - Istanbul - Damašek - Amman - Káhira - Teherán - Abu Dhabi - Doha - Karáčí - Lahore – Dilí – Bombaj – Bangkok – Kuala Lumpur – Singapur – Brisbane – Sydney – Santiago – Buenos Aires – Sao Paulo – Mexico City – Dallas – Los Angeles – Detroit – Toronto – New York – Lipsko (cíl 13.4.07)
Zastávky na tankování: 33
Celková spotřeba: 3200 kilogramů zemního plynu
Náklady na pohonné hmoty (přepočteno na německé ceny): 2520 euro (úspora v porovnání s benzínem: 3000 euro)*
Úspora CO2 (v porovnání s jízdou na motorovou naftu): 1,9 tun
Výměna oleje: žádná
|
* Údaje vycházejí ze spotřeby průměrného vozu střední třídy (benzín: 10 litrů / zemní plyn: 7 kilogramů) a cen pohonných hmot v Německu (benzín: 1,23 Euro za litr / zemní plyn: 0,79 Euro za kilogram)
Podrobné tiskové materiály a rozsáhlý obrazový archiv najde na webových stránkách EcoFuel World Tour http://www.ecofuel-world-tour.com.
Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o.
AC&C Public Relations
Kontakt: Jan Klíma
www.volkswagen.cz
Caddy / Caddy Kombi Užitečný pomocník v mnoha převlecích
Tento vůz velmi moderní koncepce vyniká svými užitnými parametry – Caddy skvěle poslouží jako výkonná skříňová dodávka do města i jako pohodlný vůz pro dálniční provoz, Caddy Kombi umožní přepravu až sedmi pasažérů a výhodou pětimístné verze Caddy Kombi-speciál je možnost odpočtu DPH u původně osobní verze.
Nákladový prostor skříňové dodávky Caddy má objem 3,2 m3. Užitnou hodnotu rozměrné ložné plochy s celkovou délkou 1781 mm zvyšuje to, že je přístupná nejen zezadu, ale i z pravého boku. Maximální šířka vnitřního profilu skříně činí 1340 mm a ložná plocha mezi podběhy zadních kol je široká 1172 mm, což umožňuje přepravu zboží přímo na standardních Euro‑paletách. Užitečná hmotnost nového Caddy činí (bez ohledu na motor a provedení) 800 kg, což je v této třídě nejlepší hodnota. Střecha má nosnost 100 kg, za vůz je možné připojit přívěs o hmotnosti až 1500 kg.
Volkswagen Caddy je prvním vozem své třídy, který mohou zákazníci získat i v podobě sedmimístného Caddy Kombi – tato verze má za druhou řadou sedadel ještě dvoumístnou lavici se sklopnými opěradly, kterou lze v případě potřeby snadno vyjmout z vozu ven a získat tak rozměrný zavazadlový prostor o objemu 2305 litrů.
Volkswagen Caddy / Caddy Kombi se na český trh dodává se dvěma zážehovými motory, 1,4 l o výkonu 59 kW (80 k) a 1,6 l / 75 kW (102 k). Vznětové agregáty jsou také dva, pro skříňovou verzi je to motor 2.0 SDI s výkonem 51 kW (70 k) a typ 1.9 TDI o výkonu 77 kW (105 k) volitelně s dvojspojkovou převodovkou DSG. U verzí Kombi je slabší motor 2.0 SDI nahrazen turbomotorem 1.9 TDI s výkonem 55 kW (75 k).
Caddy Life Tramper Pohodlí na cestách i při táboření
Caddy Life Tramper je ideálním vozidlem pro všechny motoristy, kteří při svých cestách oceňují jízdní vlastnosti a pohodlné ovládání vlastní osobním vozům a přitom se nechtějí vzdát svobody spontánně se rozhodnout přenocovat kdykoliv a kdekoliv se jim zlíbí a užívat přitom pohodlí srovnatelné s tím, jaké poskytují velké obytné vozy či přívěsy. Na dlouhých cestách, pro které je konstruován, pasažéři ocení zejména možnost změnit jej obratem ruky na velmi dobře vybavený kempingový vůz, nabízející komfortní nocleh dvěma osobám.
Caddy Life Tramper je postaven na základě modelu Caddy Life, což mu propůjčuje vynikající jízdní dynamiku a snadné ovládání. Na tom má největší zásluhu konstrukce jeho podvozku, využívající modifikované stavební moduly obdobné například s Golfem páté generace nebo Touranem.
Prostorná karoserie nabízí pohodlné cestování až pro pět osob. To však není zdaleka vše. Caddy Life Tramper je také přizpůsoben pro kempování ve volné přírodě, přičemž dokazuje, že při promyšlené koncepci není k pohodlnému přespávání třeba nijak velké auto. K přístupu do zadní části vozu slouží 70 cm široké posuvné dveře, které usnadňují přístup nejen k zadním sedadlům, ale i do „obytného prostoru“. Ten lze získat pouhým sklopením opěradel zadních sedadel a odklopením předních opěradel dopředu. Pak už stačí rozbalit lůžkovou plochu, která ve složeném stavu slouží jako víko zavazadlového prostoru, a objeví se pohodlné lůžko rozměru 1,1 x 2 m.
Vzniklou „ložnici“ je možné zatemnit svinovacími záclonami kombinovanými s látkovými úložnými kapsami. Osvětlení zajišťují dvě halogenová svítidla v zadním víku a zářivka ve stropě. Aby při tom nečekaně nedošla energie, je akumulátor vozu vybaven ochranou proti úplnému vybití. Romantici milující modré nebe nebo hvězdnou oblohu si mohou na přání objednat elektricky posuvnou a výklopnou skleněnou střechu. Obytný prostor lze rozšířit o vzdušnou předsíňku nebo praktickou kuchyňku připevněním stanu o půdorysu 2,3 x 2 m k vzhůru vyklopeným zadním dveřím. Stan je možné získat jako výbavu na přání stejně jako i skládací stolek a dvě židle.
Zájemci o model Caddy Life Tramper mohou volit ze čtyř pohonných jednotek: dvou zážehových o objemu 1,4 a 1,6 l s výkony 59 kW (80 k) a 75 kW (102 k) a dvou vznětových motorů 1.9 TDI podávajících výkony 55 kW (75 k) resp. 77 kW (105 k).
PR
|