www.car.cz
 

Na Dakar 2008 s pořádnou porcí speciálek
     19.5.2007 09:29 - Pavel Jelínek


Sotva jsme stihli smýt prach z naší žluté tatry, oznámila v průběhu dubna a května pořadatelská A.S.O. základní propozice jubilejního, 30. ročníku Dakaru. Pouštní maratón do třetice odstartuje v portugalském Lisabonu, kde nalezl skvělé útočiště pro start a úvodní fázi závodu nejen díky tříleté smlouvě s portugalskou sázkovou kanceláří Euromilhoes, ale také díky velké vášni Portugalců pro motoristický sport. Vždyť jen na přejímky, start a první dvě speciálky v Evropě se jich přišlo podívat téměř milión!

 

Samotná trasa závodu se bude držet současného komerčně velmi úspěšného konceptu. Pojede se tedy 14 nebo 15 etap, oddělených jedním dnem volna, tentokrát po dvou letech v znovu v mauretánském hlavním městě Nouakchottu. Letošní ročník se přesto vyjímal těm ostatním tím, že po dlouhé době kilometráž spojovacích úseků měřila více než odzávoděné speciálky. Tomu je konec. V jubilejním ročníku chtějí pořadatelé dosáhnout vzdálenosti speciálních zkoušek přesahující v součtu 6000 kilometrů, což při dnešním rozsahu soutěže znamená 70-75% celkové délky.

 

Pro rallye je to jedině dobře, jen tak dostojí pověsti  a statutu nejtěžšího automobilového závodu světa a jakýkoliv úspěch bude mít znovu větší lesk. Pořadatelé se rovněž rozhodli vyslyšet volání závodníků po písečných úsecích, jichž bylo letos poskrovnu, takže dun a velbloudí trávy si soutěžící v jubilejním ročníku užijí přece jen více. Přihlašování začalo 15. května a oficiální doba přijímání přihlášek končí koncem června, ale je víc než pravděpodobné, že pořadatelé přihlášky odpískají ještě mnohem dříve.

 

Hodně nového se chystá v naší kategorii kamionů. Trucková komise FIA se shodla na znění nových pravidel, na jejichž oficiální znění stále čekáme, abychom se mohli dát do práce. Na spadnutí je rozdělení kategorie kamionů na sériové vozy (Production) a speciály kategorie Superproduction. Stalo se tradicí, že značka Tatra bojuje o absolutní čelo závodu, a tak je náš vstup do elitní kategorie velmi pravděpodobný. Nepůjde však o nekontrolovatelná monstra let osmdesátých. Pokud vše vyjde, jak má, rozvolní se homologační předpisy a odpadne povinná výrobní série referenčního typu.

 

Motor bude povoleno přesunout o dalších 40 centimetrů vzad a upravit tak rozložení vah ve vozidle. Komponenty (motor, převodovka, rozvodovka,nápravy, kabina) budou povinně pocházet ze sériové výroby, ale budou moci být libovolné značky. Samozřejmě že se budeme snažit využít toho, v čem byla Tatra vždy silná a v čem vynikala. Změny se tak dotknou všech našich hlavních soupeřů a první zprávy, zejména z Holandska, už přicházejí, leč v této fázi příprav mají jen malou vypovídací hodnotu.

 

Tak například jeden z našich tradičních a velkých soupeřů prý na Dakaru představí nový speciál nejmenované severské značky…ale nechme se překvapit. V první řadě nás čeká nutnost řádně a včas se do soutěže přihlásit a hlavně postavit vůz takový, aby vyhověl předpisům a byl konkurenceschopný.

 

 

Jiří Vintr

Loprais Tatra Team


 
 
Fotogalerie:   Brisk WRC 01

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose