ARC (Austrian Rallye Challenge) = Obdivuhodná pestrost 1.6.2007 22:56 - tisková zpráva
Nový ročník populárního seriálu Austrian Rallye Challenge, který se u našich jižních sousedů letos již posedmé koná jako alternativa oficiálního mistrovství Rakouska, otevřela o třetím dubnovém víkendu počtvrté oblíbená Triestingtal Rallye, konající se v okolí Weissenbachu nedaleko Vídně. (viz také pořad v nejnovějším MotorTipu, který je i mediálním partnerem tišnovské soutěže - viz ZDE)
Soutěž, která se odehrávala z převážné většiny na šotolinovém povrchu, tvořilo deset rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích, které pro posádky představovaly necelých sto „ostrých“ kilometrů. Trať soutěže nabídla snad vše, na co je možné si vzpomenout. Od obtížných pasáží na úzkých lesních cestách až po divácky velmi hojně navštívené zatáčky mezi domy na závěrečné městské super speciálce, vedoucí Weissenbachem. Pěknou úroveň soutěže navíc podtrhlo příjemné počasí, které do okolí tratě pomohlo přilákat velmi slušné množství fanoušků.
Ze startovní rampy pod kostelem ve Weissenbachu se vydalo celkem 72 vozů, mezi kterými nechyběly speciály běžně vídané na soutěžích mistrovství světa, ani vozy, kterým už dávno vypršela homologace. Jak bývá v Rakousku zvykem, piloti své miláčky nikterak nešetřili, o čemž svědčí nejen spousta krizovek, které byly na rychlostních zkouškách k vidění, ale především celkem dvacet osm odstoupených dvojic, jež musely v průběhu soutěže nedobrovolně odevzdat jízdní výkaz.
Úvod soutěže zvládl dle očekávání nejlépe mladý Franz Wittmann, který vyhrál úvodní test v lese nad Weissenbachem a potvrdil roli favorita závodu. Situace z loňska, kdy talentovaný Rakušan všem svým soupeřům s přehledem ujel a suverénně vyhrál, se však letos neopakovala. Wittmannovu spanilou jízdu zastavilo už na druhé rychlostní zkoušce porouchané turbodmychadlo jeho Lanceru, čímž se souboj o vítězství přesunul na dva reprezentanty italské šotolinové školy. Do čela se posunul zkušený Antonio Marchioro s dalším exemplářem vozu značky Mitsubishi, který na Triestingtalu zajížděl skvělé časy už loni.
Měl však tvrdého rivala, jeho krajan Oscar Vettore totiž postupně zrychloval a po polovině soutěže stáhl svoji ztrátu na pouhých šest sekund. Obou šotolinových specialistů se v úvodu statečně držel i dvacetiletý Slovák Michal Riečica se subaru, jenž po páté zkoušce ztrácel na první příčku jen dvacet sekund. Na šestce však krátce po startu trefil strom, ze svého vozu udělal nepojízdný vrak a v bitvě o výhru tak nechal oba italské závodníky osamocené.
„Jednalo se o náraz pravými předními dveřmi do statného stromu přímo u cesty asi v rychlosti přes 120 km/h. Vše se seběhlo rychle. Já četl dále a ani jsem nezpozoroval, že se stane něco nečekaného. Jen když se od Michala ozvalo krátké "óó".
Pak už jen vím, jak na mě Míšo mluvil, jestli jsem O.K. a jdeme ven. Odpověď byla, že ven mi to nejde. Mišo se ptal "Prečo?" Jen jsem ukázal na své nohy a řekl, že nejdou ven, a poslal jsem ho, aby zastavit ostatní a aby zavolal pomoc. Mišovi však nešly otevřít dveře a hledal jinou cestu,“ komentoval dramatické chvíle po havárii Riečicův český spolujezdec Jan Škaloud.
Prvním, kdo kolem havarovaného subaru projížděl, byl Oscar Vettore, ale ačkoliv kolem vraku nebyl žádný pohyb, pokračoval v plném tempu dál a otřesené posádce nepomohl. Tím, jenž odhodil za hlavu souboj o medaile a zachoval se solidárně, se stal v tu chvíli čtvrtý Němec Aaron Burkart. Rychlostní zkouška byla poté zastavena a následoval transport mladoboleslavského spolujezdce do nemocnice. Vyšetření naštěstí neukázala žádná vážná zranění a po dvou dnech byl Škaloud, pro kterého se jednalo o nejtěžší havárii kariéry, propuštěn do domácího ošetřování.
Na stejné rychlostní zkoušce, kde havaroval Riečica, ztratil hodně času i Oscar Vettore, jenž ohnul zadní nápravu na svém mitsubishi a obrovská časová ztráta jej odsunula až do hloubi výsledkové listiny. V cestě za vítězstvím tak už nic nestálo Antoniu Marchiorovi, který mohl v závěru zvolnit a do cíle dojel s náskokem takřka dvou minut na druhého v pořadí.
Po smůle Vettoreho a Riečici se posunul výrazně kupředu účastník juniorského světového poháru Aaron Nikolai Burkart (Citroën C2 Super 1600), pro jehož „cédvojku“ není šotolina zrovna šálkem čaje. V cíli se však mohl radovat z výtečné druhé příčky absolutně, čímž porušil pravidlo, že vozy s jednou poháněnou nápravou nemají na šotolinovém povrchu proti čtyřkolkám žádnou šanci. Hned za německým mladíkem přijel do cíle nejrychlejší Rakušan Markus Benes s Lancerem Evo 6, který sice dojížděl poslední rychlostní zkoušku s nefunkčním turbem, bronzová medaile mu ale nakonec neunikla.
Nejvíce bodů do pořadí challenge si připsal pátý Johannes Simmer (Mazda 323 GT-R), jenž v těsném duelu porazil Saschu Plöderla (Mitsubishi Lancer EVO III) i Hannese Danzingera (VW Golf V TDi) a dojel do cíle pátý v absolutním pořadí. Loňskému králi tohoto seriálu Wolfgangu Schmollngruberovi se naopak vstup do nové sezóny příliš nevydařil. Zatímco loni zde doslova zářil za volantem skvěle připravené Mazdy 323, nově zakoupený Renault Mégane ve třídě A7 svého jezdce tentokrát příliš neposlouchal a výsledkem byla nelichotivá 23. pozice absolutně za mnoha papírově pomalejšími stroji.
Seriál Austrian Rallye Challenge má nyní na programu svoji jedinou zahraniční zastávku, kterou obstará červnová Eurostroj rally v Tišnově. Na českou soutěž jsou přihlášeny více než dvě desítky rakouských dvojic s velmi rozdílnými vozy a dá se očekávat, že právě obrovská rozmanitost vozového parku našich jižních sousedů se postará o velké oživení celé soutěže.
Bližší informace o šampionátu Austrian Rallye Challenge naleznete na jeho oficiálních stránkách - http://www.rallyechallenge.at.
Jiří Dokulil, ftr-media
|