Byl to jen test, nicméně podél dráhy La Sarthe byly zástupy diváků. Vstupenku si koupilo 20 045 fanoušků. Kempy uvnitř okruhu se postupně plnily, příznivci motorsportu si závod často spojují s dovolenou – přijedou už k testu a zůstanou až ke 24 hodinám Le Mans, které odstartují 16. června.
Mezinárodní posádka české stáje zajela v první části testu 16. čas, při podvečerním účtování celého dne z toho bylo 13. místo. Testovací jízdy byly v letním horku kvůli haváriím několikrát zastaveny. Všechny skončily bez zranění.
Jan Charouz: „Stejně jako Stefan jsem i já nováčkem na této legendární trati. Hned ráno jsem se soustředil na ujetí deseti kol, která jsou pro nové jezdce podmínkou, bez jejího splnění nemůžou nastoupit do dalšího programu závodu. Povedlo se to naštěstí hladce hned ráno, takže pak jsem se mohl soustředit na učení trati. Je krásná, těžká i zábavná. Chce to co nejvíce jezdit a pak to bude ještě lepší. Se svým výkonem jsem nakonec spokojený, protože jsem se neustále zlepšoval a zajel nejlepší týmový čas. Test jsem opustil ještě před jeho koncem, protože jsem musel na vlak TGV. Spěchal jsem do Londýna, kde mě ve škole čekají důležité zkoušky.“
Alex Yoong: „Nebylo to špatné, ale nějak jsem se nemohl sžít s autem. Naše Lola B07/17 Judd fungovala dobře, nicméně mně se nepodařilo najít ten správný rytmus. Věřím, že příště to bude o hodně lepší.“
Stefan Mücke: „Jsem v Le Mans poprvé, takže jsem se včera hlavně učil. Ale bavilo mě to, protože auto jsem si opravdu oblíbil. Je zábavnější řídit tento vůz než stroj série DTM, v níž jsem jezdil před nástupem k týmu Antonína Charouze. Ve svých dvou nejrychlejších kolech jsem měl smůlu. Jednou maršálové vyvěsili žluté vlajky, podruhé mne zbrzdila pomalejší auta. Podle telemetrie bych přitom zajel čas kolem sedmého místa. Ale nic se neděje, těžkou trať musím nejprve poznat a pak se teprve zrychlovat. Nejtěžší je nalézt správné brzdné body po dlouhých rovinkách.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Jsem spokojený. Na nováčky jsme zajeli velmi slušně. Příjemně mne překvapil syn Jan, že byl z naší trojice nejrychlejší. Byl to sice „jen“ test, ale bylo z něj poznat, jak je 24h Le Mans mimořádný závod. Pětapadesát závodních vozů téměř bez ustání jezdilo od rána do podvečera, některé tribuny byly dokonce plné, fanoušci byli roztroušeni podél celé dráhy, prostě šlo o poutavý předkrm velkého boje. Naše příprava na něj bude opět co nejpečlivější, věřím, že s trochou štěstí máme ve slavném maratonu na úspěch.“
Výsledky, testovací den pro 24 h Le Mans, 3. června 2007, celkově po 8 hodinách
1. Lamy, Sarrazin, Bourdais (Portu., oba Fr./ Peugeot 908 Hdi FAP) 3:26,707
2. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm/Audi R10) -1,570
3. Capello, Rockenfeller, McNish (It., Něm., Brit./Audi R10) -1,699
4. Collard, Boullion, Dumas (Fr./Pescarolo Judd) -1,867
5. M. Gene, Minassian, Villeneuve (Špa., Fr., Kan./Peugeot 908 Hdi FAP) -3,607
6. Luhr, Premat, Ekström (Něm., Fr., Švéd./Audi R10) -3,906
7. Lammers, Hart, J. Bleekemolen (Niz./Dome S101 Judd) -7,328
8. Johansson, Shimoda (Švéd., Jap./Zytek 07S) -7,633
9. Campbell-Walter, Ortiz, Nakano (Creation Judd CA07) -7,691
10. Primat, Tinseau, Treluyer (Švýc., oba Fr./Pescarolo Judd) -8,234
13. Yoong, Mücke, J. Charouz (Mal., Něm./Lola B07/17 Judd) -9,560
26. 26. (2. v LM GT1) Enge, Herbert, Kox (Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -24,141
41. (15. v LM GT1) Vasiljev, Kostka (Rus./Ferrari 550 Maranello) -34,866
50. (9. v LM GT2) J. Janiš, Hezemans, Kane (Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GT2R -42,529
Startovalo 55 posádek
Internet: www.lemans.org
První část testu po 4 hodinách
1. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm/Audi R10) 3:30,605
2. M. Gene, Minassian, Villeneuve (Špa., Fr., Kan./Peugeot 908 Hdi FAP) -0,000
3. Collard, Boullion, Dumas (Fr./Pescarolo Judd) -1,353
4. Lamy, Sarrazin, Bourdais (Portu., oba Fr./ Peugeot 908 Hdi FAP) -2,198
5. Luhr, Premat, Ekström (Něm., Fr., Švéd./Audi R10) -4,046
6. Capello, Rockenfeller, McNish (It., Něm., Brit./Audi R10) -5,458
7. Deletraz, Fässler, Alexander (Švýc./Lola B07/10 Audi) -5,897
8. Frei, Cochet, Besson (Švýc., oba Fr./Courage LC70 AER) -6,131
9. Primat, Tinseau, Treluyer (Švýc., oba Fr./Pescarolo Judd) -6,382
10. Campbell-Walter, Ortiz, Nakano (Creation Judd CA07) -6,715
16. Yoong, Mücke, J. Charouz (Mal., Něm./Lola B07/17 Judd) -10,362
26. (3. v LM GT1) Enge, Herbert, Kox (Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -22,302
45. (13. v LM GT1) Vasiljev, Kostka (Rus./Ferrari 550 Maranello) -36,170
52. (11. v LM GT2) J. Janiš, Hezemans, Kane (Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GT2R -43,957
Startovalo 55 posádek
Internet: www.lemans.org
Další program 75 ročníku závodu pokračuje ve středu 13. června, kdy je na pořadu první kvalifikace.
Představení stáje Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd:
Jan Charouz (ČR)
Se závoděním začal jako sedmiletý. Jel s motokárou třídy Comer 80. Jako syn Antonína, automobilového jezdce a manažera, měl k motorsportu vždy blízko. Cestou z motokár stihli s Erikem Janišem jeden rekordní zápis, s Fordem Fiestou se stali nejmladšími šampiony Mezinárodního okruhového mistrovství ČR. Oběma bylo patnáct let. Největšího úspěchu dosáhl Jan loni, vyhrál sérii F3000 International Masters. Zároveň ovládl kategorii nováčků a česká stáj také ovládla pořadí týmů. Pro rok 2007 se stal oficiálním testovacím a závodním jezdcem značky Lola.
Kariéra:
Narozen: 17. července 1987 v Praze
1999 - MMČR motokár ve třídě Comer 80 cm, 2., MMČR družstva, 1.
2000 - MMČR družstva, 2.,
2001 - MMČR motokár ve třídě ICA-J, 3. a vítěz poháru autoklubu
2002 - MČR Open 2002 motokár, 2., MMČR motokár ve třídě FA, 3.
2002 – Ford Fiesta Cup – Ford Pohár, 2.
2002 - MMČR závodů automobilů na okruzích v kategorii Ford Fiesta, 1. jako nejmladší mistr v historii
2003 – formule BMW Eifeland Racing
2004 - formule BMW Rosberg Racing
2005 – F3000 Euro, MMČR Mercedes Benz AMG CLK DTM Charouz Racing
2006 – 1. v F3000 International Masters, MMČR Mercedes Benz AMG CLK DTM Charouz Racing
2007 – LMS LMP1 Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd
Internet: www.jan-charouz.cz
Stefan Mücke (Něm.)
Pětadvacetiletý Berlíňan Stefan Mücke má za sebou pět sezon v prestižním šampionátu cestovních vozů DTM. Předtím zářil ve formuli 3 (mezinárodní vicemistr Německa v roce 2001) a byl šampionem německé formule BMW (1998). Kromě závodění v české stáji letos působí také v mistrovství FIA Grand Turismo (Lamborghini Murcielago týmu Reiter). S francouzským kolegou Christophem Bouchutem ovládli úvodní závod sezony v čínské Žuhaji. Jeho otec Peter byl dobře známý divákům v bývalém Československu. Závodil zde na okruzích i v autokrosu.
Kariéra:
Narozen: 22. listopadu 1981 v Berlíně (Něm.)
1998 – formule BMW ADAC, 1.
1999 – německá F3
2000 - německá F3, 5. (dvě vítězství)
2001 – německá F3, 2. (dvě vítězství)
2002 – DTM (AMG Mercedes Benz)
2003 - DTM (AMG Mercedes Benz)
2004 - DTM (AMG Mercedes Benz), 15., nejlepší jezdec rok starých vozů
2005 - DTM (AMG Mercedes Benz), 18.
2006 - DTM (AMG Mercedes Benz)
2007 - LMS, 24h Le Mans, ALMS, FIA Grand Turismo
Internet: www.stefan-muecke.jgsm.de
Alex Yoong (Mal.), celým jménem Alexander Charles Loong Yoong
Třicetiletý Yoong z Kuala Lumpur mimo jiné absolvoval patnáct Grand Prix formule 1 (Minardi), jeho nejlepším výsledkem bylo 7. místo v Austrálii 2002. Prošel si angažmá ve formuli Champcar i v australské sérii extra silných cestovních vozů V8 Supercars. Loni jel s dalšími expiloty F1 Stefanem Johanssonem a Janem Lammersem ve 24 hodinách Le Mans (Dome Judd). Je prvním pilotem malajské reprezentace A1 Grand Prix, v jejíž barvách například ovládl obě jízdy závodního víkendu v Brně na podzim 2006.
Kariéra:
Narozen 20. července 1976 v Kuala Lumpur (Mal.)
1991 – první závod
1994 – formule Asie, 3.
1995 – formule Asie, 2.
1996 – Britské mistrovství formule Renault, 12.
1997 – dva závod Britského mistrovství F3
1998 - Britské mistrovství F3
1999 – mezinárodní formule 3000, italská formule 3000, Britské mistrovství F3
2000 – formule Nippon
2001 – formule 1 (Minardi), formule Nippon
2002 – formule 1 (Minardi)
2003 – Champcar
2004 – V8 Supercars
2005 – A1 Grand Prix
2006 - A1 Grand Prix, 24h Le Mans
2007 - A1 Grand Prix, LMS, 24h Le Mans, ALMS
Internet: www.alexyoong.com
Hlasy manažera a jezdců:
Antonín Charouz: „Začali jsme novou éru našeho závodního týmu, je to velmi vzrušující. Pojedeme celý šampionát Le Mans Series, k tomu na sklonku roku dva podniky American Le Mans Series a samozřejmě jeden z největších závodů světa – 24 hodiny Le Mans. Jsme továrním týmem britské značky Lola, máme tovární motor Judd i tovární pneumatiky Michelin. Z toho všeho plyne předpoklad, že bychom mohli být už v první, zkušební sezoně, docela rychlí. S trochou štěstí bychom mohli pomýšlet i na stupně vítězů, ale nechci moc předbíhat, protože konkurence je nevídaná.“
Jan Charouz: „Pro mě jde o vrchol kariéry. Le Mans Series má skvělé renomé. Řízení Loly Judd jsem ihned oblíbil. Vůz mě překvapil, jak příjemně se ovládá. Díky posilovači řízení a velkým karbonovým brzdám se s ním jede snadněji než s formulí. Když bude vše fungovat, mohli bychom v závodech dojíždět kolem pátého místa.“
Stefan Mücke: „Přestup z DTM na scénu sportovních vozů je pro mě logickým vyústěním kariéry. Potřeboval jsem novou výzvu, motivaci. V novém továrním týmu Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd ji nacházím. Kromě šampionátu Le Mans Series nastoupíme také k legendárním 24 hodinám Le Mans, což je snem každého závodníka. Navíc nás v závěru roku čekají i dva velké závody American Le Mans Series. Stáj pracuje velmi profesionálně, nová Lola B07/17 Judd je neuvěřitelně rychlá, takže věřím, že máme šanci na úspěch.“
Alex Yoong: „Jsem opravdu velmi nadšený, že pojedu za stáj Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd. Tým stejně jako výrobce vozu Lola i dodavatel motoru Judd odvedli v krátké době fantastickou práci. Už se moc těším na spojení se stájí a věřím, že společně prožijeme úspěšnou sezonu.“
Stáj:
Charouz Racing System
Stáj Charouz Racing System je největším úpravcem závodních automobilů v České republice. Hlavními projekty sezony 2007 jsou příprava Loly B07/17 Judd pro Le Mans Series a 24 hodin Le Mans a pak nasazování Mercedesů Benz AMG DTM do mezinárodního mistrovství ČR na okruzích. Technici z dílen v Žebráku navíc pečují o další okruhové automobily Ford Fiesta a Ford Escort Kit Car 2000. Charouz Racing System připravuje také vozy Mitsubishi Lancer Evo 9 pro špičkové závodníky rallye. Jde o oba úřadující šampiony ČR, Václava Pecha, mistra vícedenních soutěží, i Josefa Semeráda, krále sprintů a také pro nejúspěšnějšího pilota české historie Romana Krestu. Charouz Racing System je výhradním zástupcem Mitsubishi Motors a společnosti Ralliart pro Českou republiku.
Internet: www.ralliart.cz
Výrobci:
Lola
Britský výrobce závodních vozů patří k největším značkám svého druhu. Příští rok oslaví padesáté výročí. Pod vedením zakladatele Erica Broadleyho se v Huntingtonu vyráběla úspěšná auta pro F1, F2, F3 a také monoposty pro zámořské mistrovství CART či dlouhá řada různých sportovních vozů. Lola dříve úspěšně působila například v americkém mistrovství Can-Am, stejně jako v současnosti září v šampionátu American Le Mans Series. Její jezdci několikrát ovládli 500 mil Indianapolisu či celková hodnocení formulí CART a USAC. Byla i je výhradním dodavatelem vozů pro šampionáty jako formule 3000 nebo A1 Grand Prix. Stáj Škoda Charouz Racing System Lola Judd je továrním týmem britské značky.
Internet: www.lola-group.com
Judd
Motorářskou firmu založili v roce 1971 John Judd a exmistr světa F1 Jack Brabham. Podnik se postupně výrazně rozrostl a v současnosti patří k renomovaným dodavatelům hnacích agregátů. Značka Judd působila i ve F1, britském mistrovství cestovních vozů BTCC, formuli 3000 a především ve sportovních vozech. Desetiválec a obsahu 5,5 litru letos nasadí celá řada stájí. Vedle týmu Antonína Charouze bude písklavý zvuk znít například ze sportovních prototypů Pescarolo či Dome.
Internet: www.engdev.com
Michelin
Francouzský výrobce závodních pneumatik je hlavním dodavatelem kol pro sportovní prototypy LMS. Pouze šest vozů z šestadvaceti obouvá jiné gumy. Stáj Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd je jedním z týmů, který bude mít po celou sezonu k dispozici tovární pneumatiky. Během každého závodního víkendu bude u týmu pracovat technik francouzského výrobce.
Internet: www.michelinsport.com
Kalendář LMS 2007:
15. dubna Monza (It.)
6. května Valencie (Špa.)
1. července Nürburgring (Něm.)
19.srpna Spa-Francorchamps (Belg.)
16.září Silverstone (Brit.)
11. listopadu Interlagos (Braz.)
Internet: www.lemans-series.com
Dále se stáj Škoda Charouz Racing System–Lola/Judd zúčastní:
16.-17. června 24h Le Mans
Internet: www.lemans.org
ALMS 2007
6. října Road Atlanta (USA)
20. října Laguna Seca (USA)
Internet: www.americanlemans.com
Historie LMS
Šampionát Le Mans Series vstoupí o víkendu 13.-15. dubna v Monze do své čtvrté sezony. Přes své „mládí“ má stále větší prestiž. Hlavní důvody jsou prosté. Vytrvalostní závody silných a krásných sportovních vozů různých kategorií prožívají nebývalý rozmach.
Stačí se podívat do startovní listiny – čítá 51 přihlášených posádek, 26 sportovních prototypů, 25 vozů Grand Turismo. Organizátoři z autoklubu A.C.O. v prvním ročníku v roce 2004 připravili čtyři závody, v posledních dvou letech se jelo vždy pětkrát, letos se ke proslulým evropským tratí přidá brazilský Interlagos.
Internet: www.lemans-series.com
Historie 24h Le Mans
Závod na trati La Sarthe je považován za jeden z nejtěžších a nejslavnějších na světě. Společně s 500 mil Indianapolisu a Velkou cenou Monaka F1. První maratón se jel už v roce 1923, letos se uskuteční 75. ročník. Vznikl jako zkouška spolehlivosti a vytrvalosti, po trati kroužila většinou jen sériová auta.
Postupně se ze čtyřiadvacetihodinovky stal prestižní boj nejlepších závodníků a automobilů světa. Každý rok se vždy v červnu k okruhu sejde kolem čtvrt milionu diváků, přímý televizní přenos je už dlouhá léta samozřejmostí. Vedle mnoha NEJ má závod i jeden smutný rekord. Při havárii Pierra Levegha v roce 1955 zahynul jezdec a 85 diváků, vážná zranění k tomu utrpěla další stovka fanoušků. Největší tragédie v historii otřásla celým světem, Švýcarsko reagovalo zákazem okruhových závodů na svém území.
Stáj Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd je prvním českým účastníkem, který může pomýšlet na nejvyšší příčky, její vůz totiž patří do vrcholné kategorie LMP1. Největšími úspěchy Čechů v Le Mans jsou výkony Tomáše Engeho a dvojice František Sutnar-Otto Krattner. Enge v roce 2003 vyhrál třídu GTS a celkově byl desátý (ve Ferrari 550 Maranello měl za kolegy Nizozemce Petera Koxe a Brita Jamie Daviese).
Drží rekordní počet pěti pole position třídy LM GT1 (dříve GTS). Sutnar s Krattnerem ve voze Aero Minor vyhráli v prvním poválečném závodě v roce 1949 svou třídu do 750 ccm a podle indexu skončili celkově druzí. Nejúspěšnějším jezdce historie je Dán Tom Kristensen, jenž maratón vyhrál sedmkrát. Značkám vévodí Porsche s 16 triumfy.
Internet: www.lemans.org
BPA