www.car.cz
 

Partnerství SHELL A AUDI V LE MANS
     15.6.2007 08:14 - tisková zpráva


SHELL A AUDI V LE MANS

V roce 2005 byl tým Shell pod vedením Wolfganga Warneckeho oceněn cenou Ferdinanda Porsche za vývoj GTL paliva a Audi získalo uznání za úspěch v Le Mans R8 § DTM. Následně bylo vytvořeno technické partnerství, které dalo vzniknout moderní dieselové palivové technologii.

V prosinci 2005 stáj Audi Sport a společnost Shell představily veřejnosti vůz, o němž byly přesvědčeny, že je schopen porazit své benzínové rivaly na závodním okruhu i na silnici. A již v červnu 2006 se vůz Audi R10 TDI stal prvním automobilem s dieselovým pohonem, kterému se podařilo vyhrát nejtěžší vytrvalostní závod na světě. Toto historické vítězství znamenalo začátek nové éry automobilového sportu.

K tomuto přesvědčivému úspěchu vozu Audi R10 TDI (který dojel do cíle se čtyřkolovým náskokem před ostatními) pomohlo také palivo Shell V-Power Diesel. Audi R10 TDI se stalo prvním a zatím jediným automobilem, kterému se podařilo vyhrát tuto obtížnou zkoušku s dieselem v nádrži.

Za pomoci paliva Shell V-Power Diesel, jehož technologie průběžně čistí systém vstřikování proti usazování nečistot, si vítězné Audi R10 TDI udrželo bezkonkurenční výkon až do cíle. Po 27 zajížďkách do depa za 24 hodin vůz Audi ujel rekordních 380 kol, zajistil si nezapomenutelné vítězství a zároveň i rekord – o jedno kolo překonal rekord z roku 2004.

Le Mans 2007

Společnost Shell má opět tu čest být oficiálním dodavatelem pohonných hmot pro závod      Le Mans 2007. Shell bude dodávat jak dieselové, tak benzínové závodní palivo pro všechny stáje. Aby byla zachována konzistentnost technických předpisů, Shell bude dodávat stejný závodní diesel i benzín jako v roce 2006.

Letos Shell dodá zhruba 260 000 litrů Shell V-Power LM24 a Shell V-Power Diesel LM24. Tyto pohonné směsi vznikají v zařízení společnosti Shell v německém Hamburgu. Předpisy ACO vyžadují, aby analýzu všech vzorků během závodů prováděl nezávislý subjekt. Společnost Shell tedy nebude žádným způsobem zapojena do testů, které zkoumají, zda pohonné hmoty odpovídají předepsaným specifikacím.


Benzín na závodě 24 hodin Le Mans

Závodní benzín (Shell V-Power LM24) nabízí ještě více než pohonné hmoty, které se v Le Mans používaly před rokem 2006. Shell vyrábí toto palivo podle mnohem přísnějších norem než předepisuje ACO, proto se produkty Shell vyznačují menšími emisemi, lepším výkonem a poskytují motoru více ochrany.

Závodní palivo vychází z benzínu Shell V-Power, který se běžně prodává na čerpacích stanicích. Je pouze upraveno pro náročné podmínky vytrvalostního sportu. Shell V-Power LM24 je směs založená na totožné technologii jako silniční verze a stejně jako ona poskytuje motoru více síly. Shell V-Power LM24 vyhovuje normě EN 228 pro silniční pohonné hmoty, což je stejná norma, která upravuje složení paliva Shell V-Power, které si můžete koupit na čerpacích stanicích po celé Evropě.


Diesel na závodě 24 hodin Le Mans

Závodní směs je odvozena od stejné palivové technologie jako silniční Shell V-Power Diesel, avšak je citlivě vyvážená pro maximální výkon, výdrž, účinnost a minimální produkci emisí, protože to vše Audi potřebuje, má-li se opět postavit na start nejnáročnějšího závodu           Le Mans.

Aby palivo vyhovělo specifickým a extrémním nárokům vytrvalostního závodu, přimíchává se do speciálního dieselu syntetická složka Shell GTL Fuel a unikátní aditiva společnosti Shell, která napomáhají udržovat vstřikovací ventily čisté (složení GTL Fuel i přísady pro čištění vstřikovacího systému je stejné jako u paliva Shell V-Power Diesel, prodávané zákazníkům Shell na čerpacích stanicích).


O závodu 24 hodin Le Mans

• Tento francouzský závod, který se poprvé jel v roce 1923, je nejslavnějším vytrvalostním automobilovým závodem na světě.

• Le Mans se jezdí na semi-permanentním okruhu, který měří 13 kilometrů a v podstatě za 80 let závodění nedoznal větších změn.

• Závodní pole se skládá z padesáti vozů různých kategorií a tříd – od upravených sériových vozů až po závodní speciály a prototypy.

• Každý vůz má tříčlennou posádku jezdců. Vítězí auto, které za 24 hodin nepřetržité jízdy ujede největší vzdálenost.

• Vítězové Le Mans v průměru ujedou ve většině případů delší vzdálenost a často jezdí i rychleji než vozy Formule 1.

• V roce 1923 vyhrál vůz, který ujel 2 210 km (průměrná rychlost 92 km/h).

• V roce 2006 ujelo Audi R10 TDI během 24 hodin 380 kol, což představuje ekvivalent 5 187 kilometrů nebo také souhrnnou vzdálenost všech závodů Formule 1 v rámci jedné sezóny. Průměrná rychlost činila 215,409 km/h.

• V závěrečných kolech závodu absolvovali jezdci Audi 16 kol na jednu nádrž dieselového paliva.

• V roce 2006 jezdec Audi Tom Kristensen zajel nejrychlejší kolo v páté hodině závodu (65. kolo) za 3 minuty 31.211 sekund (průměrná rychlost 232,658 km/h).

• V roce 2006 jezdec Audi Dindo Capello zajistil své stáji první místo na startovním roštu s časem 3 minuty 30.466 sekund na kolo (průměrná rychlost 233,482 km/h).

• Od roku 2000 vždy – s jedinou výjimkou – vítězí stáj Audi.

• Do roku 2006 se nikdy předtím nepodařilo dieselovému vozu vyhrát Le Mans. Všechny diesely, které se o to pokusily, nedokončily závod.

 

 

 

Historie Shell a závody 24 hodin Le Mans

• 1833 Marcus Samuel otevírá v Londýně malý obchod, kde prodává škeble viktoriánským milovníkům přírody.

• 1893 Rudolf Diesel publikuje svoji teorii o principech fungování nového typu spalovacího motoru – na motorovou naftu.

• 1923 Automobile Club de l’Ouest se rozhoduje uspořádat první 24-hodinový vytrvalostní závod v Le Mans, aby prověřil kvalitu nedávno vynalezených čelních reflektorů na vozech.

• 1930 Shell vstupuje na scénu automobilových závodů jako partner Enza Ferrariho.

• 1935 Citroen uvádí na trh první lehké vozidlo s novou konstrukcí motoru v licenci společného vývojového projektu Shell / Ricardo.

• 1970 V Le Mans vítězí Porsche 917K se startovním číslem 23 a jezdci Hansem Hermannem & Richardem Attwoodem, které sponzoroval Shell.

• 1972 Tým Shell-Matra-Simca 670 dojíždí na prvním a druhém místě.

• 1971 Závod 24 Heures du Le Mans hraje hlavní roli ve filmu “Le Mans” v produkci Stevea McQueena, který hrál i hlavní roli.

• 1974 Poslední vítězství týmu Matra 670. Na konci sezóny Matra oznamuje odchod ze světa automobilového závodění.

• 1982 Spolupráce Porsche AG a společnosti Shell nese ovoce v podobě úspěchů stáje Rothmans-Porsche 956, která v roce 1982 v Le Mans obsadila první tři příčky žebříčku.

• 1989 Vývoj elektronicky ovládané technologie TDI automobilkou Audi umožňuje  dieselovým vozům nové obzory kultivovanosti jízdy a výkonu.

• 2002 Shell V-Power Diesel se vůbec poprvé začíná prodávat v Itálii.

• 2006 Se závodním palivem Shell V-Power Diesel v nádrži se Audi stává první značkou, které se daří zvítězit v legendárním podniku 24 Hours of Le Mans s vozem na dieselový pohon.


VÝROKY EXPERTŮ

Citáty

Dr. Ulrich Baretzky, ředitel Motorových technologií Audi Sport: „ Když jsme začínali plánovat účast na závodech v Le Mans s dieselovým palivem, obrátili jsme se na Shell. Společnost Shell je pro nás klíčovým partnerem a jsem hluboce přesvědčen, že v současné době Shell vytváří paliva budoucnosti.“

Richard Karlstetter, hlavní technolog vývoje závodních paliv Shell: „Hlavním naším úkolem bylo najít správnou rovnováhu mezi výkonem, nízkou spotřebou, nízkými emisemi a spolehlivostí.“

Pan Appel, ředitel vozových technologií Audi Sport: „Se závodním palivem Shell V-Power Diesel vozy jezdí s ohromnou přesností a oproti normálnímu benzinovému motoru reagují   na přidávání či ubírání plynu citelně lépe.“

Allan McNish, jezdec stáje Audi Sport: „Je to budoucnost. Audi a Shell posunují výkon dieselových vozů a paliv do jiné sféry. V Sebringu jsme dokázali snížit spotřebu o zhruba     10 % a stále jsme měli na to, abychom předjížděli soupeře.“

Wolfgang Warnecke, ředitel globálního vývoje automobilových pohonných hmot společnosti Shell po závodě Le Mans 2006: „V roce 1923 byly vynalezeny čelní reflektory                       na automobilech a v Le Mans se tedy mohl uskutečnit první 24-hodinový závod na světě;    83 let poté jsme svědky srovnatelně důležitého vývoje – poprvé v tomto nejnáročnějším vytrvalostním podniku na světě vítězí pod vlajkou partnerství Audi Sport a Shell vůz s dieselovým pohonem a závodním palivem Shell V-Power Diesel v nádrži.“

 

BUDOUCNOST DIESELU

Proč diesel?

V minulosti se lidé rozhodovali pro dieselový pohon zejména kvůli spotřebě. Avšak řidiči moderních dieselových vozů i odborníci dnes již mohou potvrdit, že kromě úspor nákladů jim oproti benzínovému vozu diesel poskytuje lepší zážitek z jízdy.

Diesel nabízí jak okamžitou úsporu nákladů na pohonné hmoty, ale z dlouhodobého hlediska i menší opotřebení motoru, nižší náklady na údržbu, delší životnost vozu a nižší emise oxidu uhličitého.

Porovnáme-li srovnatelné vozy – diesely mají většinou o 20 – 40 % nižší spotřebu než vozy na benzínový pohon. Přesný údaj samozřejmě závisí na velikosti vozu, charakteru cesty, konstrukci motoru a konkrétním typu dieselového paliva.


Průlom v prodejích dieselů

Poprvé v historii automobilů bylo v roce 2006 více než 50 % vozů prodaných v Evropě         na dieselový pohon.

Zatímco diesel pomalu ovládá evropské silnice, podobný vývoj se dá vysledovat i jinde. Nedávná rozsáhlá studie firmy J.D. Power Automotive Forecasting, která sleduje trendy v automobilovém průmyslu, publikovala závěry, podle kterých se prodeje dieselových vozů do roku 2015 v Evropě zdvojnásobí, v Latinské Americe a Asii ztrojnásobí a ve Spojených státech zčtyřnásobí.

Dramatický nárůst spotřebitelské poptávky po pohonných hmotách s větším výkonem a lepší ekonomikou provozu dal vzniknout nové třídě dieselu – tzv. nadstandardních dieselů.


Shell V-Power Diesel

Zatímco dieselové vozy již dlouho lákají řidiče svojí nízkou spotřebou, nedávný nárůst jejich popularity lze připsat zejména konstrukčním vylepšením motoru a výkonnějším pohonným hmotám.

Shell stojí na špici vývoje nového typu paliva – tzv. nadstandardního dieselu. Motoristé si již mnoho desítek let mohou vybrat z benzínů s různým oktanovým číslem, ale motorová nafta byla jen jedna. Avšak to se nyní mění.

Shell V-Power Diesel nabízí řidičům možnost volby mezi běžnou motorovou naftou a kvalitnějším dieselem, který byl speciálně vyvinut, aby moderním dieselovým motorům dodával více síly po delší dobu.

Palivo Shell V-Power Diesel bylo vyvinuto s cílem lepšího, efektivnějšího a ekologičtějšího spalování:

• Průběžně za jízdy pročišťuje ventily vstřikování
• Je to jediný typ pohonné hmoty, která využívá technologii syntetické palivové technologie Shell GTL Fuel Technology – nyní je k dostání v 10 zemích
• Je palivem vyvinutým tak, aby pomáhalo moderním dieselovým motorům být soustavně výkonnější

Dnešní řidiči dieselových vozů však hledají něco víc než palivo, které jim pomůže dostat se z jednoho místa na druhé – proto jim Shell nabízí v podobě V-Power Dieselu produkt zaručující konstantně vyšší výkon a lepší chod motoru.

Od svého uvedení na trh v roce 2002 v Itálii slaví Shell V-Power Diesel samé úspěchy a nyní se prodává již na více než 5 000 čerpacích stanicích Shell v 17 zemích světa.


Technologie Shell GTL

GTL (Gas to Liquids) je souhrnný termín pro různé technologie, které přeměňují zemní plyn na tekuté uhlovodíky (paliva a maziva).

GTL se syntetizuje ze zemního plynu pomocí patentovaného procesu společnosti Shell. Výsledný produkt má nulový obsah síry a vysoké cetanové číslo*, což vede k čistšímu a efektivnějšímu spalování než u běžné motorové nafty.

Společnost Shell, vždy na špici vývoje nových paliv, poprvé použila syntetickou složku GTL ve svých nadstandardních produktech. Shell přidává GTL jako exkluzivní přísadu do paliva Shell V-Power Diesel, které dodává do mnoha zemí včetně Rakouska, Německa, Řecka, Maďarska, Itálie, Lucemburska, Slovenska, Švýcarska, Nizozemí a Velké Británie.

V zemích, kde se GTL používá, se míchá s pečlivě vybraným naftovým základem a dalšími přísadami, které dodávají výsledné směsi vysokou účinnost při čištění vstřikovacích trysek. Na konci tohoto procesu je výkonné palivo Shell V-Power Diesel, které řidičům nabízí větší výkon a zároveň ochranu motoru.

* Vysoké cetanové číslo vzniká při nízkých reakčních teplotách a při využití technologie selektivních katalyzátorů vyvinuté společností Shell.

Shell  vyrábí syntetickou složku GTL ve svých zařízeních v malajském Bintulu již od roku 1993. Ve spolupráci s Quatar Petroleum Shell zároveň připravuje projekt výstavby největšího závodu na GTL na světě, který bude sídlit v Kataru. Již od konce tohoto desetiletí se tam bude vyrábět 140 tisíc barelů denně.

V roce 2005 získali vývojáři společnosti Shell, jako první v odvětví, cenu Profesora Ferdinanda Porsche. Společnost získala cenu dohromady s koncernem Volkswagen            za společné zásluhy o vývoj syntetických pohonných hmot, jako je také GTL. Cena byla udělena „inženýrům, jejichž práce trvale přispěla k vývoji automobilu“ – i toto je důkazem skvělé budoucnosti Shell GTL palivové technologie.


Budoucnost dieselu

Analytici J.D. Power Automotive Forecasting předpokládají, že se prodeje dieselových vozů celosvětově zvednou z 9,6 milionů (2005) na 18,5 milionů (2016). Jejich podíl na celkovém počtu prodaných automobilů tedy vzroste z 18 % na 26,1 %. Nejrychleji prodej dieselových vozů poroste značce Toyota – ze současných 320 000 prodaných vozů na 1,2 milionů v roce 2015.

Co se týče budoucnosti dieselu, jsou zde velká očekávání. Na základě výsledků závodu       Le Mans, často potvrzujících srovnatelný výkon dieselu s benzínem, spolu s významnými úsporami ve spotřebě a příslibem dalších pokroků u paliva i motoru, je dieselu předpovídána rostoucí popularita.


 


Obecná fakta o dieselu

• Z celkového počtu nových automobilů prodaných v roce 2006 bylo více než polovina s dieselovým pohonem.

• Nedávný rozmach dieselových vozů v Evropě se připisuje výrazným inovacím v motoru a v palivech, což vedlo k celkovému zlepšení jízdních vlastností a výkonu.

• Dieselové motory mají v průměru o 20 – 40 % nižší spotřebu než srovnatelné vozy na benzínový pohon – to závisí na velikosti vozu, charakteru trasy, technologii motoru a na konkrétním typu dieselového paliva.

• Dieselové motory efektivněji využívají energii než benzínové, a proto produkují méně emisí oxidu uhličitého – toho si nemohli nevšimnout evropští zákonodárci.

• Řidiči dieselových vozů najezdí ročně více kilometrů. Statistiky společnosti Shell dokládají, že 46 % řidičů vozů na dieselový pohon najede ročně přes 20 000 kilometrů.

• Shell V-Power Diesel se již prodává na přibližně 5 000 čerpacích stanicích po celém světě.

Pozn.: Všechny údaje o prodejích automobilů a prognózy poskytla společnost J.D. Power Automotive Forecasting.

 

 

Royal Dutch Shell plc
Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterodamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 145 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu, dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií a projektů zabývajících se obnovitelnými zdroji energie zahrnující větrnou a solární energii. Pro další informace prosím navštivte  stránky www.shell.cz.


PR


 
 
Fotogalerie:    Speedcars Challenge Weekend 2007 - MMČR D3 a D4 - M. Jenčík

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose