Ojetin na českém trhu stále přibývá, je to nebezpečné 17.6.2007 09:38 - tisková zpráva
Podle Sdružení automobilového průmyslu ČR by stát měl podpořit prodej nových automobilů, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Konkrétní návrhy na konferenci AUTOSYMPO představil ředitel sekretariátu Sdružení AP Antonín Šípek.
Stáří vozového parku v České republice zůstává velmi vysoké, což má negativní dopady nejen na životní prostředí, ale i na bezpečnost silničního provozu. Zatímco podíl nových vozů na celkovém počtu registrací osobních automobilů v České republice rok od roku klesá, podíl nově zaregistrovaných ojetých vozů roste stále rychleji. V roce 2006 řidiči poprvé zaregistrovali bezmála 124 tisíc nových vozů, což představuje 3,13 % z celkového počtu registrací, ovšem počet nově registrovaných ojetých vozů meziročně vzrostl o 30 % na více než 183 tisíc.
Ještě před dvěma roky přitom byl poměr právě opačný. V roce 2007 se situace vyvíjela obdobně, takže za prvních pět letošních měsíců bylo v ČR zaregistrováno 54 908 nových a dokonce 90 328 ojetých vozů (poměr 37,8 % ku 62,2 %). Pokud tyto negativní trendy budou pokračovat, v roce 2010 podle Šípka počet osobních vozů registrovaných v České republice vzroste ze současných 4,1 milionu na 4,7 milionu a jejich průměrný věk by činil 14,1 roku, což je ještě více než dnes (ke 31. 12. 2006 bylo průměrné stáří registrovaných vozů 13,87 roku).
„Obnova vozového parku osobních automobilů je u nás nedostatečná a jednou z příčin je i nezájem státu na řešení současného stavu,“ konstatoval Antonín Šípek. Podpora prodeje nových vozů by podle něj mohla být řešena jiným rozdělením daní a poplatků jako DPH, silniční daně apod., které by zvýhodnilo uživatele automobilů šetrnějších k životnímu prostředí. Stát by měl také zvýšit tlak na trvalé vyřazování starých osobních aut z provozu, a to důslednou kontrolou výkonu stanic technické kontroly a stanic měření emisí, dále zlepšením činnosti Dopravních úřadů v pověřených obcích a umožněním kontrol technického stavu vozidel přímo v provozu.
„Zároveň je třeba vyžadovat důsledné plnění předpisů platných pro schválení ojetých vozů do provozu. Navrhujeme urychleně vydat prováděcí vyhlášku porovnávající předpisy platné v ČR a v zemích EU. Tím by se omezila možnost dovézt k nám prakticky jakýkoliv automobil,“ uvedl Šípek. V této souvislosti upozornil na tlak na liberalizaci dovozů ojetin ze strany zemí jako Německa, kde se s podporou státu připravuje druhá etapa obměny vozového parku.
„Jedná se o náhradu vozidel plnících pouze emisní limity EURO I. Kam budou tyto vozy směřovat? Lobby velkých zemí EU je v tomto jasné,“ varoval ředitel sekretariátu Sdružení AP.
PR Více na : www.autosalon.cz
|