Znalci dopravních nehod rokovali na Autosalonu Brno 18.6.2007 11:41 - tisková zpráva
Hlavním tématem 12. Mezinárodní konference znalců a analytiků dopravních nehod 2007, která tvoří již tradiční součást doprovodného programu veletrhu Autosalon, byly „Kolize při analýze dopravních nehod“.
Sobotní program konference pořádané Ústavem soudního inženýrství VUT v Brně zahájili s analýzou nehod v Itálii znalci Arcangeli Emiliano, Gambino Mauro a Greco Fiorenza z boloňského studia Tria. I další příspěvek na téma Vybavenost silnic versus nehody vozidel Jana Unarskiho z Institutu soudních expertíz v polském Krakově potvrdil mezinárodní rozsah akce.
Vlivem prvků pasivní bezpečnosti na průběh nehody se zabýval Martin Sládek a Jan Karnolt ze společnosti Ford Motor Company Praha, s prvky pasivní bezpečnosti v automobilech a motocyklech Honda seznámil účastníky konference Zdeněk Šolc z Honda ČR. Druhou část dopoledního programu odstartoval prezentací zádržných systémů vozů Škoda Petr Kraus z mladoboleslavské Škoda Auto.
S výsledky analytických výpočtů srážky dvou vozidel vystoupil na konferenci Pavol Kohút z Ústavu súdneho inžinierstva Žilinské univerzity, rozdělení celkové deformační energie na jednotlivá vozidla prezentoval znalec Petr Vávra. Po společném obědě a účasti na reálném crash testu TV Prima na volné ploše u pavilonu Z pokračoval program konference odpoledním blokem přednášek.
S výsledky výzkumu Büro Weyde Berlín v oblasti nárazových zkoušek skútrů do boku stojících vozidel při variaci úhlu nárazu vystoupil znalec Vlastimil Rábek z Olomouce.
Postup řešení rázu v prostředí simulačního programu Virtual Crash a možnosti validace výsledků představili Albert Bradáč z Ústavu soudního inženýrství (dále jen ÚSI) VUT v Brně a posluchač doktorského studijního programu oboru Soudní inženýrství na Fakultě strojního inženýrství a ÚSI VUT v Brně (dále jen doktorand VUT) Marek Semela. Střet na železničním přejezdu prezentoval Aleš Vémola, taktéž z ÚSI VUT v Brně. S využitím registračních zařízení drážních vozidel, analýzou záznamu a chováním těchto zařízení při střetnutí vystoupil znalec Eduard Šafář z Plzně. Výsledky analýzy pohybu jízdního kola při kolizi s otevřenými dveřmi stojícího vozidla a pohledem na reálný průběh rázových sil a energií v čase prezentoval doktorand VUT Tomáš Rochla, s odhadem EES při extrémním poškození vozidla vystoupil znalec a doktorand VUT Michal Furík ze slovenského Martina.
S vybranými technickými aspekty střetu osobních a nákladních vozidel seznámil účastníky konference znalec a doktorand VUT Aleš Kaplánek z Kopřivnice. Program 12. mezinárodní konference ukončila závěrečná diskuse. PR Více na : www.autosalon.cz
|