www.car.cz
 

FIAT a motory s pohonem na zemní plyn
     18.6.2007 11:50 - tisková zpráva


MODELY S POHONEM NA ZEMNÍ PLYN

Společnost Fiat Automobiles SpA (dříve Fiat Auto SpA, dceřiná společnost Fiat Group) se vždy zajímala o vztah k životnímu prostředí. Klíčovým zájmem pro ní proto byly motory s pohonem na zemní plyn. A skutečností zůstává, že Fiat v tomto segmentu vyvinul širokou škálu produktů, které uspokojují potřeby firem i jednotlivců.

 V současné době nabízíme na českém a slovenském trhu modely Fiat Doblo a Fiat Doblo Cargo, Multipla Natural Power a Panda Panda, které ke svému pohonu používají alternativně stlačený zemní plyn nebo benzín.

 Výhodou využití pohonu na zemní plyn jsou zhruba třetinové náklady oproti pohonu na benzín a minimální emise výfukových plynů při současném zachování téměř stejných jízdních vlastností. Veškeré modely mají identický způsob, jakým jsou pohonné jednotky kombinovány. Vozy jsou nastaveny běžně na zemní plyn. Motor však vždy startuje na benzín a posléze se ihned automaticky přepne na zemní plyn. Znamená to, že ke spalování benzínu dochází pouze při startování nebo v případě, že je nádrž na plyn prázdná. Při startu je benzínový okruh aktivován pouze proto, aby jeho vstřikovače dlouhou nečinností nezatuhly a byly připraveny pro případ nedostatku plynu.

Jinak totiž jedna z výhod zemního plynu (CNG) oproti známému LPG je, že na něj lze motory bez problémů startovat i za nejnižších teplot. V tlakových lahvích je zemní plyn v plynném skupenství a nepotřebuje se nejdříve odpařit teplem zahřátého motoru. Řidič ovšem může kdykoli přepnout na benzínový okruh stlačením spínače umístěného vedle ruční brzdy na centrálním tunelu. Fázovaný sekvenční vícebodový systém modifikuje elektronické řídící metody používané běžnými zážehovými motory tak, aby je bylo možné použít ke spalování metanu. Tím se dosahuje příznivé spotřeby, minimálních emisí a skvělé ovladatelnosti. Když je motor poháněn metanem, je třeba počítat s tím, že celkový výkon a točivý moment jsou za všech provozních podmínek přibližně o 10 % nižší než při spalování benzínu (68 kW/92 koní při 5750 otáčkách oproti 76 kW/103 koním při 5750 otáčkách a 130 N.m při 4000 min-1 proti 145 N.m při 4000 min-1).

 Fiat Multipla Natural Power nabízí unikátní řešení plynových nádrží, které jsou umístěny pod podlahou a nejsou tedy na úkor zavazadlového ani vnitřního prostoru vozidla. Fiat Multipla Natural Power je vybavena motorem o zdvihovém objemu 1596 cm3 o výkonu 76 kW při pohonu na benzín nebo 68 kW při pohonu na zemní plyn. Při průměrné spotřebě 9.0 l benzínu /100 km a 8.8 l zemního plynu / 100 km tak vůz může na jedno natankování ujet až 840 km. 

U modelů Fiat Doblo a Fiat Doblo Cargo (Užitkový vůz roku 2006) spočívá zásadní rozdíl v umístění a počtu zásobníků. Zatímco u osobní varianty se nádrž na plyn skládá ze dvou tlakových láhví o průměru 316 mm a délce 1050 mm, nachází se v zavazadlovém prostoru a její celkový objem činí 126 litrů (tedy 21 kg nebo 30,9 m3), Fiat Doblò Cargo má nádrž složenou ze tří tlakových lahví zabudovaných v podlaze, aby nezabíraly místo pro náklad, o kapacitě 111 litrů (tj. 18 kg nebo 26,4 m3). Metan je v obou případech stlačen na 200 barů. Uvedené hmotnosti platí při teplotě 15 stupňů Celsia.

Motor Natural Power se vyznačuje nízkou spotřebou, minimálními emisemi a naprostou bezpečností. Řidiči mohou dokonce projíždět i městskými částmi, na která se vztahují dopravní omezení. Parametry aktivní a pasívní bezpečnosti jsou stejné jako u vozů poháněných klasickými motory. Nádoby na plyn i jejich úchyty jsou umístěny v souladu s požadavky i těch nejpřísnějších nárazových testů. Navíc jsou chráněny před poškozením zvláštní ocelovou konstrukcí s izolací.

Proudění metanu z jednotlivých zásobníků je řízeno elektromagnetem, jenž je otevřen pouze v případě aktivace plynového palivového okruhu. Navíc je opatřen zařízením zabraňujícím nadměrnému přísunu plynu do spalovacího systému a chránícím proti vysokým teplotám. Elektromagnet je napojen na systém požární ochrany (nárazový spínač nebo spínač uzavření paliva).

 

Fiat ČR s.r.o.

Petra Vaňková

PR


 
 
Fotogalerie:   Sobotní WTCC 2007 z Brna od Jirky Navrkala

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose