|
Výstava 100 let klubového motorismu představí vývoj tisková zpráva
VÝSTAVA „100 LET KLUBOVÉHO MOTORISMU“ NA AUTOTECU
Veletrh užitkových vozů Autotec (5. – 9. 6. 2004) nabízí množství aktuálních informací ze všech významných odvětví automobilismu. V Brně se letos chystají téměř dvě desítky zajímavých konferencí, seminářů či školení, které Autotec organizuje ve spolupráci s profesními sdruženími v automobilovém průmyslu. Jedním z partnerů je i ÚAMK, jenž ve spolupráci s BESIPem připravuje pro Autotec školy bezpečné jízdy, závody s důrazem na používání ochranných prvků, soutěže v testech bezpečnosti silničního provozu a další atraktivní program. Po celou dobu veletrhu pak bude v pavilonu G2 umístěna výstava 100 LET KLUBOVÉHO MOTORISMU.
Výstava bude evokovat vývoj českého klubového motorismu od jeho založení v roce 1904 do současnosti. Na Autotecu tedy mohou návštěvníci shlédnout nejen poslední novinky, ale také se ve vývoji ohlédnout zpátky. Výstava bude obsahovat pestrou paletu exponátů – motocykly, automobily, dobové obrazy – součástí akce budou i autogramiády s předními osobnostmi českého motoristického sportu či videoprojekce.
Začátek výstavy přenese návštěvníky do roku1904, kdy vznikly první kluby – Český klub motocyklistů pro Království České a Český klub automobilistů pro Království České. V roce 1910 pak došlo ke sloučení obou organizací a založení Českého klubu automobilistů s automobilovou a motocyklovou sekcí. O tři roky později začal klub vydávat první časopis Auto.
Další významnou etapou byl vznik Československého klubu automobilistů v roce 1919 a jeho následné přijetí do mezinárodních organizací Association Internationale des Automobile-Club Reconnus a Association International Permanente des Congres de la Route.
Ve dvacátých letech vznikají další specializované kluby. V roce 1928 byl založen klub Harley Davidson, který funguje dodnes a je tak nejstarším na světě. Přelom dvacátých a třicátých let je typický rozmachem motocyklového sportu, který ukončila až druhá světová válka. Po jejím konci byla obnovena činnost Autoklubu Republiky Československé.
V roce 1947 však dochází ke zvratu: pro nedostatek pohonných hmot byly zakázány motoristické sportovní podniky a zrušeny příděly pro soukromé automobily. Na začátku padesátých let vzniká Svazarm a v jeho rámci ÚAMK. Jeho činnost byla omezena výhradně na státní reprezentaci, tedy hlavně na motocyklové soutěže a závody.
V souvislosti s postupným uvolňováním společenských poměrů ve druhé polovině 60. let byly postupně navazovány mezinárodní styky i na úseku mototuristiky a služeb, a to jak s mezinárodními organizacemi, tak s jednotlivými kluby (ÖAMTC, ARBÖ, ADAC, TCS, PZMOT, MAK, AMSJ). Jako odbor byla vytvořena „Cestovní služba ÚAMK“ a v roce 1967 ustaven Autoturist – Cestovní kancelář ÚAMK.
V období „normalizace“ 70. a 80. let nastalo opětné utlumování klubové činnosti, znovu ožily snahy likvidovat „nezdravý klubizmus“. Mezinárodní styky byly opět omezovány až zmrazeny, z individuálního cestování zůstaly opět jen výjezdy do států RVHP a omezeně do Jugoslávie. Tím bylo samozřejmě opět omezeno i poskytování služeb motoristům. Státem byla podporována v podstatě jen sportovní reprezentace, oblast bezpečnosti silničního provozu a dopravní výchovy, včetně výcviku řidičů.
Nyní se český klubový motorismus nachází opět ve fázi rozvoje a bohaté spolupráce s mezinárodními organizacemi. Přesvědčte se v červnu na 10. ročníku Autotecu, veletrhu užitkových vozů, servisní techniky a příslušenství, který je komplexní přehlídkou dění v mezinárodním automobilovém průmyslu. Letošní Autotec slibuje množství aktuálních profesních informací a zároveň atraktivní diváckou podívanou.
Tisková informace květen 2004 Manažer PR a reklamy: Jarmila Vavrušová
|
|