Už je to tady! Fanoušci motoristického sportu se začátkem srpna přece jen dočkají. V roli předjezdce na IV.CEBIA Rallye Pelhřimov – Memoriál Tomáše Vojtěcha, která se pojede v termínu 3. – 4. srpna 2007, se představí závodní speciál BRISK RS 01 WRC. Tento automobil vlastní konstrukce s pohonem na všechna čtyři kola a výkonem přes 500 koní se objeví na rychlostních zkouškách sobotní druhé etapy!
Auto bude pilotovat tovární posádka táborského Brisku, významného světového výrobce zapalovacích svíček a reklamního partnera pelhřimovské rallye. Za volantem se objeví Ing. Jaroslav Macek, který se podílel na vývoji speciálu, jenž vychází z koncernových dílů Škoda a Volkswagen. „Na start se velmi těšíme. I když pojedeme v soutěžním nasazení, pořád se především jedná o testování. Pelhřimovský start je mimořádnou příležitostí vidět poprvé Brisk v akci pro všechny motoristické nadšence. Diváci si určitě přijdou na své, neboť parametry vozu se blíží úrovni někdejší skupiny B,“ říká na úvod Jaroslav Macek.
Zatímco během pátečního odpoledne bude speciál Brisk vystaven na pelhřimovském náměstí, v sobotu se předvede v plné parádě na rychlostních zkouškách sobotní etapy v roli předjezdce. „Brisku říkám raketa na čtyřech kolech. Premiéra pro odbornou veřejnost proběhla začátkem května v pražském hotelu Mövenpick, v červnu byla světová premiéra na veletrhu v Brně a začátkem srpna proběhne v Pelhřimově sportovní premiéra.
Samozřejmě pojedeme pro diváky, kteří se mohou v atraktivní místech těšit i na nějaké kolečko pro potěšení. Své vystoupení s Briskem chceme pojmout jako show,“ upřesňuje Macek.
Motor vozu BRISK RS 01 WRC zaručuje tisíc kilometrů soutěžní jízdy a měl by vydržet nástrahy rychlostních zkoušek. Každopádně táborský Brisk čeká zkouška ohněm. A jakou má závodní speciál před sebou budoucnost? Vzhledem k tomu, že nemá homologaci, táborská společnost hodlá Brisk využít zejména pro komerční prezentaci. „Hned po Pelhřimově se auto představí v Moskvě, poté nás čeká závodní show v Petrohradě a veletrh v Paříži. Co se týká sportovního využití auta, závodní projekt dostal ve fabrice zelenou a rádi bychom postavili úzkou sérii vozů s předním náhonem. Samozřejmě jedná se o příští léta, nicméně hodláme využít design karosérie.“ vysvětluje Macek.
Na vývoji závodního speciálu se podílela úzká skupina nadšenců v čele s majitelem společnosti Ing. Mojmírem Čapkou. V mnoha případech si splnili dětské sny a sáhli si hluboko na dno sil. Stavba vozu začala v loňském prosinci a za necelého půl roku bylo auto postavené. Na vozidle se průběžně pracuje i mezi výstavami.
„Předběžná dohoda je, že by se ve voze svezl mnohonásobný mistr České republiky Václav Pech junior. Rádi bychom Brisk představili v plné síle koncem roku na Pražském rallysprintu. Velmi nás láká srovnání v tomto exhibičním závodě s vozy specifikace WRC a dalšími soutěžními auty,“ říká závěrem Macek.
V Pelhřimově 18. července 2007 Roman ORDELT
tiskové středisko
IV. CEBIA Rallye Pelhřimov 2007
BRISK RS O1 WRC - technická data:
Sportovní závodní automobil určený pro automobilové soutěže s konstrukcí podle řádu FIA, přílohy J, bez homologace.
Celá konstrukce vozu vychází z koncernových dílů Škoda a VW.
KAROSERIE
Typ karoserie - samonosná, ocelová, tvořená příhradlovou konstrukcí
z vysokopevnostních ocelových trubek,
doplněná o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu.
MOTOR
Typ - zážehový, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem,
se samostatným obtokovým ventilem, sekvenční dvojité
vstřikování paliva, bezdotykové zapalování
Zapalovací svíčky - BRISK Racing DOR 1O DS EVO 2
Zdvihový objem motoru ( cm3 ) - 1998
Počet válců - 4
Max. výkon ( kW/k/ot/min ) - 368 / 500 / 7800
Max. točivý moment ( Nm/ot/min ) - 600 / 3700
Příprava směsi - sekvenční dvojité vstřikování
Přeplňovací tlak ( MPa ) - 2,5
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Typ převodovky - sekvenční, přímo řazená, s posilovacími magnety
Počet převodových stupňů - 6
Spojka - suchá, dvoukotoučová, keramická
DYNAMIKA
Max. rychlost ( km/hod ) - 200
Zrychlení z O na 1OO km/h ( sec.) - 2,7
HMOTNOSTI
Pohotovostní hmotnost ( kg ) - 1000
ROZMĚRY
Celková délka ( mm ) - 4 002
Celková šířka ( mm ) - 1 890
Celková výška ( mm ) - 1 270
Rozvor ( mm ) - 2 500
Rozchod vpředu ( mm) - 1 670
Rozchod vzadu ( mm) - 1 620
PODVOZEK
Přední / zadní náprava - nezávislé zavěšení kol, trojúhelníková ramena,
pérování tlumiči Proflex
Přední / zadní brzdy - čtyřpístkové o průměru 330 mm /
čtyřpístkové o průměru 320 mm
všechny brzdy kotoučové, značky Porsche
Diferenciály - mezinápravový i pasivní nápravové s omezenou svorností
DALŠÍ VYBAVENÍ
18ti palcová kola, hasicí systém, bezpečnostní nádrž, intercom, vyspělá diagnostika pro snímání telemetrie - v první fázi na motoru, ve druhé fázi ve vývoji telemetrie podvozku.
Fotogalerie