Po několika měsících práce pro společnost Škoda Auto mohu všechny ujistit, že máme mnoho nových nápadů v oblasti produktů, které s nadšením a velkou ctižádostí vyvíjíme. Máme motivovaný, výkonný tým, který na nových projektech pracuje s velkou ctižádostí a nasazením.
Já sám do tohoto úkolu investuji veškeré své vědomosti a veškerou energii, neboť pouze s novými produkty budeme schopni zajistit trvale budoucnost společnosti Škoda Auto, a tím i svou budoucnost. Dr. Eckhard Scholz
V dalším rozhovoru se členy nejvyššího vedení Škoda Auto tentokrát na otázky odpovídal Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva zodpovědný za oblast technického vývoje.
Pokud bychom se ještě "ohlédli" za Ženevou; naznačila, že jdeme správnou cestou (nová Fabia, Yeti, Joyster), nebo budou nutné větší
či menší zásahy do současné firemní strategie vývoje?
"Škoda Auto je dle mého názoru na vynikající cestě. Setkal jsem se s dobře promyšlenou produktovou strategií a promyšleným cyklickým plánem. Co se toho týče, je zapotřebí soustavně pokračovat v úspěšné cestě. Dozajista však dojde i k menším nebo i několika větším zásahům, mimo jiné i pokud jde o design. Budeme dále zintenzivňovat úsilí v oblasti spotřeby. Diskuse o CO2 bude mít značný vliv na rozhodování o všech nových produktech ve společnosti Škoda Auto."
V rozhovoru pro Internet Škoda Auto na autosalonu v Ženevě pan Ludanek naznačil, že nový model Superb je již úkolem právě pro Vás, jeho nástupce. Jak pokračují vývojové práce, dozná nový model nějakých změn oproti podobě, která se před časem objevila v médiích díky „špionážním fotografiím?
"Co se vzhledu týče, nechte se prosím překvapit. Jsem si jist, že výsledek všechny, nejenom nás ve Škoda Auto, nadchne."
Hodláte prosazovat nějaké zásadní "úpravy" projektu vývoje modelu Yeti? V jaké fázi se projekt nachází - bude čtyřkolka v nabídce od počátku a jaká bude nabídka motorů?
"Dojde k několika úpravám projektu, aniž by se změnil základní charakter. Už jsme odzkoušeli první prototypy a poznatky zapracujeme do projektu. Na koncernových přejímacích jízdách vůz vyvolal velké nadšení.
Co se variant náhonu týče, budeme Yeti samozřejmě od počátku nabízet i s pohonem všech kol. Pokud jde o agregáty, budeme moci nabízet nejmodernější koncernové motory, k nimž mimo jiné patří motor 1,8l EA888, který čerstvě nabízíme v modelu Octavia. S tímto motorem se jezdí skvěle."
Jaká je podle Vašeho názoru perspektiva využití alternativních paliv? Kdy můžeme očekávat jejich uplatnění ve větší míře i v automobilech Škoda?
"S konvenčními pohony je nejprve třeba nabízet varianty, které budou mít optimalizovanou spotřebu. Mým cílem je nabízet ve velkých produktových liniích vždy jeden model s úspornou spotřebou.
Na tématice CNG pracujeme velice intenzivně, aniž bych vám již dnes mohl sdělit konkrétní termíny nasazení. Na alternativních pohonných hmotách celkově pracujeme s velkou vervou."
Jaký bude podle Vašeho názoru trend využití elektroniky v automobilech v blízké i vzdálenější budoucnosti. Bude "rozhodovat o všem", nebo budeme naopak vyrábět jednodušší automobily s minimálním množstvím elektronických systémů?
"Elektronika bude nepostradatelnou součástí budoucích generací vozů. Podle mého názoru je zapotřebí se elektronice nikoli vyhýbat, ale ovládat ji. Žádná jiná oblast není s to nadchnout většími inovacemi.
U jednoduchých a cenově výhodných vozů se ovšem budeme muset rozhodně omezit, protože tyto inovace jsou samozřejmě značně nákladné."
Jaký je Váš názor na využití internetu v automobilech?
"Internet ve vozidle bude podle mého názoru v dohledné době patřit ke standardu a sám o sobě už dnes není žádnou zvláštní technickou výzvou."
Častým námětem kritických diskuzí a komentářů mezi veřejností i v odborném tisku je současná nabídka motorů pro vozy Škoda. Především pokud jde o výkonové parametry benzinových motorů (pružnost, dynamika, spotřeba, šíře nabídky). Objeví se ve vozech Škoda koncernový motor 1.4 TSI?
"V případě vlastností benzínových motorů je nutno posuzovat více faktorů, které velmi často působí protichůdně. Na jedné straně roste hmotnost vozů, protože se stále více montují výbavy zvyšující bezpečnost a komfort a na druhé straně musí být plněna stále se zpřísňující ekologická kritéria. To vše má významný vliv na spotřebu spalovacích motorů.
Proto hledáme další cesty, abychom ještě více využili potenciál zážehového motoru. Jednou z těchto cest je downsizing, tj. zmenšení zdvihového objemu motoru ve spojení s jednoduchým nebo zdvojeným přeplňováním. Příkladem tohoto postupu je motor 1,4 TSI, který bude v budoucnu nabízen i v našich vozech."
U dieselů je zase občas kritizován zdlouhavý přechod z již překonaného systému vstřikování čerpadlo-tryska na modernější common rail. Jaké můžeme očekávat změny? Jakou roli dnes v technickém vývoji hraje ekologie - promítnou se požadavky na snižování emisí do vývoje dieselových motorů?
"V oblasti vznětových motorů pracujeme na použití technologie common rail, která nám skýtá další možnosti ohledně snížení spotřeby a emisí. Použití je již naplánováno, cíle jsou velmi ambiciózní, ale reálné. Musíme dbát na to, abychom svým zákazníkům nabízeli vyzrálý a odzkoušený produkt.
Jinak není důvod stavět systémy čerpadlo-tryska do špatného světla. Tato koncepce byla koneckonců přesvědčivá po mnoho let pro milióny zákazníků."
Děkujeme za rozhovor!
Škoda auto