Bénikova šotolinová ofenzíva. FOTO ! 2.8.2007 09:45 - Pavel Jelínek
Také v letošním roce se řada českých fanoušků rozhodla vyplnit skulinku v programu českých soutěží výletem na druhou šotolinovou rally maďarské sezóny. STATOIL - OTP Garancia Rallye s centrem v Szombathely byla čtvrtou soutěží letošního mistrovství Maďarska a mohla se pochlubit účastí desítky vozů specifikace World Rally Car.
Předcházející ročníky Szombathely rallye byly sice zpravidla víceetapové, letošní problémy s ekology však organizátory přinutily soutěž zkrátit do jediného dne. Trať soutěže se většině jezdců zdála velice rychlá a výjimkou nebyly dlouhé roviny, kde posádky několik desítek sekund trápily své vozy v omezovači otáček. Nechyběly ale ani velmi zajímavé a divácky atraktivní úseky. Především RZ Söptei nabídla ve svém závěru několik překrásných míst včetně populárního skoku, kolem kterého se tradičně sešlo neuvěřitelné množství nadšených diváků.
Atmosféra byla podobná jako na fotbale a při každém trochu odvážnějším skoku či tvrdém dopadu diváci odměnili odvážné posádky velikým aplausem. O oblíbenosti maďarských šotolin svědčí i fakt, že byla u trati hodně slyšet němčina a čeština.
V neuvěřitelně početném a pestrém startovním poli se před startem nejvíce očekávalo od desítky posádek, využívajících služeb speciálů WRC. O to větším překvapením se stalo, když na první zkouše soutěže všem vytřel zrak divoký Asi Aschenbrenner na „áčkovém“ Lanceru, který technickou nevýhodu svého obstarožního mitsubishi dokázal eliminovat obrovským nasazením. Favorizovaný Balász Bénik na ex-továrním Focusu WRC po Finu Hirvonenovi měl den před soutěží potíže s motorem svého vozu a vše vyřešila až telefonická konzultace s britským technikem M-Sportu.
Nebylo tedy divu, že v sobotu ráno raději začal opatrněji. V první půli soutěže sice nestačil na Asiho, na sedmé zkoušce však zaťal zuby a dokázal se před svého pekelně rychlého krajana probojovat. Asi se ještě snažil kontrovat, jenže v samotném závěru obdržel penalizaci deset sekund za pozdní příjezd do časové kontroly, což definitivně rozhodlo. Jezdci „áčkového“ mitsubishi dokonce hrozila i ztráta stříbrné pozice, protože při závěrečné technické kontrole jeho vůz údajně vážil o 70 kg méně, než povolují normy. Podal však protest a po dodatečném převážení, které žádnou nesrovnalost neukázalo, mu byly body za druhou pozici navráceny zpátky.
Třetí skončil s půlminutovou ztrátou vedoucí muž tabulky Tamás Turi, využívající služeb Fabie WRC českého týmu JUKA. Smůlu měl naopak jeho značkový kolega Csaba Spietzmüller. Předloňského vítěze Szombathely Rallye, který od letoška spolupracuje s dalším českým týmem Profiko, zradila technika a výrazně se tak snížily jeho šance na medaile v šampionátu. Čest Profiko rally teamu čtvrtým místem zachraňoval Tibor Érdi junior s Octavií WRC, kterou na českých soutěžích pravidelně vídáme v rukou Karla Trněného. Elitní pětku pak uzavřel László Vizin, jehož Impreza byla posledním „wéercéčkem“, které spatřilo cílovou rampu.
Minulostí je již také poslední šotolinová rally maďarské sezóny. Populární Rallye Veszprém vyhrál Balász Bénik, jenž tak dokonal své šotolinové double a po nevydařeném úvodu sezóny se dotáhl jen těsně za záda Tamáse Turiho. Pilot škodovky sice ani na Veszprému Bénikovi nestačil, po loňské katastrofální sezóně, plné technických závad, je však letos vzorem spolehlivosti a nadále si drží vedoucí postavení v tabulce. Třetí skončil Asi s „áčkovým“ mitsubishi a stejná pozice mu patří i v tabulce. Smutným hrdinou soutěže se stal Sasa Ollé, který se svým Swiftem Super 1600 dlouho bojoval o medaile mezi dvoukolkami, jenže ve druhé polovině rally se jeho vůz vzňal a nakonec z něj zbyl jen ohořelý vrak.
Do konce seriálu ještě zbývají tři asfaltové soutěže, které by měly dát definitivní odpověď na otázku, kdo od Jánose Tótha převezme trůn maďarského krále rally. Ještě doplňme, že dvojici výtečných maďarských jezdců bychom měli přivítat i na startu zlínské Barum rally. Již zmíněný János Tóth osedlá Peugeot 207 Super 2000, náš starý známý Gergély Szabó, který loni vyhrál dva české sprinty, se pak představí s produkčním Mitsubishi Lancer.
Jiří Dokulil
PS: doplňme ještě, že reportáž z tohoto závodu bude k vidění také v televizním pořadu MotorTip, který je zároveň k vidění i na internetu.
Foto Jirky Dokulila zde
Foto Ivo Nesrovnala zde
|