Speciál z IndyCar v Mostě skončil evropskou pouť havárií při předjíždění 13.8.2007 02:11 - tisková zpráva
Ve tříhodinovce opět triumfovaly mercedesy
V mistrovských okruhových podnicích bývá v poslední době sobota skoro zajímavější, než hlavní závodní den – neděle. Potvrdilo se to i 11. srpna na Autodromu Most při Supersport Trophy 2007. V prvním závodě AvD Interserie Sprint Challenge viděly stovky diváků hrůzostrašnou havárii sedmisetkoňového speciálu z americké IndyCar. Ve tříhodinovém vytrvalostním závodě pak dvojitý triumf mercedesů ze stáje AMG M3000 Mercedes Antonína Charouze.
Od pátečních tréninků se v Mostě vedly spekulace, zda držitel traťového rekordu, Rakušan Peter Milavec s monopostem F3000 Lola a motorem z F1 Cosworth dokáže svůj loňský čas 1 minuta 27,232 sekundy ještě zlepšit, anebo bude pokořen. Jeho soupeř Joachim Ryschka totiž do Mostu přivezl monstrum z opačné strany polokoule s názvem G-Force IndyCar. Monopost s motorem o výkonu přes sedm set koní dříve krotil Juan Pablo Montoya.
Vůz mimochodem v roce 2000 vyhrál Indy 500. Milavec situaci komentoval celkem klidně. „Zda překonám vlastní rekord? To je hlavně otázka počasí. A zda se nebojím Joachima s jeho strojem? Ano, výkon toho motoru je brutální. Jenže převody diferenciálu jsou stavěny na americké ovály a tady bude v zatáčkách mít problémy. Tedy alespoň si to myslím,“ nechal se slyšet rakouský pilot.
V kvalifikaci i v prvním sobotním závodě pak zůstal s najetými časy o tři sekundy za svým vlastním rekordem. Nejrychlejší čas v prvním závodě nakonec zaznamenal právě Ryschka, když v sedmém kole zajel čas 1 minuta a 30,056 sekundy, což obnáší průměrnou rychlost 168,655 km/h! Po letmém startu se držel na druhém místě a chvílemi na vedoucího Milavece zle dotíral.
Ale slova rakouského pilota se potvrdila. Robustní exMontoyův monopost v technických pasážích vždy ztrácel a ačkoli na rovince modrožlutou Lolu vždy dojel, v každé další zatáčce se mu štíhlá F3000 opět vzdálila. Dvě kola před koncem pak přišlo drama. Milavec stihl bez problémů o další kolo předjet formule Renault Marka Schramma a Marcela Baierleho. Ryschka si pak k jejich předjetí nevybral nejlepší místo trati. V momentě, kdy v táhlé levotočivé zatáčce dokončoval manévr, převodovka jedné z lehkých formulí vypověděla službu a stroj vybočil ze směru.
Při kontaktu došlo k masivní destrukci amerického speciálu a všechny tři vozy skončily mimo trať. „Ta situace byla skutečně nepřehledná,“ líčil pak mluvčí závodů Interserie Rolf Schindler. "Nejspíš šlo o kombinaci jezdeckých chyb a technických problémů, nemluvě o pověstné smůle, která k motorsportu patří. V jediný okamžik se sešlo několik nepříznivých okolností. Ryschka každopádně skončil. Nejde jen o utržený zadní spoiler, ulámaná přední křídla a narušené závěsy kol. Stroj má navíc poškozenou i kevlarovou podlahu a rozhodně není reálné, aby v neděli startoval do druhého závodu,“ řekl Schindler.
Pro pořádek dodejme, že kvalifikaci pro nedělní závody Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu vyhrál Michal Matějovský, když v Superpole zajel historicky nejlepší čas pohárové octavie na zdejším okruhu. Druhý bude v nedělním prvním závodě startovat Erik Janiš a třetí Petr Fulín.
Tříhodinovka mistrovské Divize 4 cestovních vozů se počítala do hodnocení Zóny střední Evropy a tak byla skutečně bohatě obsazena. Více, než padesát vozů odstartovalo ve tři odpoledne do vytrvalostní bitvy, cíl však v šest večer viděla řádově polovina z nich. Na čele se po celou dobu držely mercedesy specifikace DTM. Největší jejich konkurent, Bohemia Racing Team se speciálem Audi A4 závod pro technické problémy s posilovačem řízení a zavěšením kol nakonec nedokončil.
Jestliže na začátku mostecké okruhové sezóny zaznělo, že domácí okruhové závodění je na vzestupu, už jen průběh soboty při srpnovém víkendu to bezezbytku potvrdil…
(11.8. 2007)
PR
|