Loprais Tatra Team zahájil testování nového závodního speciálu 17.9.2007 22:40 - tisková zpráva
Jubilejní 30. ročník legendární dakarské rallye, který odstartuje 5. ledna v portugalském Lisabonu, se blíží mílovými kroky. Změněné technické předpisy kategorie kamionů a zavedení prestižní třídy vozů kategorie Superproduction si vyžádaly zásadní technické inovace u všech, kdo pomýšlejí na přední příčky. Loprais Tatra Team nemůže být výjimkou, a proto už v polovině září vyjel z dílny zcela nový závodní vůz, se kterým tým hodlá navázat na úspěšné vystoupení v ročníku 2007.
Nový automobil reflektuje především předpis o změně polohy motoru u vozů kategorie Superproduction. Mezi osou přední nápravy a příčnou osou setrvačníku motoru je nyní povolena vzdálenost 140 centimetrů, zatímco od roku 2002 doposud to bylo pouze 100 cm. Uvedený fakt se pozitivně projeví v distribuci hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, posun těžiště vozidla více dozadu, lepší jízdní vlastnosti a v konečném efektu vyšší jízdní průměry. Vůz je také o několik set kilogramů lehčí než jeho předchůdce. Zásluhu na tom má úplně nová nástavba, kterou tvoří konstrukce z ocelových profilů pokrytá lehkými, ale houževnatými pláty z karbonového kompozitu. Zcela se změnila také poloha a uložení náhradních pneumatik v zadní části vozidla, které tým hodnotí jako mnohem praktičtější.
Tým ve vojenském prostoru u slovenské Senice testoval zcela syrový vůz v záběhu, vždyť od jeho dokončení do testů neuplynuly ani dva dny. Automobil byl osazen motorem Deutz, s nímž Aleš Loprais dobyl letošní dakarský bronz. Koncem září je však očekáván příjezd a montáž zcela nového agregátu stejné značky, ovšem s elektronickým vystřikováním. Nový motor nabídne nejen citelně vyšší výkon, ale především průběh točivého momentu na míru naladěný pro jízdu v písku. V dalším průběhu testů budou odzkoušeny především odlišné varianty co do tuhosti odpružení, charakteristiky stabilizátorů a nastavení zadních tlumičů.
„Nový vůz ukazuje velký potenciál, posunutí motoru směrem vzad se pozitivně projevilo na zatížení přední nápravy, a tím i na jízdních vlastnostech,“ shrnuje své dojmy manažer týmu Milan Loprais,“čeká nás ale hodně další vývojové práce na zcela novém nastavení podvozku, neboť díky lehké nástavbě je naprosto odlišně zatížena zadní náprava. Budeme dál zkoušet další varianty pružících vaků i tlumičů a stabilizátorů. Nejpodstatnější ovšem bude záběh nového motoru. Je pro nás velkou výhodou, že jsme zahájili ostré testy v určitém časovém předstihu, vždyť mnozí z našich soupeřů ještě nedostali svá auta na kola.“
Vůz vyjede na dakarské tratě s posádkou Aleš Loprais, Petr Gilar a Ladislav Lála. „Cítíme, že jdeme správnou cestou k tomu, být na Dakaru plně konkurenceschopní, nové auto se jeví opravdu nadějně,“ říká řidič Aleš Loprais,“těšíme se na jeho další vývoj.“
Protože na Dakaru hraje dnes kvalitní servisní zázemí zcela zásadní roli, bude nový speciál v bivaku jištěn hned dvojicí servisních kamionů. První, Tatra 815 4x4, je vozidlem, které poslední dva roky tým nasazoval jako závodní. Bude osazen přepracovanou skříňovou nástavbou, která kromě nezbytného uložení náhradních dílů nabídne závodní posádce také azyl v podobě improvizované ložnice. Transport těžkých náhradních dílů bude zajišťovat tradiční Tatra 815 6x6, přezdívaná Babča.
Tým bude i letos doprovázet na Dakaru novinářský press car Nissan Navara, řízený Karlem Lopraisem.
Poznatky z třídenních testů byly na místě analyzovány a budou zapracovány ihned po návratu do dílen. V Senici se tentokrát tým prezentoval se všemi svými vozidly, včetně legendární „Pumy,“ která třikrát vyhrála Dakar v letech 1998-2001. Na pořadu dne byly i ukázkové jízdy pro zástupce médií a hlavních obchodních partnerů.
Jiří Vintr
Loprais Tatra Team
Loprais Tatra Team launches the full testing of its new Tatra racing special
The 30th Dakar rally, which is to be launched on January 5, 2008 in Lisbon, Portugal, is approaching fast. The modified technical regulations in the truck category and the introduction of the new Superproduction class have claimed radical technical innovations of all competitors who intend to run for top spots. Loprais Tatra Team can be no exception and so it launched the testing of its new Tatra 815 superproduction truck as early as in September.
The new truck reflects predominantly the regulation of the position of engine against the front axis. The maximum distance allowed between the front-axle axis and the clutch plate is 140 cm now, compared to 100 cm in 2002-2007. The engine position further from the front axis shifts the weight distribution between the front and the rear axle and consequently positively impacts the handling and overall speed average. The vehicle is also several hundred kilograms lighter due to the light construction of the superstructure, which is made of steel frame covered by carbon-fibre panels. Even the position of the spare tires is changed and now viewed as much more practical.
The testing was launched straight after the completion of the vehicle. The vehicle is powered by Deutz diesel engine, which was previously used by Ales Loprais at his bronze performance at Dakar 2007. The new, electronically controlled Deutz engine is expected to arrive late September. The new engine is to offer not only a higher power output but also a different torque curve adjusted to fit the sandy African conditions. In the further testing process, new modifications of suspension, damping and stabilizers will be introduced.
“The new truck proves its great potential. The shift of the engine backwards has positively affected the handling,“ says team manager Mlan Loprais,“ with more intensive testing and development work to be done. The most crucial part will be the test of the new engine. We are fortunate to lunch the testing this early. As far as I know, many of our rivals have not even managed to put their vehicles on wheels yet.“
The new truck will be driven by Ales Loprais again. Ales will be navigated by Ladislav Lala and under the support of a long-time Tatra mechanic, Petr Gilar. „We feel we are on the right track with the new truck to become fully competitive and we are looking forward to its further development,“ Ales Loprais says.
The racing truck will be supported by two assistance vehicles. Tatra 815 4x4 is the bronze truck from Dakar 2007. It received a new superstructure with not only a spare-part capacity, but also a small bedroom for the racing crew. The heavy transport of parts will be ensured by the legendary Tatra 815 6x6 called „Granny.“
And last but not the least, the team will be accompanied by a press car, Nissan Navara, driven by Karel Loprais.
The data from the three-day testing session will be analyzed straight after the return. At the testing ground in Slovakia, the team presented all of its vehicles, including the legendary „Puma“, a three-time Dakar Winner from 1998-2001.
Jiri Vintr
Loprais Tatra Team
|