Stáj vedená Antonínem Charouzem se zatím nejvíce radovala z vítězství v Hlavním závodě v Číně na sklonku sezony 2005/06, loni bylo maximem stříbro z Brna. Oba úspěchy získal Tomáš Enge, předchozí jednička týmu. Nejúspěšnější český závodník letos přenechal své místo Eriku Janišovi. V posledních letech závodil téměř bez ustání, od ledna do prosince, stále nemá zcela uzdravený loket z havárie v American Le Mans Series, zkrátka si potřebuje dát pauzu.
„Erikovi držím palce, je to velmi nadějný pilot. Nicméně zároveň říkám, buďme trpěliví. Bude nějakou chvíli trvat, než se Erik v tvrdé konkurenci A1GP rozkouká,“ říká Tomáš Enge. „Jsem upřímně rád, že budu mít volnou zimu. Přestávku potřebuji, abych si odpočinul a nabral síly pro příští rok. Erikovi ale bude nablízku s radou a pomocí. S jeho bratrem Jarkem jedeme už do Zandvoortu a budeme mu pomáhat i v dalším průběhu sezony.“
Enge společně s Jarkem Janišem jsou na české soupisce jako náhradníci. Erikův starší bratr má také zdravotní potíže – uzdravuje si pohmožděnou páteř z havárie při LMS ve Spa. Než se zotaví, má novou týmovou funkci – jezdecký kouč. „Zní to trošku nadneseně. O mladšího brášku se starám a předávám mu své zkušenosti průběžně pořád a navíc se už nemůžu dočkat, až budu zase zdravý a budu opět závodit. Takže se u mě nejedná žádný přestup na trenérskou lavičku,“ poznamenal Jarek Janiš.
Jezdcem kategorie rookie je Jan Charouz, přední pilot letošního šampionátu Le Mans Series. Jeho závodnický program je poněkud omezen studiem na City University of London. Soupisku českého týmu uzavírá Filip Salaguarda, jezdec Euroserie F3.
Při středeční tiskové konferenci a křtu knihy A1GP World Cup of Motosport Season 2006/07 v prodejně Sporttown na Václavském náměstí v centru Prahy připustil Antonín Charouz možnost, že by Tomáš Enge nastoupil jako hlavní pilot přece jen v Brně. Na Masarykově okruhu se pojede Škoda Transportation A1GP - Velká cena primátora statutárního města Brna 12.-14. října 2007.
„Tomáš by jel pouze v případě, že bude zcela zdravotně v pořádku,“ poznamenal manažer Charouz. „Erik by mohl jet jako rookie, takže by nabíral zkušenosti v jízdách nováčků a Tom by se před českým publikem pokusil o kvalitní výsledek. Má zkušeností na rozdávání, měl by lépe zvládnou tlak domácího prostředí. Ale jak říkám jel by jen v případě, že jeho ruka bude na sto procent v pořádku.“
Erik Janiš: „Jsem moc rád, že jsem dostal takovou šanci. Nicméně z počátku to nebude zrovna jednoduché, především proto, že nemám moc zkušeností. Chci ale dokázat, že to nebyla špatná volba. Toužil jsem po nějakém kvalitním formulovém angažmá a má nominace pro českou stáj naplňuje můj sen. Jsem šťastný! Zároveň si uvědomuji obrovskou zodpovědnost, kterou budu jako jezdec české reprezentace mít.
Udělám vše, abych nezklamal. Zkraje sezony se budu určitě hlavně učit, s tak silnou formuli jsem totiž ještě nikdy nezávodil. Ale snad vše co nejdříve dostanu pod kůži. Šampionát má velkou prestiž, mé angažmá je pro mě skutečnou výzvou. Při předsezónních testech jsem se stále zlepšoval, doufám, že to bude pokračovat i v ostrých bojích.“
Antonín Charouz: „O talentu a kvalitách Erika nepochybuji, jsem rád, že jsem mu mohl dát příležitost být první pilotem našeho týmu. Má výhodu, že v úvodních čtyřech podnicích bude moci být i v nováčkovské kategorii rookie, takže díky tomu najezdí o víkendech více kilometrů. Lépe si tak zvykne na auto, tým i soupeře.
Ve zbylých závodech bude jako rookie působit můj syn Jan. Tomáš Enge, Jarek Janiš a Filip Salaquarda jsou nominováni jako náhradníci. Hlavní roli v tom nehrála jejich výkonnost. Potřebují si odpočinout, hlavně Tomáš má za sebou obrovskou spoustu závodů včetně obou předchozích sezon A1 GP.“
Upozornění: Oba závody z Zandvoortu pustí Česká televize na svém programu ČT4 Sport ze záznamu, který začne v neděli 30. 9. v 16 hodin
A1GP v Zandvoortu
Sobota 29. 9.
9.00-10.10: 1. volný trénink
11.50-13.00: 2. volný trénink
15.45-17.00: kvalifikace
Neděle 30. 9.
11.00-11.20: Sprint
15.00-16.10: Hlavní závod
Internet a livetiming: www.a1gp.com
A1 Grand Prix 2007/2008
30. září 2007 Zandvoort, Nizozemí
14. října 2007 Brno, Česká republika
4. listopadu 2007 Asie – bude upřesněno
25. listopadu 2007 Sepang, Malajsie
16. prosince 2007 Žuhaj, Čína
20. ledna 2008 Taupo, Nový Zéland
3. února 2008 Sydney, Austrálie
24. února 2008 Durban, JAR
16. března 2008 Mexico City, Mexiko
6. dubna 2008 Šanghaj, Čína
4. května Brands Hatch, Velká Británie
Internet: www.a1gp.com
ERIK JANIŠ
Narozen: 23. září 1987 v Olomouci
Bydliště: Olomouc
První závod: 1994
Stav: svobodný, přítelkyně Monika
Hobby: filmování dokumentů, fotografování, motorsport
Povolání: automobilový závodník, student Olomoucké univerzity
1994
- motokáry, třída Comer 80, 9. v MČR
1995
- motokáry, třída Comer 80, 1. v MČR
1996
- motokáry, třída Comer 80, 1. v MČR
1997
- motokáry, třída Comer 80, 1. v MČR
1998
- motokáry, třída Comer 80, 1. v MMČR
- motokáry, třída Kadet, 1. v MČR
1999
- motokáry, třída ICA-J 100, 1. v MMČR
- motokáry, třída Kadet, 1. v MMČR
- Zlatý volant, 3. místo mezi motokáristy
- Pohár Autoklubu ČR, 1. místo mezi motokáristy
2000
- motokáry, třída ICA-J 100, 1. v MMČR
2001
- motokáry, třída ICA-J 100, 1. v MMČR
- motokáry, 1. v hodnocení Green helmet, ME třídy Kadet
- Zlatý volant, 1. místo mezi motokáristy (nejmladší v historii)
2002
- motokáry, třída ICA-J 100, 1. v MMČR
- Ford Fiesta Cup/MMČR, 1. místo
2003
- ADAC formule BMW, 20., 10. v hodnocení nováčků
2004
- motokáry ME třídy ICC 125, 7.
- motokáry mistrovství Německa třídy ICC 125, 5.
2005
- motokáry ME třídy ICC 125, 1.
2006
- Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup
- Seat Leon Supercopa
2007
- European FIA GT3. 2. v Silverstone, 3. v Brně
- International Formula Master
- Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup - šampion
- A1GP – Světový pohár motorsportu
Internet: www.erik-janis.cz
Nový systém bodování a nový formát kvalifikace
Před zahájením třetí sezony A1GP – Světového poháru motorsportu došlo ke změně v pravidlech šampionátu. V sezoně 2007/08 čeká na účastníky seriálu pozměněné bodování závodů i modifikovaný formát kvalifikací.
Ve srovnání s předchozím rokem dochází ke změně bodovacího systému závodů. Oproti dřívějšku budou výsledky obou závodů ohodnoceny bodově shodně. Vítězný tým získá 15 bodů, jeden bod do tabulky obdrží desátý v konečném pořadí závodu i jezdec, který dosáhne nejrychlejšího kola.
Bodování závodu (Sprint i Hlavní závod) v sezoně 2007/08
1. místo - 15 bodů
2. místo - 12 bodů
3. místo - 10 bodů
4. místo - 8 bodů
5. místo - 6 bodů
6. místo - 5 bodů
7. místo - 4 bodů
8. místo - 3 bodů
9. místo - 2 bodů
10. místo - 1 bod
Nejrychlejší kolo - 1 bod
Změny se dotknou ve třetí sezoně A1GP – Světového poháru motorsportu také formátu kvalifikace. I letos absolvují závodníci čtyři patnáctiminutové sekce a v každé z nich mohou odjet jedno letmé, měřené kolo. Časy ze dvou prvních částí kvalifikace (časy se nesčítají, počítá se lepší z nich) určí postavení na startu Sprintu, časy – resp. lepší z nich – ze třetí a čtvrté části budou rozhodující pro uspořádání startovního roštu hlavního závodu. Tím odpadá jakékoliv sčítání časů známé z předešlých sezon.
Pořadatelé doufají, že změny v kvalifikačním formátu přispějí také k zatraktivnění sprintu, jehož výsledky do loňska určovaly startovní pořadí pro Hlavní závod. Jezdci se nebudou muset ve sprintu obávat zaútočit na své soupeře jen proto, aby neztratili dobrou výchozí pozici pro Hlavní závod.
BPA