Veškeré jízdy A1GP jsou natlačeny do dvou dnů na rozdíl od obvyklých tří.Krásná holandská trať je vždy obsypána diváky a ani dnešek nebyl výjimkou. A to i přesto, že se všichni soutěžící museli vyrovnat s dešťovými přeháňkami, které provázely celou sobotu. Pro nikoho to nebyla snadná situace, ale český mladík měl být teoreticky zasažený počasím více než ostatní. Erik Janiš jel s vozem A1GP jel při dvou oficiálních testech a na rozdíl od jiných jezdců nemohl ani těžit ze zkušeností s podobně silnými vozy jiných kategorií.
Erik nicméně i přesto ukázal své kvality a to, že má skvělý přirozený cit pro vůz, který hraje na mokru hlavní roli. Hned první trénink byl velmi slibný, po 23 odjetých kolech byl klasifikován na devátém místě. Ve druhém tréninku mu první desítka jen těsně unikla, když skončil 12. a přidal dalších 26 kol na náročné a ošidné trati.
V kvalifikaci se poprvé jelo podle nového systému. Stejně jako v předchozích dvou sezónách byla kvalifikace rozdělena do čtyř bloků, v každém z nich má každý jezdec k dispozici jediné měřené kolo, letos však rozhoduje o postavení na startu sprintu i hlavního závodu. Lepší čas z prvních dvou míst se počítá pro sprint, vydařenější kolo z druhých dvou zase určí startovní rošt hlavního závodu.
Erik použil v prvních dvou kvalifikacích zajeté pneumatiky z tréninku, ale jeho snahu narušil velký provoz na trati. Nakonec skončil na 14. místě, když se mu počítal čas z první jízdy. Tým pro poslední dvě kvalifikace nasadil nové mokré pneumatiky, v první jízdě byl znovu zbržděn jiným vozem.
Společně s týmem a starším bratem Jarkem, který pracuje jako po dobu rekonvalescence jezdecký trenér, se rozhodli zvolit riskantní taktiku a počkat s vyjetím až na samotný závěr. Dobrý čas byl nutností, jinak by český vůz startoval ze zadních pozic. Dvacetiletý jezdec zvládl tlak výborně a plně využil volné trati. Kvalifikoval se na skvělém sedmém místě a jen dvě desetiny mu chyběly na druhou řadu.
Erik Janiš: „Začátek mé kariéry v A1GP nebyl snadný. Po celý den se měnily podmínky. Ze sedmého místa na startu hlavního závodu mám velkou radost. V předchozích kvalifikačních jízdách jsem měl problém s provozem, takže jsem se rozhodli čekat do poslední chvíle a vyšlo to perfektně. Trať asi byle v nejlepším stavu a mohl jsem jet svoji stopu. Jak jsem řekl, předtím mě zbrzdili jiní jezdci, takže 14. místo na startu sprintu není ideální, ale pořád to není špatné, protože je to můj první víkend s A1GP.
Po obou startech budu uprostřed, kde je to vždycky našlapané a té mele se snadno přijde k úhoně. V prvé řadě chci přežít první zatáčky a pak se uvidí. Mou prioritou je dojet oba závody, abych získal další zkušenosti.”
Jarek Janiš: „Myslím, že si Erik vedl dobře. Má nejméně zkušeností z celého startovního pole. Myslím, že na začátku kvalifikace byl trochu nervózní, ale pak se do toho dostal. Poslední kolo bylo hodně dobré. Mám z něj radost.“
Antonín Charouz, šéf týmu: “Možná to bude znít divně, ale myslím, že mokrá trať nám nakonec pomohla. Víme, že Erik je dobrý, ale pořád se učí a mokro možná pomohlo kompenzovat chybějící zkušenosti. Pokud jde o závody, chceme hlavně dojet do cíle. Zvláště v Hlavním závodě jsme v dobré pozici, při hladkých zastávkách je šance na slušný výsledek.”
Upozornění: Oba závody z Zandvoortu pustí Česká televize na svém programu ČT4 Sport ze záznamu, který začne v neděli 30. 9. v 16 hodin
Kniha A1GP World Cup of Motosport Season 2006/07Bezmála sto šedesát stran kvalitního křídové papíru přináší stovky barevných fotografií z loňské sezony formule A1GP. Publikace představuje Světový pohár motorsportu v jeho typické podobě – jako pestrý a vzrušující svět špičkových automobilových závodů. Autorem všech obrázků je úspěšný český fotograf Adolf Zika (
http://www.zika.cz/). Vedle jeho působivých fotografií je pro fanoušky nachystáno i mnoho čtení v angličtině..
O závodech, jezdcích, týmech i o zákulisí stále populárnějšího šampionátu. Úplné výsledky jsou samozřejmostí. Autor i jeho tým, který se na knize podíl, došli při práci k jedné zajímavosti. Adolf Zika byl jediným členem české reprezentace, který byl na všech závodech! Bylo to dáno tím, že skupina mechaniků a techniků se průběžně měnila, stejně tak i jezdecká soupiska. Zato sám fotograf musel být všude, protože potřeboval „materiál“ z kompletní sezony.
Výsledky, A1GP, Zandvoort
Startovní rošt pro Sprint
1 South Africa 1'45.095
2 France 1'45.431 -0.336
3 Mexico 1'46.198 -1.103
4 Switzerland 1'46.728 -1.633
5 Netherlands 1'46.791 -1.696
6 Germany 1'47.056 -1.961
7 Ireland 1'47.343 -2.248
8 New Zealand 1'47.531 -2.436
9 Portugal 1'47.570 -2.475
10 Great Britain 1'47.748 -2.653
11 India 1'48.415 -3.320
12 Brazil 1'49.083 -3.988
13 Italy 1'49.099 -4.004
14 Czech Republic 1'49.444 -4.349
15 China 1'49.746 -4.651
16 Pakistan 1'50.352 -5.257
17 Australia 1'50.553 -5.458
18 Lebanon 1'50.716 -5.621
19 USA 1'52.479 -7.384
20 Malaysia 1'52.543 -7.448
21 Canada 1'52.789 -7.694
22 Indonesia 1'55.381 -10.286
Startovní rošt pro Hlavní závod
1 South Africa 1'43.979
2 Germany 1'44.670 -0.691
3 Great Britain 1'45.143 -1.164
4 Switzerland 1'45.599 -1.620
5 France 1'45.691 -1.712
6 Ireland 1'45.752 -1.773
7 Czech Republic 1'45.772 -1.793
8 Mexico 1'45.797 -1.818
9 India 1'45.993 -2.014
10 New Zealand 1'46.169 -2.190
11 Netherlands 1'46.554 -2.575
12 Canada 1'46.739 -2.760
13 Brazil 1'47.562 -3.583
14 Italy 1'48.297 -4.318
15 China 1'48.331 -4.352
16 Australia 1'48.423 -4.444
17 Pakistan 1'48.819 -4.840
18 Lebanon 1'49.899 -5.920
19 USA 1'49.924 -5.945
20 Malaysia 1'49.978 -5.999
21 Indonesia 1'52.708 -8.729
22 Portugal
A1GP v Zandvoortu
Neděle 30. 9.11.00-11.20: Sprint
15.00-16.10: Hlavní závod
Internet a livetiming: www.a1gp.com
A1 Grand Prix 2007/2008
30. září 2007 Zandvoort, Nizozemí
14. října 2007 Brno, Česká republika
4. listopadu 2007 Asie – bude upřesněno
25. listopadu 2007 Sepang, Malajsie
16. prosince 2007 Žuhaj, Čína
20. ledna 2008 Taupo, Nový Zéland
3. února 2008 Sydney, Austrálie
24. února 2008 Durban, JAR
16. března 2008 Mexico City, Mexiko
6. dubna 2008 Šanghaj, Čína
4. května Brands Hatch, Velká Británie
Internet: www.a1gp.com
BPA