www.car.cz
 

EU zvýšila administrativu, dopravní zatížení,ale i příležitosti
     tisková zpráva


EU zvýšila administrativu a dopravní zatížení, ale přinesla i konkrétní příležitosti

5. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) - „Evropská unie České republice prospěla, dává jí příležitost plně využít svůj potenciál,“ je přesvědčen Vladimír Špidla. Na konferenci Evropská unie měsíc po rozšíření, která na brněnském výstavišti proběhla v den zahájení veletrhu AUTOTEC, svůj eurooptimismus nemusel příliš obhajovat, protože většina ostatních řečníků mu dala za pravdu.

ČR v roli prostředníka a integrátora

Síla Evropy podle Vladimíra Špidly spočívá ve spolupráci. „Evropská unie představuje obrovský potenciál, ale musí se vydat cestou integrace, protože jinak ztratí svoji příležitost a neobstojí v konkurenci,“ prohlásil premiér a zdůraznil, že všechny cesty k evropské integraci mají plnou podporu České republiky, včetně prohloubení společné zahraniční a bezpečností politiky. Připomněl, že české dějiny jsou dějinami států, které svého času integrovaly Evropu, a to zpravidla jako nejvyspělejší část daného integračního systému. “Jsem si jist, že nebude trvat příliš dlouho, maximálně dvě generace, a Česká republika bude nejvyspělejší částí evropského projektu, ve který opravdu velmi věřím,“ tvrdí Špidla.

O pozitivním přínosu členství v EU premiér odmítl jakkoli pochybovat. Z historického hlediska podle něj byla Evropská unie po roce 1989 pro české občany předobrazem toho, kam se máme dobrat. Připomněl, jak výrazně ovlivnila studená válka a s ní spojená militarizace českou infrastrukturu, ekonomiku i celou společnost. Transformace proto byla mnohem hlubší než jen přechod z jednoho ekonomického systému do druhého; šlo o zásadní přehodnocení strukturální, výrobkové i rozvojové orientace. „Tento přechod jsme zvládli a také charakter budoucnosti je jasně narýsován a formulován právě vstupem do Evropské unie,“ řekl Vladimír Špidla. Dodal, že naprostá většina našeho vývozu dnes směřuje do EU, naše výroba je konkurenceschopná a Česká republika má jednu z nejvyšších hodnot přísunu zahraničního kapitálu na obyvatele. „Naše schopnosti jsou enormní a naše možnosti zapojit se do výzkumných sítí jsou značné, ale jsou využitelné jen v mezinárodní spolupráci. Česká republika je podle mého soudu schopna využít svůj civilizační potenciál pouze v rámci Evropské unie,“ podtrhl Špidla s tím, že jako členové EU podle jeho názoru budeme schopni svůj osud ovlivňovat daleko výrazněji a efektivněji než dosud, protože základem evropské ekonomiky je rovná konkurence a hospodářská soutěž. Pozici České republiky v EU proto definoval právě na základě principu férové soutěže, otevřeného přístupu a s cílem úzce se zapojit do společných vědeckých, vzdělávacích i kulturních projektů.

K tezi, že férová hospodářská soutěž je pro Českou republiku významnou předností evropské integrace, se přihlásil i vedoucí kabinetu komisaře Pavla Teličky Alexander Italianer, který naší zemi do budoucna přisoudil roli inspirátora a zprostředkovatele. Naše ekonomické reformy, jejichž úspěšnost údajně dokládá vysoká atraktivita pro zahraniční investory, mohou podle Italianera inspirovat další státy, které se na vstup do EU teprve chystají. Připomněl, že proces evropské integrace není u konce a právě při dalším rozšiřování EU se mohou české zkušenosti výborně uplatnit. „Pavel Telička doufá, že Česká republika bude mít v budoucí Evropské unii významnou roli zprostředkovatele – mezi malými a velkými, bohatými a chudými, mezi západem a východem i severem a jihem,“ uzavřel Italianer.

Miliardy pro dopravní infrastrukturu

Ministr dopravy Milan Šimonovský se ve svém vystoupení soustředil na možnosti čerpání prostředků z kohezních fondů. Jak zdůraznil, pro využití šancí, které vstup do EU přináší, je třeba zkvalitnit dopravní propojení. „Je potěšitelné, že Evropský parlament minulý měsíc schválil rozšířenou transevropskou síť, která vytvoří základní páteř spojení hospodářských center, logistických uzlů a mořských přístavů. V této základní síti je Česká republika propojena z východu na západ a také ze severu na jih mnoha významnými komunikacemi a železničními tratěmi. Samotná výstavba těchto systémů bude významným přírůstovým impulsem,“ soudí ministr.

Na rozvoj transevropských dopravních sítí jsou určeny prostředky z Fondu soudržnosti, z něhož bude v rozpočtovém období 2004 až 2006 příjemcům poskytnuto více než 7 miliard eur. „Pro nové členské země bude Fond soudržnosti společně se strukturálními fondy a půjčkami z Evropské investiční banky představovat hlavní zdroj vnější pomoci pro financování rozvoje dopravní infrastruktury. Pro ČR je předpokládán rámec podpory ve výši zhruba 12,5 miliardy korun, přičemž podíl prostředků z Fondu soudržnosti je limitován 85 % celkových výdajů konkrétního projektu,“ informoval Šimonovský. Ministerstvo dopravy ČR zpracovalo pro Fond soudržnosti strategický dokument, který definuje cíle státní dopravní politiky včetně 16 prioritních projektů s celkovými výdaji 2,72 miliardy eur. Tato částka přesahuje rámec podpory do roku 2006 přibližně sedmkrát, protože dopravní projekty jsou zpracovány pro delší časové období.

Vzdělání jako priorita

Za naléhavou výzvu pro svůj resort označila vstup do Evropské unie ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Petra Buzková. Podtrhla, že pro malou zemi s otevřenou ekonomikou je kvalitní vzdělávací systém nezbytností, a zároveň odmítla selektivní školství. Důraz chce klást na rozvoj jazykových a komunikativních znalostí, na prohloubení specializace a skloubení tzv. počátečního a celoživotního vzdělávání.

Na naléhavost řešení problémů vzdělávacího systému upozornil předseda správní rady Evropsko-českého fóra Dieter Mankowski, podle kterého Česká republika postupně ztrácí jednu ze svých hlavních komparativních výhod, tj. vysokou kvalitu technických pracovníků. Ve svém vystoupení mimo jiné varoval před poklesem úrovně zejména učňovského školství, který vede ke snižující se kvalitě vzdělanosti mladých lidí v technických profesích.

Hostem konference byl i velvyslanec ČR v Irsku Josef Havlas, který vyzval k užším ekonomickým kontaktům obou zemí. Současně připomněl, že Irsko, které je dnes uváděno jako nejmarkantnější příklad ekonomického úspěchu evropské integrace, zažilo bezprostředně po svém vstupu do EU v roce 1973 výrazný ekonomický pokles. Jeho hospodářský vzestup v 90. letech nelze podle Havlase kopírovat, ale inspirovat se můžeme například zkušenostmi z čerpání prostředků ze strukturálních fondů na rozvoj regionů.

Druhá část konference Evropská unie měsíc po rozšíření byla věnována problematice členství v EU z pohledu Jižní Moravy a Brna. Vystoupili zde mimo jiné hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek, primátor města Brna Petra Duchoň, prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek, za pořádající organizaci ředitel Obchodní a hospodářské komory Brno Petr Bajer a jako hostitel generální ředitel a. s. Veletrhy Brno Jiří Škrla

Jdeme kupředu,“ říkají čeští výrobci

4. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) – Vladimíra Špidlu při prohlídce veletrhu potěšila prezentovaná kvalita české produkce užitkových vozidel i autodílů, stejně jako pozitivní vývoj celého odvětví.

Předseda vlády na výstaviště přicestoval brzy po otevření veletrhu v doprovodu ministrů dopravy a školství a dalších osobností. Dopoledne se zúčastnil konference Evropská unie měsíc po rozšíření, v odpoledních hodinách absolvoval slavnostní zahájení veletrhu, prohlídku několika pavilonů a tiskovou konferenci. „Veletrh je opravdu působivý. Měl jsem příležitost navštívit řadu expozic, mimo jiné i české výrobce nebo firmy s výrobou v České republice. Všude je základním poselstvím: „Jdeme kupředu!“, a to mě velmi těší,“ prohlásil na závěr návštěvy. „Prošel jsem ty největší expozice a zajímavé bylo všechno, protože to je naprostá špička. Ale protože se zajímám o podniky, které mají dlouhou českou tradici, nejdéle jsem se zdržel u Tatry Kopřivnice a její série nových vozů a také u expozice s produkcí Karosy Vysoké Mýto. Potěšující a působivý je fakt, že výrobci, kteří navazují na domácí tradici, nejsou žádnou popelkou, úroveň jejich produkce je s evropskou naprosto srovnatelná a velmi vysoká.“

Vladimír Špidla současně ocenil také kvalitu veletrhu AUTOTEC dokumentovanou certifikací OICA. „Když si veletrh projdete, zjistíte, že neexistuje důležitá firma, která by zde nebyla zastoupena. Byl jsem informován, že je tu 560 vystavovatelů, což znamená účast firem z celého světa nebo alespoň Evropy. A jestliže uspořádáte veletrh, na kterém jsou všichni, kdo v branži něco znamenají, znamená to, že i vy v branži něco znamenáte. Já veletrhy v Brně navštěvuji tak dvakrát, třikrát do roka a mohu říci, že ten pokrok je velký,“ uvedl premiér.

Vyjádřil se také k aktuálním tématům české dopravy jako je chystané zavedení tzv. elektronické platby mýtného. „Vláda před asi 14 dny rozhodla, že se pokusíme zavést elektronické mýtné v roce 2006,“ oznámil Špidla s tím, že v nejbližší době se rozhodne o nejvhodnější technologii. Platit by se mělo na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy tak, aby nebylo možné vyhnut se mýtu výjezdem z dálnice.

BVV

více na www.autotec.cz

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose