Ministr dopravy Šimonovský: „Jižní Morava nepřijde zkrátka!“ tisková zpráva
5. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) – O aktuálním přidělení několika set milionů korun na dopravní stavby v Brně i o prioritní podpoře dalších projektů rozvoje jihomoravské dopravní infrastruktury informoval na veletržní konferenci Evropská unie měsíc po rozšíření ministr dopravy Milan Šimonovský.
„Jihomoravský region předběžně projevil zájem o podporu devíti projektů ze strukturálních fondů v celkových nákladech 1,79 miliard korun,“ uvedl ministr. Jde například o modernizaci železničních tratí Přerov – Břeclav a Brno – Zastávka u Brna, z pozemních komunikací o obchvat Znojma nebo rekonstrukci silnice Vracov – Staré město. Počítá se také s podporou projektu dopravně-logistického centra Brno, s modernizací letiště v Brně – Tuřanech a s dostavbou velkého městského okruhu v Brně.
V této souvislosti Šimonovský přinesl posluchačům příznivou zprávu: „Minulý týden řídící výbor Státního fondu dopravní infrastruktury rozhodl o přidělení 150 milionů korun na stavbu velkého městského okruhu Brno – úseku tunely Dobrovského. Celkově v letošním roce stát podpoří dopravní projekty v Brně částkou 650 milionů korun.“ V dalším období se podle jeho slov předpokládá mimo jiné dokončení severojižní dálnice úsekem Pohořelice – Mikulov, podpora železničního spojení Přerov – Brno, podpora rychlostní komunikace Brno – Svitavy a zvýšení kapacity dálnice D1.
Právě nárůst tranzitní dopravy na D1 po 1. květnu označili představitelé města Brna a Jihomoravského kraje za jeden z nejvýznamnějších negativních dopadů vstupu do Evropské unie, který nepříznivě ovlivňuje podnikatelské prostředí v regionu. Častá neprůjezdnost dálnice D1 podle nich vzdaluje Jižní Moravu Praze i západní Evropě. Krajský hejtman Stanislav Juránek ve svém vystoupení na konferenci označil za důležitý faktor rozvoje regionu modernizaci letiště Brno – Tuřany, odkud by měla v dohledné době dvakrát denně létat pravidelná linka do Mnichova a Londýna.
Naopak pozitivním dopadem vstupu je možnost čerpat na rozvoj dopravní infrastruktury významné částky ze evropských fondů. EU je rozhodnuta podpořit zejména rozvoj transevropských dopravních sítí, které vytvoří základní páteř spojení hospodářských center, logistických uzlů a mořských přístavů. Tyto plány se úzce dotýkají i České republiky, která bude propojena mnoha významnými komunikacemi a železničními tratěmi. Rozvoj transevropských dopravních sítí podpoří prostředky z Fondu soudržnosti, z něhož bude v rozpočtovém období 2004 až 2006 příjemcům poskytnuto více než sedm miliard eur. „Pro nové členské země bude Fond soudržnosti společně se strukturálními fondy a půjčkami z Evropské investiční banky představovat hlavní zdroj vnější pomoci pro financování rozvoje dopravní infrastruktury. Pro ČR je předpokládán rámec podpory ve výši zhruba 12,5 miliardy korun, přičemž podíl prostředků z Fondu soudržnosti je limitován 85 % celkových výdajů konkrétního projektu,“ informoval Šimonovský.
Ministerstvo dopravy ČR zpracovalo pro Fond soudržnosti strategický dokument, který definuje cíle státní dopravní politiky včetně 16 prioritních projektů s celkovými výdaji 2,72 miliardy eur. Jihomoravského kraje se týká například dálniční propojení sever – jih s pokračováním R 48 do Českého Těšína s náklady ve výši 242 milionů eur, 1. etapa modernizace železničního uzlu Brno s náklady 285 milionů eur nebo výstavba terminálu kombinované dopravy Břeclav a napojení vodní cesty Dunaj – ČR s odhadovanými náklady 686 milionů korun.
tisk info
|