Proč používat zimní pneumatiky: „V zimě také nenosíte letní boty!“ 15.10.2007 09:17 - tisková zpráva
Sníh, mokro, nízké teploty, náledí. To je jen pár „radostí“, které zima přináší motoristům a se kterými souvisí mnohem vyšší nároky na bezpečnou jízdu. Zásadou bezpečné jízdy je vždy kvalitní pneumatika, což v zimě a na sněhu platí dvojnásob. To, že zimní pneumatiky jsou zapotřebí, to většina z nás ví. Že jsou užitečné nejen na sněhu, ale při nízkých teplotách vůbec, a že jejich vlastnosti nejsou dány vzorkem ale materiálem, ze kterého jsou vyrobeny, už pro nás tak samozřejmé není.
Podle průzkumu na téma používání zimních pneumatik realizovaného pro Českou pojišťovnu si:
§ 85 % všech dotázaných si myslí, že zimní pneumatiky by se rozhodně měly používat, dalších 13 % se toto spíše domnívá. Pouze 2 % respondentů si myslí, že ne.
§ Nejčastějším důvodem, proč lidé zimní pneumatiky nepoužívají, je skutečnost, že v zimě jezdí málo nebo vůbec. 1/5 uvedla jako důvod, že používání zimních pneumatik je drahé.
§ Názory na používání zimních pneumatik se neliší mezi muži a ženami, ani mezi jinak vzdělanými lidmi či příjmovými kategoriemi. Jediným významným kriteriem se ukázal věk – mladší respondenti ve věku 30-44 používají zimní pneumatiky významně častěji (84 %) než starší lidé ve věku nad 60 let (pouze 40 %).
„Zimní pneumatiky nejsou užitečné pouze na sněhu, ale pokaždé, když venkovní teplota klesne pod sedm stupňů Celsia. Hlavní funkcí zimní pneumatiky je totiž zachovat si pružnost i při nízkých teplotách, kdy letní pneumatika ztrácí svoji pružnost a nestačí odvádět vodu, čímž pak vzniká aquaplanning a vozidlo se stává neovladatelným“, říká Václav Bálek z České pojišťovny. Tuto poučku už asi každý z řidičů slyšel nejméně jednou. A přesto jich spousta zimní pneumatiky nepoužívá. Proč? „Domnívají se, že zimní pneumatiky jsou příliš nákladné a finančně se nevyplatí a nebo že u nás je málokdy tolik sněhu, aby se vyplatily“, dodává Bálek.
Již dlouho se u nás vedou diskuse o uzákonění používání zimních pneumatik, tak jak je tomu například ve Švédsku, kde tato legislativní úprava přinesla jednoznačně pozitivní výsledky. Švédská národní správa silnic se po dvou letech platnosti zákona o zimních pneumatikách (od 1.12. do 31.3. mají řidiči povinnost vybavit automobil zimními pneumatikami) rozhodla nechat udělat výzkum o dopadech zákona o zimních pneumatikách na chování řidičů a snížení počtu nehod v zimním období.
Výzkum ukázal, že používání letních pneumatik v zimě se snížilo o polovinu ještě před zavedením zákona, protože lidé se na něj připravovali v předstihu. Studie nehodovosti dokazuje výrazné snížení počtu dopravních nehod s následky na zdraví v obdobích před zavedením (zimy 97/98 a 98/99) a po zavedení zákona (zimy 99/00 a 00/01). Vychází-li studie z celkového počtu nehod v zimním období (1. prosinec – 31. březen) bez ohledu na stav vozovky, pak se počet těch nejvážnějších nehod snížil díky používání zimních pneumatik o celých 8 %. Ještě výraznější pokles byl zaznamenán u nehod ve stejném období, ale pouze za situace, kdy byl na silnicích sníh a led – 14 %
Charakter zimních pneumatik a jejich vlastnosti naprosto odlišné od letních kolegyň vytvářejí tři faktory – běhounová směs, lamely a dezénové bloky. Běhounová směs zimní pneumatiky na rozdíl od směsi letní obsahuje vysoký podíl přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou při nízkých teplotách a dokáže zajistit silnou adhezi (přilnavost k vozovce). To od pneumatik s letní běhounovou směsí rozhodně nelze očekávat, neboť již teploty pod +7 stupňů způsobují jejich tuhnutí, pneumatiky nejsou dostatečně elastické a tím ztrácejí přilnavost k povrchu. Lamely jsou jakési zářezy, které se nacházejí v početném množství (v případě pneumatik zimních) na každém dezénovém bloku.
Když se následně začne pneumatika odvalovat, lamely rozpohybují dezénové bloky. Pohybující se dezénové bloky vytlačují sníh či břečku z drážek mezi jednotlivými bloky. Tato určitá samočisticí schopnost v podstatě představuje vrchol ledovce technologie zimních pneumatik. Běhounová směs pružná i při nízkých teplotách, velký počet lamel a následně se pohybující dezénové bloky činí ze zimní pneumatiky jakýsi živý organismus, který v průběhu jízdy vytlačuje pohybem vodu či sníh pryč z pneumatiky tak, aby její záběrové schopnosti zůstávaly po celou dobu jízdy konstantní.
V čem zimní pneumatiky předčí letní?
· Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v zimních podmínkách, kdy je u nás až šestkrát vyšší riziko nehody.
· Při nižších teplotách mají lepší přilnavost k vozovce.
· Mají na sněhu až o 80 % lepší záběrové schopnosti.
· Umožňují dosáhnout na sněhu cca o 54 % kratší brzdné dráhy.
1. Zimní pneumatiky používejte na všech 4 kolech.
2. Nejmenší hloubka profilu je 4 mm.
3. Zimní pneumatiky používejte nejméně 4 měsíce.
4. Nepoužívejte pneumatiky skladované bez použití déle než 4 roky.
Kdy přezout?
V závislosti na místě bydliště a požadavků na jízdu je optimální doba pro výměnu letních pneumatik za zimní, na horách a v podhůří, od poloviny října, jinde od začátku listopadu. Zimní období začíná v našich klimatických podmínkách většinou už koncem října.
Přezutí na letní pneumatiky se doporučuje raději později než příliš brzy. Letní pneumatika je totiž na sněhovém poprašku daleko hůře ovladatelná než zimní za vyšších teplot.
Průměrné teploty ČR v „hraničních“ měsících
Říjen |
Listopad |
Březen |
Duben |
7,4°C |
2,4°C |
2,6°C |
7,3°C |
PR
|