Fordův koncept Verve představuje designérskou vizi budoucího kompaktního vozu 19.10.2007 07:03 - tisková zpráva
Smělý koncept Verve, který bal představen veřejnosti na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, napovídá, jak by mohly v budoucnu vypadat malé vozy s Modrým oválem ve znaku.
Verve přichází jako první z trojice koncepčních vozů, jež budou postupně představenyv klíčových regionech – Evropě, Asii a severní Americe. Stává se tak prvním hmatatelným svědectvím o novém designovém směru, jímž se budou ubírat globální malé vozy Modrého oválu. Již dříve bylo oznámeno, že vývoj těchto automobilů probíhá v režii evropského Fordu.
„Koncept Verve představujeme ve Frankfurtu, abychom poznali, jak na něj bude veřejnost reagovat,“ řekl prezident a generální ředitel Ford of Europe John Fleming. „Náš designérský tým dostal volnou ruku ke ztvárnění malého vozu pro blízkou budoucnost, a tento atraktivní koncept je jedním z výsledků. Budou-li reakce odpovídat našim očekáváním, designéři bezpochyby začlení některé prvky této studie do sériového vozu.“
„Verve je naším dosud nejodvážnějším konceptem,“ dodává výkonný ředitel designu Martin Smith. „Je smělý, snad dokonce radikální, a názorně předvádí, jak lze interpretovat filozofii kinetického designu v moderním a individualistickém malém automobilu.“
Pestré barvy a jedinečné materiály konceptu Verve se nechaly inspirovat světem módy. Vůz je výsledkem spolupráce designérů z Fordových studií v britském Duntonu a německém Kolíně nad Rýnem. Odvážné vyjádření
Kinetický design konceptu Verve navazuje na směr vytyčený zčásti studiemi iosis a iosis X, zčásti sériovými modely, jako je například nové Mondeo. Martin Smith popisuje jeho křivky s pomocí výrazů jako „precizně vytesaný“ či „atletická pružnost.“ Hladké plochy karoserie jsou doplněny dynamickou linií střechy, zatímco absence B-sloupků vozu propůjčuje elegantní vzhled, nikoliv nepodobný vozům kupé.
„Chtěli jsme jasně vyjádřit, jak si představujeme malý Ford budoucnosti,“ řekl šéfdesignér exteriérů Stefan Lamm ze společnosti Ford of Europe. „Verve symbolizuje naše ambice být lídrem v designu malých automobilů a vytvářet individualistické produkty pro individualistické zákazníky, stejně jako jsme to udělali v případě modelů S-MAX a nové Mondeo.“ Styl a energie v pohybu
Tvář konceptu Verve je sebevědomá a sportovní, přesto však přátelská. Přídi dominuje velká spodní mřížka ve tvaru lichoběžníku a rozměrné logo Fordu uprostřed úzké horní masky.
Mohutné horizontální příčky ve spodní masce jsou odlehčeny řadami otvorů, které vytvářejí optický efekt vertikálních příček. Takto pojatá maska a logo by měly na budoucích produktech Fordu sloužit k vyjádření firemní DNA.
Kapota je výrazně tvarovaná. Působí atleticky, ale nikoliv přehnaně. Dozadu protažené světlomety, inspirované novým Mondeem, pak vozu dávají přátelskou a vstřícnou tvář.
Při pohledu ze strany je patrný dojem „energie v pohybu.“ Profil je zdůrazněn bezsloupkovou konstrukcí, zatímco ve tvaru prosklení jako by se zrcadlila křivka boků vozu. Ta se táhne od čelních sloupků až k mohutným zadním svítilnám z LED diod. Všechny tyto prvky na sebe plynule navazují a opticky „podpírají“ panoramatickou skleněnou střechu.
Dramatické boční tvary s nepřehlédnutelnými lemy blatníků, které jsou typickým znakem kinetického designu, vytvářejí dojem kontrolovaného napětí. Vzadu nejprve zaujme difuzor, nesoucí uprostřed umístěnou koncovku výfuku. Povrchová úprava difuzoru z tmavého chromu a některé detaily z leštěného hliníku kontrastujís barevnou karoserií a dále zdůrazňují atletickou povahu konceptu.
Nejinak je tomu v případě dvoudílných dvanáctipaprskových litých kol o průměru 18 palců. Působí lehce a vzdušně, trojrozměrný efekt paprsků spolehlivě přitáhne oko diváka. Pruhy na bočnicích nízkoprofilových sportovních pneumatik ladí se sytou barvou karoserie.
„Jsme přesvědčeni, že klíčové prvky kinetického designu mají v případě malého vozu, například v segmentu B, ještě silnější efekt než u větších automobilů,“ vysvětluje Lamm. „Ale není to jen o kopírování jednoho nápadu z auta na auto. Stačí se podívat třeba na větší koncept iosis nebo crossover iosis X a pak na tento nový projekt.“ Energie skrytá uvnitř
Uvnitř je koncept Verve zrovna tak dramatický jako při pohledu zvenku. Z moderních tvarů a odvážných barev přímo vyzařuje celková sofistikovanost a vysoká úroveň vozu. Některé z použitých technologií by se v budoucnu mohly dostat do sériové výroby.
Díky tomu, že nebyli ničím omezováni, mohli se návrháři soustředit na začlenění atributů kinetického designu do interiéru konceptu. Výsledek boří všechny tradice, zvláště pokud jde o přístrojový panel. Vedle jeho plných křivek vypadají typické palubní desky mnoha soudobých automobilů beznadějně zastaralé.
„Uplatnění kinetického designu při návrhu interiéru je obrovský skok vpřed,“ vysvětluje šéfdesignér interiérů Niko Vidakovic. „Jsme přesvědčeni, že žádná jiná firma nemá design interiérů tak dokonale sladěný s vnějším vzhledem vozu.“
Horní část přístrojové desky ručně vyrobil designér Tiego Diaz pod dohledem Ernsta Reima. Její plné tvary navazují na výplně dveří a vyvolávají v cestujících příjemný pocit útulnosti. Nová estetika, inspirovaná mobilními telefony
Koncept Verve byl navržen pro generaci, která již vyrůstala s mobilními telefony v rukou. Dobrým příkladem je velká obrazovka systému Ford Convers+, začleněná do horní části palubní desky. Ford Convers+ je přitom nejnovější generací intuitivního ovládacího systému HMI, teprve nedávno představeného na novém Mondeu. Již tento fakt přesvědčivě demonstruje technickou vyspělost konceptu Verve.
Z hlediska funkčnosti je klíčovou inovací oddělení tradičních součástí zábavního systému– obrazovky, ovladačů a elektroniky. Designéři tak mohli umístit ovládací prvky na ergonomicky optimální pozice a použít podobnou logiku ovládání jako na mobilních telefonech.
Jde o zcela nový přístup ke koncipování automobilových interiérů. Shodný princip byl uplatněn rovněž u dalších rozhraní, jako je například navigační systém nebo vestavěný telefon. Každé tlačítko či spínač bylo vyrobeno s pečlivostí typickou pro kvalitní mobilní telefony.
„Nová generace zákazníků, která vyrostla na přenosných elektronických zařízeních, bude v tomto automobilovém interiéru jako doma,“ je přesvědčen Vidakovic.
Velké otočné ovladače ventilační soustavy byly inspirovány tvary luxusních sprchových hlavic. Středová konzola nabízí místo k odložení mobilního telefonu či hudebního přehrávače, stejně jako velkou schránku pro batoh.
Nejdůležitější přístroje, tedy rychloměr a otáčkoměr, jsou zasazeny v hlubokých objímkách z blyštivého kovu, které nádherně kontrastují s bohatými barvami okolo. Malým uměleckým dílem je rovněž volant, nesoucí kromě loga Modrého oválu i kolébkové ovladače HMI Syté, harmonické barvy
Vše od přístrojové desky až po sedadla je vyvedeno v harmonických odstínech fialové. Návrhářka interiérů Ruth Pauliová podle svých slov nalezla inspiraci u vyhlášených módních domů.
„Barvy hrají ve vnímání našich produktů důležitou roli,“ vysvětluje. „V případě konceptu Verve jsme se snažili velmi přesně vyjádřit určitý styl. Chtěli jsme nápadné barvy, alev dokonale sladěných tónech. Nevtíravé, přesto intenzivní. Kvalitní materiály příjemné na dotek. Takové detaily nám pomáhají vnést do světa malých aut dotek opravdového luxusu.“
Pauliová ve spolupráci s odbornicí na barvy Ulrike Dahmovou a dalšími specialisty Ford Design Europe zvolila kromě jiného následující kombinace:
- Kůže vínové barvy pro horní část palubní desky, s níž kontrastuje čalounění spodní části černou kůží s lehkým zeleným nádechem.
- Sedadla čalouněná vínovou kůží s fialovými lemy
Drobné součásti v interiéru, jako jsou například páčky pod volantem, odrážejí pozornost k detailu, která je příznačná pro obaly luxusních kosmetických výrobků. V takto malých rozměrech je důležité precizní provedení s důrazem na přesnost tonality a sytosti barev.
„I díky těmto detailům je koncept Verve nesmírně propracovanou designovou studií,“ zdůrazňuje Pauliová. Je to právě tato soudržnost celku, která ke konceptu přiláká pozornost mladého publika, kladoucího důraz na módu a styl.“
Nejvýše postavený designér evropského Fordu Martin Smith řekl, že reakce veřejnosti může do značné míry ovlivnit podobu budoucích malých vozů s Modrým oválem ve znaku.
„Koncept Verve je první veřejnou prezentací některých myšlenek, které budou formovat vzhled další generace našich produktů. V nynějším stádiu si můžeme dovolit radikální inovace, nicméně věřím, že kinetický design má reálné předpoklady proniknout i do tohoto automobilového segmentu.“
Ford
|