Filip Schovánek ve Vsetíně načíná druhou stovku startů 19.10.2007 12:59 - tisková zpráva
MISTROVSTVÍ ČR V RALLYE
Rally Vsetín, Vsetín
Pátek 19.října 2007, Česká republika
Filip Schovánek navigoval posté
Rallye Korzika byla pro Czech Rally Team Kopecký úspěšnou soutěží, neboť posádka Jan Kopecký-Filip Schovánek získala dva cenné body za sedmé místo. Dvojnásobný důvod k radosti měl tradiční spolujezdec Filip Schovánek, který právě ve Francii usedl do soutěžního vozu posté jako navigátor.
Filip Schovánek je po zásluze považován za jednoho z nejlepších a nejzkušenějších spolujezdců v České republice, vždyť Rallye Korzika byla dvacátou devátou soutěží zařazenou do seriálu Mistrovství světa v rallye, ve které startoval. Zároveň je současně jediným českým spolujezdcem, který startuje ve světovém šampionátu s vozem nejvyšší specifikace WRC.
Filipova kariéra začala poněkud odlišně od ostatních spolujezdců, neboť jej nikdy soutěžní volant nelákal. Vždy chtěl pokračovat ve šlépějích svého otce Pavla Schovánka, který byl navigátorskou legendou. Pavel Schovánek dosáhl největších úspěchů s Václavem Blahnou a s továrním týmem Škoda se účastnili i světového šampionátu. Otec Pavel pochopitelně, ačkoliv Filipa k navigování nenutil, byl rád, že Filip chce v započaté rodinné tradici pokračovat. Byl Filipovi výrazně nápomocen radou i pomocí. Ten začal cestovat po soutěžích jako týmový „logistik“ ještě v dobách, kdy zdaleka neměl řidičské oprávnění. Ale již tehdy se projevovala preciznost, přesnost, cit pro organizaci a bezchybná orientace.
Svoji první soutěž absolvoval Filip Schovánek v roce 2000 s Antonínem Bergerem juniorem v Rallye Šumava. Ford Escort Cosworth RS dovezl nově sestavenou dvojici do cíle na sedmém místě ve skupině „N“ a na patnáctém celkově. Poprvé se postavil Filip na stupně vítězů ve své třetí soutěži, neboť v pačejovském sprintu obsadili třetí místo ve skupině „N“.
Rok 2001 byl ve znamení přestupu do vozu Mitsubishi Lancer EVO VI ve skupině N4 a především přestupu k Janu Klokočkovi. Hned úvodní společná soutěž Rallye Šumava přinesla čtvrté místo ve skupině. Nejcennějším výsledkem bylo třetí místo ve skupině a třinácté celkově v Rallye Bohemia. V roce 2001 usedl Filip Schovánek i po boku Radka Nešpora v rallyesprintu Kopná, kde obsadili třetí místo ve třídě A7.
Tento rok byl však významným tím, že po dlouhém přemlouvání svého otce si vyzkoušel automobilové soutěže i špičkový okruhový pilot Jan Kopecký. Pavel Schovánek sledoval nejenom Jana Kopeckého na trati, ale i organizaci týmu Motorsport Kopecký. Dlouho nepřemýšlel a Filipovi oznámil, že pokud má mít Filipovo závodění vyšší cíle, pak sázka na spolupráci s Janem Kopeckým je správnou volbou.
Pavel Schovánek oslovil Josefa Kopeckého, zda by nebyl zájem o dlouhodobější spolupráci obou mladíků. Janovi mezitím automobilové soutěže učarovaly a postupně se začal vzdalovat okruhovým tratím…
První soutěží, kde se představila posádka Jan Kopecký-Filip Schovánek, byla stále ještě v roce 2001 možná trochu symbolicky Rallye Matador Púchov. Jan s Filipem startovali s vozem Škoda Octavia Kit ve třídě A7 a hned při svém úvodním vystoupení poutali na sebe pozornost. Po úvodní etapě mladé dvojici patřila šestá pozice absolutně a první pozice mezi vozy s jednou poháněnou nápravou! Bohužel do druhé etapy se nepodařilo vůz nastartovat kvůli zamrznutí vozu. V témže roce se ještě představili v Pražském rallysprintu, který pro poruchu vozu nedokončili.
Rok 2002 byl rokem několika výrazných událostí. Především Jan s Filipem odstartovali v Blovicích s vozem Toyota Corolla WRC. S vozem Mitsubishi Lancer EVO VI se zúčastnili první zahraniční soutěže (nepočítáme-li Rallye Matador Púchov) a z chorvatské INA Delta rallye si odváželi pohár za druhé místo ve skupině N a za třetí místo v absolutním hodnocení.
Rallysprint Kopná byl první soutěží, kde společně Filip s Janem vystoupali na nejvyšší stupínek, neboť vůz Toyota Corolla WRC dovezli do cíle nejrychleji. Se stejným vozem poprvé startovali v soutěži zařazené do seriálu Mistrovství světa v rallye. Německou rallye však nedokončili, neboť je zastavila porucha převodovky. Na slovenské Mikoně poprvé vyzkoušeli i vůz Ford Focus WRC, který je dovezl pro stříbrné věnce.
První soutěží Mezinárodního Mistrovství ČR v rallye, kde nenašli přemožitele, byla třebíčská soutěž. Zde slavili vítězství s osvědčenou Corollou WRC. V celkovém hodnocení Mezinárodního Mistrovství ČR v rallye 2002 patřilo posádce Jan Kopecký-Filip Schovánek čtvrté místo.
Následující rok velmi výrazně ovlivnil sportovní vývoj posádky, neboť začala spolupráce s továrním týmem Škoda Motorsport. Podpora továrního týmu znamenala především dostupnost špičkového vozu, který měl ovšem ve „zlaté éře české rallye“ mnoho zdatných soupeřů na domácích rychlostních zkouškách. Úvod sezóny byl velmi smolný, neboť se nepodařilo v úvodních pěti soutěžích dovézt vůz na cílovou rampu. Do této „černé série“ patří i hrůzostrašná havárie na Slovensku, kde vůz Škoda Octavia WRC po defektu pneumatiky v maximální rychlosti opustil trať.
Cíl uviděla posádka až v Mladé Boleslavi, kde po poruše vozu skončili na celkovém 25.místě, ale byla to první dokončená soutěž v sezóně. Následovalo dvacáté místo v Německé rallye a start ve Finské rallye s vozem skupiny N. Závěr sezóny se nadmíru povedl, neboť třetí místo ve velmi dobře obsazené Barum rally, vítězství v Příbrami a Třebíči posunulo posádku Jan Kopecký-Filip Schovánek až na celkový bronzový stupínek v domácím šampionátu za rok 2003!
Premiérový titul domácích šampiónů získali Jan s Filipem v následující sezóně, ve které od továrního týmu Škoda Motorsport měli poprvé k dispozici vůz Škoda Fabia WRC. Čtyřikrát dokázali vůz, který poutal zaslouženou pozornost příznivců rallye, dovézt k vítězství a přidali ještě dvě druhá a dvě třetí místa během sezóny. Poprvé se s vozem Škoda Fabia WRC představili také ve světové soutěži, bohužel po havárii Katalánskou rallye nedokončili. Vedle domácího titulu byl Jan Kopecký v anketě Zlatý volant vyhlášen jezdcem roku a Filip Schovánek spolujezdcem roku.
V roce 2005 pravidelně střídali kokpit vozu Škoda Fabia WRC, produkční vůz Mitsubishi Lancer EVO VII a také nově vyvíjený vůz Škoda Fabia Kit Car. V Rallye Bohemia se podařilo obhájit vítězství z loňského roku a zkušenosti z předchozího roku získané při startu v Katalánské rallye dokázali proměnit Jan s Filipem v zisk premiérového bodu ze soutěže zařazené do seriálu Mistrovství světa v rallye! Ačkoliv tento rok se již zdaleka nekladla priorita na domácí mistrovství, přesto posádce Motorsportu Kopecký patřilo třetí místo v konečném pořadí.
Deset startů s vozem Škoda Fabia WRC ve vybraných světových soutěžích bylo hlavní prioritou sezóny 2006. A hned třetí start přinesl senzaci v podobě pátého místa v Katalánské rallye! Páté místo bylo nejenom skvělým výsledkem Czech Rally Teamu Kopecký, ale také výborným úspěchem vozu Škoda Fabia WRC. Nečekané bylo i první vítězství v rychlostní zkoušce v seriálu WRC během Rallye Sardinia. To ještě v témže roce rozšířil Jan Kopecký o dvě (!) vítězství v rychlostních zkouškách během Německé rallye, ve které si česká posádka připsala dva světové body za celkové sedmé místo. Nečekaný a o to více potěšující byl i světový bod z Finské rallye za osmé místo. V celkovém hodnocení Mistrovství světa v rallye jezdců patřilo Janu Kopeckého patnácté místo. Jan i Filip obhájili svá vítězství v anketě Zlatý volant.
Dvacátým startem ve světové soutěži, kterou spolu absolvovala posádka Jan Kopecký-Filip Schovánek, byla Rallye Monte Carlo 2007, kde dokázali dovézt vůz Škoda Fabia WRC na skvělé osmé pozici. Následující severské turné skončilo rovněž nečekaným úspěchem, neboť po desáté pozici ve Švédsku si Jan s Filipem odváželi ze zasněženého Norska bod za osmé místo. Řecká rallye je náročná nejenom pro posádky, ale především pro soutěžní vozy. Veškeré útrapy řeckých erzet vůz Škoda Fabia WRC přestál výtečně a Czech Rally Team Kopecký slavil v Řecku sedmé místo.
Po havárii ve Finsku přišel zatím vrchol letošní sezóny, neboť Jan Kopecký s Filipem Schovánkem dokázali po velké bitvě s jezdci absolutní světové špičky vybojovat fantastické páté místo! Příslušnost k nejlepším posádkám světa potvrdili Jan s Filipem i sedmým místem v Rallye Korzika, která byla dvacátým devátým startem posádky ve světové rallye, ale především stým startem v kariéře Filipa Schovánka!
Filip Schovánek účastí v Rally Vsetín s vozem Škoda Fabia Kit Car načíná druhou stovku startů v náročné pozici. Spolujezdec je plnohodnotným členem soutěžní posádky a bez špičkového výkonu navigátora nemá žádný pilot šanci na úspěch. V automobilových soutěžích stejně jako u pilota, tak i u spolujezdce může mít jakákoliv chyba katastrofální následky. Proto je každý kvalitní spolujezdec nesmírně ceněným.
Kompletní Czech Rally Team Kopecký, rodina a přátelé si dovolují popřát Filipovi mnoho úspěchů v načaté druhé stovce startů v automobilových soutěžích!
|