Svítíte správně? 23.10.2007 23:02 - tisková zpráva
S povinným svícením po celý rok vídáme na silnicích všelicos. Poloslepá auta i auta s rozsvícenými světly dálkovými. Bohužel jen velmi pomalu se rozšiřuje používání "světel pro denní svícení". To je často zaměňováno, bohužel i některými značkovými servisy a prodejci výbavy, za automatické rozsvícení běžných tlumených světel, která musí svítit spolu s dalším osvětlením (RZ atd.).
Světlo pro denní svícení musí být homologováno podle EHK/OSN č. 48 a je určené výhradně pro osvětlení ve dne za nesnížené viditelnosti. Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Světla pro denní svícení se vyznačují silně rozptýleným tokem světla, který netvoří kužel jako u běžných reflektorů. Rozptýlené světlo svým charakterem neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale v dostatečné míře zajišťuje zásadní podmínku bezpečného provozu "být viděn".
Hlavním přínosem těchto přídavných světel je úspora energie, neboť při jejich používání nesvítí obrysová, potkávací ani koncová světla vozidla. Úsporu přinese také prodloužení životnosti žárovek či výbojek, kterou pocítí především řidiči vozidel s xenonovými světlomety, jejichž výbojky mají sice delší životnost než běžné žárovky, ale jejich výměna je výrazně nákladnější. Montáž světel pro denní svícení není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, a proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému dodatečnému schvalování ani zápisu.
Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení:
- Na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel.
- Umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
- vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
- světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí
- při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout.
Řádně homologovaných světel pro denní svícení je již k dostání několik typů a tvarů, v cenách od cca 1500 Kč (halogenové) až po cca 3000 Kč (LED).
Pozor na nejrůznější neschválené modely, většinou polské a čínské výroby, které se objevily v cenách 500 až 900 Kč. Ty nesplňují požadavky EHK/OSN č. 48, které předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb.
Infoservis UAMK
|