Audi metroproject quattro premiérově v Tokiu 24.10.2007 10:50 - tisková zpráva
Špičková technika v kompaktním balení
Audi metroproject quattro
Na Tokijském autosalonu (24. 10. – 11. 11. 2007) představuje Audi originální a pro značku Audi charakteristickou designérskou studii vozu třídy subkompaktů nazvanou metroproject quattro. Tento třídveřový čtyřmístný vůz inovativně spojuje dynamický styling s obdivuhodným využitím prostoru a prvotřídní kvalitou. V souladu s tím je i řada uplatněných futuristických technických řešení a poskytovaná dynamika a požitek z jízdy, které dosahují takového stupně, jaký dokáže zaručit jen Audi.
Pohonný systém konceptu Audi metroproject quattro může být vzorem nezávislé, inovativní technologie. Pod kapotou pracuje 1,4litrový motor TFSI o výkonu 110 kW (150 k), jehož síla je přenášena na přední nápravu prostřednictvím převodovky S-tronic s přímým řazením. Na zadní nápravě je umístěn elektrický motor o výkonu 30 kW (41 k), který může při akceleraci vozu dodávat dalších 200 Nm točivého momentu. Při „vystartování“, tedy akceleraci za současného působení motoru TSFI a elektromotoru pro posílení dynamického charakteru jízdy, se koncepční studie mění z vozu s předním pohonem na quattro a výkon je na vozovku přenášen maximálně efektivním způsobem.
Elektromotor navíc dokáže pohánět vůz samostatně v místech, kde nejsou přípustné žádné emise, například v rezidenčních oblastech. Při čistě elektrickém pohonu poskytuje vozu kapacita jeho lithium-iontových baterií maximální dojezd až 100 km; baterie se mohou dobíjet z jakékoliv elektrické zásuvky. Vybavení automatickou funkcí start/stop, regenerace energie a fáze provozu s čistě elektrickým pohonem snižují spotřebu a emise koncepční studie Audi metroproject quattro ve srovnání s pohonem pouze spalovacím motorem asi o 15 procent. Přes své sportovní výkony (z 0 na 100 km/h za 7,8 s, maximální rychlost 201 km/h) vykazuje studie spotřebu paliva jen 4,9 l/100 km a průměrnou hodnotu emisí 112 g/km.
Design
Exteriér
Styling konceptu je jednoduchý a konzistentní, exteriér vozu je jakoby odlitý z jediné formy. Jeho základní proporce s vysokým tělem karoserie a plochou okenních partií ukončenou střechou ve stylu kupé vytvářejí téměř klasický vzhled vozu se čtyřmi kruhy na kapotě. Siluetu střechy kopírují dva nápadné, mohutné hliníkové oblouky lemující horní okraje oken a spojující A- a C-sloupky karoserie, které dále posilují dynamickou atraktivnost kompaktní, mohutně stavěné karoserie. Záď vozu korunuje spoiler integrovaný do zadního okna.
Boční silueta se vyznačuje dalšími atributy kupé, zejména dveřmi s bezrámovými okny a skrytým B-sloupkem karoserie. Styling konceptu podtrhuje výrazná segmentace povrchových panelů karoserie s mírně se zvyšující boční linií.
Boční linka nového Audi metroproject quattro vyvedená v červené barvě Racing Red je novým vyjádřením dalšího z charakteristických rysů současného designu Audi. Nápadná dvojitá linie se v ladných křivkách vine podél celého vozu jako stuha, spojující příď vozu – ze které jakoby vystupovala – se zádí, která je zdvižena tak, že vytváří mírně klínovitý efekt. Na přídi je dalším novým stylistickým prvkem snižující se kapota, která je zdánlivě zabudována do boční linie karoserie.
Jednodílná mřížka chladiče se svým šachovnicovým dezénem a čtyřmi spojenými kruhy jasně prozrazuje sportovní temperament studie. Tento dojem dále podtrhuje hliníkový design takových prvků jako mřížky chladiče, krytů zpětných zrcátek, klik dveří, víčka palivové nádrže a koncovek výfuku.
Zvláště nápadným rysem je konstrukce třírozměrně koncipovaných hlavních světlometů, využívajících inovativní LED technologii. Tyto reflektory soustředí světlo emitované každou z diod tak, že vytváří mohutný, rovnoměrný světelný kužel, jehož zářivě bílá barva téměř vůbec neunavuje oči řidiče ani při těch nejdelších nočních cestách.
Rovněž speciální denní světla jsou založena na technologii LED, která kromě stylistických předností zaručuje i nízkou spotřebu energie.
Dvoubarevná vícedílná kola, která jsou ozdobena přidáním leštěných hliníkových elementů ve tvaru V, dále zdůrazňují sportovnost a exkluzivitu vozu.
Boky jsou se zádí karoserie propojeny panoramatickými zadními dveřmi. Plasticky formovaná koncová světla s třírozměrným designem skleněných čoček jsou protažena hluboko do zadních blatníků. Při otevření zadních dveří se objeví diskrétně osvětlený elektromotor umístěný pod skleněným panelem, podobně jako je to řešeno u motoru typu Audi R8. Vlastní zavazadlový prostor má slušný objem 240 litrů.
Karosérie Audi metroproject quattro optimálně využívá prostor daný půdorysnými rozměry prémiového kompaktního vozu. Díky svým krátkým převisům dokáže při délce 3,91 m, šířce 1,75 m a rozvoru 2,46 m zkombinovat sportovní vzhled s obdivuhodně ekonomickým využitím prostoru. K tomu také významně přispívá příčné umístění motoru, zatímco díky výšce vozu 1,4 m je také dostatek prostoru pro hlavy cestujících i na zadních sedadlech.
Interiér
Interiér se čtyřmi samostatnými sedadly a pro danou třídu překvapivě velkorysým množstvím prostoru má úpravný vzhled bez zbytečných ozdob. Díky profilovanému krycímu elementu se oblast dveří prolíná se sportovním kokpitem do jednotného vzhledu. Design přístrojové desky a střední konzoly je řešen tak, aby dokonale obklopovaly řidiče. Ergonomie a estetika se spojují a vytvářejí prostředí kultivované architektury a vysoké kvality. Tento dojem dále podtrhuje dvoubarevná koncepce interiéru. Panel sdružených přístrojů, krycí element a střední konzola jsou provedeny v kontrastní barvě a vnášejí do interiéru více dynamiky. Detaily jako jsou výdechy klimatizace a její ovládací prvky jsou jakoby přímo převzaté z proudového letounu a tentýž dojem budí i měkké čalounění vnitřku interiéru. Kruhové přístroje a rovněž i výdechy větrání, které jsou také kruhové, připomínají klasický kokpit sportovního vozu à la Audi TT.
Uvnitř hliníkového kování středové konzoly je uloženo přenosné zařízení Audi mobile device a za řadicí pákou je umístěn spínač start/stop. V zadní části střední konzoly se nalézá termoska, vybavená inovativním chladicím a ohřívacím systémem.
Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy nabízejí úroveň komfortu a ergonomie, který zdaleka převyšuje běžný standard u vozů subkompaktní třídy a plně odpovídá představám o typickém Audi.
Materiály použité na potahy sedadel i na čalounění interiéru nadchnou svým prvotřídním vzhledem a kvalitou. Kontrastní barevné schéma tmavého čalounění protkaného rudými švy podstatně zvyšuje celkový sportovní charakter vozu.
Audi mobile device – provedení a funkce
Střední konzola obsahuje zcela novou, inovativní technologii: vyjímatelné zařízení Audi mobile device. Tato přenosná jednotka působí zároveň jako autorizační systém přístupu k vozu, mobilní telefon, navigační jednotka a také jako audio- a videopřehrávač v jednom zařízení. Navíc ji lze použít jako řídicí jednotku pro řadu systémů vozu, které se tak dají nastavovat i zvnějšku vozu Audi metroproject quattro. Toto mobilní zařízení nabízí plnou řadu funkcí a zcela stejnou navigaci v menu jako systém MMI a integruje množství komunikačních zařízení, která byla dosud k dispozici jen jako samostatné jednotky, do jediného, prostorově velmi úsporného zařízení.
Tato kompaktní jednotka může být řidičem použita například jako přehrávač MP3 nebo jako databáze adres a vstupní zařízení pro navigační systém. Navíc s ní může, přeje-li si to, zapnout topení vozu nebo naprogramovat audiosystém tak, aby vyhovoval jeho osobním preferencím – to vše z pohodlí vlastního domova. Audi mobile device umožňuje také autorizaci přístupu k vozu a jeho startování, takže není potřebný klíček startování.
Jednotka se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky, která je koncipována ve shodě se standardem MMI. Dotyková obrazovka dokáže rozeznávat znaky latinky i japonského písma a dokáže rozpoznávat i ruční zápis. Audi mobile device komunikuje s vozem prostřednictvím spojení WLAN.
Audi mobile device nabízí majiteli i nadstandardní bezpečnostní funkci: na displeji přístroje mohou být v reálném čase zobrazovány záznamy z kamery umístěné v interiéru vozu. Pokud se spustí bezpečnostní alarm, přístroj se aktivuje a varuje uživatele vozu. V případě, že je vůz ukraden a přemístěn mimo dosah spojení WLAN, elektronika se automaticky přepne na UMTS vysílač telefonu ve voze, aby mohla vlastníka stále informovat o aktuálním umístění vozidla.
Řídicí jednotka MMI je pokročilá verze prověřeného a spolehlivého designu MMI, jehož dotykové ovládání umožňuje snadnější volbu během jízdy. Kolem centrálního řídicího voliče jsou sdruženy čtyři „hardkeys“ s pevně danými funkcemi pro navigaci, telefon a pro základní menu ovládání vozu a médií. Čtyři další, podsvícené „softkeys“, mají různé funkce, které se mění podle zvoleného menu.
Nápisy promítané na softkeys usnadňují společně s výraznou barvou jejich podsvícení rozpoznávání jednotlivých položek menu, a tak zajistit rychlou, intuitivní orientaci uživatele.
V porovnání s verzí zařízení pro sériovou výrobu by se mohl zdát rozměr displeje systému vysokého 1,5 palce poměrně malý. Je to však proto, že všechny systémové informace se zároveň zobrazují i na centrálním displeji umístěném v panelu sdruženého přístroje. Sdružený přístroj má hybridní konstrukci, protože obsahuje TFT moduly a zároveň i analogové přístroje s velkými číselníky rychloměru a otáčkoměru. Překrývající skleněné prvky nechávají grafiku vystupovat s trojrozměrným efektem, a vytvářejí tak plastický dojem s prostorovou hloubkou, která je při použití standardního displeje nedosažitelná.
Rovněž i layout displeje MMI obsahuje zcela nový element. Volitelné funkce jsou uspořádány jako ikony v půlkruhu. Když řidič otáčí centrálním voličem MMI, ikony sledují pohyb voliče tak dlouho, až se požadovaná funkce zmáčknutím voliče vybere. Obsah funkce lze tedy sdělovat prostřednictvím jasné vizuální symboliky, kterou lze pochopit rychleji a intuitivněji než pouhý text.
Audi drive select
Koncept Audi metroproject quattro je vybaven stejným systémem Audi drive select, jaký lze na přání objednat u nové generace bestselleru Audi A4. Tento systém dovoluje řidiči, aby si předem nastavil konfiguraci pro pohon a charakteristiku řazení převodů i tlumičů pérování.
Základním nastavením je „efektivní“ režim, který se automaticky nastaví vždy po spuštění motoru. V tomto režimu motor a převody velmi jemně reagují na pohyby akcelerátoru a řadicích pák („pádel“). Toto nastavení je ideální pro uvolněný styl jízdy a zároveň nabízí i obrovský potenciál pro efektivní snížení spotřeby paliva a samozřejmě také emisí.
V „efektivním“ režimu se elektrický motor nevyužívá jako zdroj dodatečného zvýšení točivého momentu; místo toho se používá k samostatnému pohonu zaměřenému na významné snížení spotřeby paliva. Při tomto módu využívá systém řadu parametrů, které mu mohou být dodávány prostřednictvím navigačního sytému.
Díky schopnosti navigačního systému určovat rozdíly v nadmořské výšce podél trasy mohou být vypočítány úseky jízdy v regeneračním režimu i zvýšené energetické požadavky na stoupáních ještě před započetím cesty. To dále přispívá ke značné efektivnosti provozu vozidla s takovým využíváním elektromotoru, jaké přináší optimální účinek.
Na předem definovaných cestách, v jejichž cíli je přístup k elektrické zásuvce, může Audi metroproject quattro zdolávat úseky dlouhé až 100 km při pohonu pouze elektromotorem, a přitom i dostatečně rychle: může dosáhnout maximální rychlosti výrazně přesahující 100 km/h. Spalovací motor přitom zasahuje pouze tehdy, když kapacita baterií klesne pod 20 procent maxima.
Při „efektivním“ režimu také na centrálním displeji bliká zpráva, která řidiči doporučuje, aby vypnul energeticky náročné systémy, jako je například kompresor automatické klimatizace nebo aby zavřel všechna otevřená okna.
„Dynamický“ režim je určen k dosažení dynamického a přesto zároveň i pohodlného zážitku z řízení, který je pro značku Audi tak typický a který si řidiči zvykli od svého Audi očekávat. V tomto režimu elektronika vozidla využívá i točivého momentu dodávaného elektrickým motorem k tomu, aby vůz disponoval vysoce sportovní akcelerací společně s vynikající příčnou dynamikou.
Pohon
Charakteristický sportovní temperament Audi spojený s novými kvalitami v efektivnosti – toho vše se dosahuje díky bezprecedentní kombinaci moderního přeplňovaného motoru FSI s elektrickým motorem a špičkovou elektronikou.
Pod kapotou Audi metroproject quattro pracuje čtyřválcový motor TFSI s objemem 1,4 litru a přeplňováním turbodmychadlem. Použitý motor je vyspělou verzí jednotky, která je právě uváděna do modelu A3. Zatímco 1.4 TFSI v Audi A3 dodává výkon 92 kW (125 k), v této studii disponuje výkonem 110 kW (150 k) při otáčkách 5500 min-1. Jeho točivý moment dosahuje maxima 240 Nm, které je k dispozici ve velmi širokém rozsahu otáček od 1600 do 4000 min-1.
Vývojáři firmy Audi už dávno prokázali efektivnost technologie FSI v kombinaci s přeplňováním turbodmychadlem na závodních okruzích celého světa i při využití na silnicích. O jejích kvalitách svědčí i to, že porota odborníků udělila motoru 2.0 TFSI v roce 2007 již potřetí za sebou významné ocenění „Motor roku“.
Nová jednotka 1.4 TFSI je založena na tomtéž konceptu s cílem, aby dosáhla na jedné straně maximalizace účinnosti a na druhé straně i zvýšení výkonu. Díky mnohaotvorovým tryskám vstřikovačů je palivová směs velmi homogenní a spalování extrémně efektivní. Toto opatření slouží i k omezení škodlivých emisí.
Integrované turbodmychadlo podporuje optimální reakci a ještě harmoničtější nárůst točivého momentu. Osmdesáti procent maximálního točivého momentu se dosahuje již při velmi nízkých otáčkách 1250 min-1, tedy v podstatě nepatrně nad volnoběžnými otáčkami. A navzdory vysokému výkonu jsou akustické parametry nového 1.4 TFSI také velmi příznivé.
Přední pohon + zadní pohon = quattro
Přenos výkonu na přední nápravu obstarává sportovní převodovka Audi S-tronic s přímým řazením. Řidiči umožňuje provádět bleskově rychlé řazení převodů bez vymáčknutí spojkového pedálu a bez jakéhokoliv přerušení toku výkonu. Pokud si to řidič přeje, může být řazení i plně automatické. Chce-li však řadit manuálně, může řazení provádět pomocí pák („pádel“) umístěných na sloupku pod volantem, zatímco zpátečku a parkovací stupeň lze zapnout řadicím tlačítkem umístěným na střední konzole.
Při pohonu pouze spalovacím motorem se výkon motoru přenáší na přední nápravu. Je-li však koncepční studie poháněna pouze elektrickým motorem, změní se vozidlo na vůz s pohonem na zadní kola. Elektrický motor o výkonu 30 kW (41 k) přenáší svůj výkon přímo na zadní kola, přičemž jakékoliv prokluzy otáčení na jedné ze stran kompenzuje diferenciál.
Pokud však obě hnací jednotky vzájemně spolupracují, přeměňuje se Audi metroproject quattro na skutečný vůz quattro a může tedy využívat veškerých výhod pohonu na všechna čtyři kola. Ten zajišťuje, že vysoký celkový točivý moment 440 Nm – 240 Nm od spalovacího motoru 1.4 TFSI a dalších 200 Nm od elektrického motoru – se při akceleraci převádí na odpovídající úroveň trakční síly.
Jízda při chodu naprázdno neboli už dříve citovaná regenerační fáze je jedním z nejmocnějších nástrojů, které koncepční studie užívá pro optimalizaci účinnosti: energie brzdění generovaná ve fázi zbrzďování se místo toho, aby se přeměnila na ztrátové teplo, transformuje zpět na elektrickou energii.
Audi metroproject quattro může být v podstatě provozováno zcela soběstačně ve smíšeném režimu pohonu spalovacím a elektrickým motorem. Díky inteligentnímu řízení obou hnacích jednotek, regeneraci energie a také funkci start/stop se spotřeba snižuje asi o 16 procent ve srovnání s vozem hnaným jen spalovacím motorem. Ačkoliv elektrický motor s příslušenstvím přidávají koncepční studii asi 70 kg na hmotnosti, je její kombinovaná spotřeba jen 4,9 l/100 km paliva, přičemž emise CO2 dosahují pouze hodnoty 112 g/km.
Čistě elektrický provoz na kratší vzdálenosti patří k nejatraktivnějším přednostem, které tento vůz nabízí, a přináší užitek jak kapse uživatele, tak i životnímu prostředí – zejména s přihlédnutím k tomu, že výkony dosažené v tomto režimu při cestách dlouhých okolo 100 km jsou zcela vyhovující. „Doplňování paliva“ pouze z elektrické zásuvky také přináší zřejmé výhody: dokonce i při uvážení vysoké ceny domácí energie v Německu lze stále dosáhnout úspory asi 6,5 EUR na každých 100 km, neboli – ve srovnání s náklady na palivo – 70 procent.
Podvozek
Druhým základním zdrojem pro dosažení vynikajících dynamických jízdních vlastností je sofistikovaná konstrukce podvozku, který zahrnuje přední nápravu typu McPherson a nezávislou čtyřprvkovou zadní nápravu. Rozměrná osmnáctipalcová kola obutá pneumatikami velikosti 225/35 R18 zajišťují potěšení z jízdy i její bezpečnost.
Dynamický podvozek je vyladěn pro agilní sportovní ovládání kombinované s perfektní stabilitou, takže se průjezdy zatáčkou stávají výjimečným požitkem. Podvozek navíc zaručuje vysoký stupeň jízdního komfortu, obvyklý u vozů vyšší třídy.
Brzdový systém s rozměrnými kotouči (na předních kolech s průměrem 312 mm) více než odpovídá parametrům dynamické jízdy. Je vyvinut na základě zkušeností ze závodní dráhy, takže poskytuje nevadnoucí brzdicí účinek.
Další příspěvek pro agilní chování vozu poskytuje elektromechanické řízení s citlivým posilovačem, který zajišťuje optimální odezvu řízení kombinovanou s nízkou citlivostí na nerovnosti silničního povrchu a má i výrazný vliv na snížení spotřeby paliva.
Specifické přednosti čtyřprvkové nápravy pramení ze způsobu, jímž jsou rozděleny funkce pro zachycování podélných a příčných sil. Tato koncepce poskytuje na jedné straně vysokou podélnou tuhost, zaručující optimální dynamiku a bezpečnost jízdy, přičemž na druhé straně zároveň umožňuje vysoký stupeň flexibility v příčném směru, zvyšující komfort jízdy.
Tlumiče pérování používají inovativní technologii Audi magnetic ride, která se už úspěšně uplatnila u vysocevýkonného sportovního vozu Audi R8 i u kupé Audi TT. U tlumičů tohoto typu je konvenční tlumicí kapalina nahrazena magneto-reologickou kapalinou, jejíž viskozita se může řídit působením elektromagnetického pole. Díky tomuto efektu lze tlumicí charakteristiku elektronicky kdykoliv měnit pouhou změnou proudu v elektromagnetech. Procesor propojený se systémem snímačů ve zlomcích sekundy vyhodnocuje jízdní podmínky. Zároveň může řidič volit mezi dvěma různými styly jízdy v závislosti na tom, jestli vyžaduje výrazně sportovní průběh jízdy – s magneto-reologickou kapalinou nastavenou na nízkou viskozitu – nebo spíše jízdu komfortnějšího charakteru.
PR
|