Vonka kritizuje podivné praktiky pořadatelů Epilogu 2007 31.10.2007 12:13 - tisková zpráva
Epilog nedopadl podle našich představ
Zakončení sezóny jsme si chtěli užít, ale nebylo nám to dopřáno. Chování některých brněnských komisařů a ředitele závodu pana Aleše Holana bylo natolik hloupé a nepochopitelné, že jsme nemohli dokončit závod, ačkoliv naše auto bylo pojízdné. Ale postupně
…
Do boje jsme vyrazili s vozem BMW M3, ideálním pro dlouhé závody a pro začínající jezdce. Čtvrteční testování proběhlo bez problémů, Jan Vonka vychytával nastavení vozu a nováček Jiří Odehnal se učil stopu a sžíval se s autem. Stejně proběhlo i páteční dopoledne. První náznak toho, že s vedením závodu není něco v pořádku jsme postřehli už na rozpravě jezdců, při které pan ředitel nebyl schopen odpovědět na některé zásadní otázky jezdců týkající se pravidel.
Odpoledne probíhaly kvalifikace. Kvalifikační čas zajel hned v třetím kole první kvalifikace Honza Vonka. Jirka Odehnal pokračoval v učení. Druhou kvalifikaci jsme neabsolvovali kvůli práci na voze, měnil se diferenciál, dělala se geometrie a váhy. Třetí, večerní kvalifikaci, jsme pojali spíše jako trénink, doladily se světla a jezdci si okusili jízdu za tmy. Sobotní dopolední warm up jel Honza a konstatoval, že auto je pro závod dobře připraveno.
Další zajímavá a netradiční situace ze strany pořadatelů nastala tehdy, když se při startovní procedůře výjezd z boxů uzavřel již po pěti minutách, 10 minut před vypršením limitu. Více jak polovina aut byla ještě v boxech, ale na výjezdu už svítila červená. Po několika minutách, asi při pohledu na dlouhou frontu u výjezdu z boxové uličky, se někomu rozsvítilo, naskočila zelená a zbytek aut byl poslán na start. Tam se seřadilo celkem 52 aut, nám patřila 35. pozice.
Mokrý závod rozjížděl Honza, a že je skutečný profesionál a na vodě to umí, dokázal hned na začátku, kdy už ve 3. kole byl na 26. místě. V průběhu své dvouhodinové jízdy se dostal až na celkové 24. místo a 7. místo ve třídě do 3 500 ccm. A to i poté, co dostal 10 sec. penalizaci „stop&go“ za údajné předjíždění pod žlutou vlajkou. Sám jezdec to komentoval slovy: „Pršelo a ve skupině aut, se kterou jsem přijel k nehodě si nejsem vědom toho, že bych někoho předjel. A pokud ano, tak to byly auta o kolo zpět, takže jsem stejně žádnou výhodu nezískal.“
Těsně před pit stopem dostal další penalizaci „průjezd boxy“ za jedno nesvítící světlo na našem voze. A začaly se dít věci… Honza na pokyn ukazatele komisaře uposlechl a chtěl provést průjezd boxy, ale hned na začátku boxů mu komisař vstoupil do cesty, zastavil ho a řekl mu, že mu nesvítí jedno světlo a ať ihned jede do svého boxu, kde se mu musí světlo opravit. Honza však reagoval slovy: „Nemůžu zajet hned do boxu, mám penalizaci průjezd boxy. Takže projedu a v dalším kole přijedu opravit poruchu světla.“ Komisař mu ale nekompromisně nařídil zajet do boxu hned. (Pozn.: Dle standardních propozic ředitel závodu má pravomoc pouze rozhodnout o tom, že se zastaví vozidlo, jemuž nesvítí světlo(a). Za nesvítící světlo se penalizace neudělují).
Protože se toto odehrálo v ideální době pro pit stop, vystřídali se jezdci a dotankovalo se. Problém se světlem se také vyřešil. Jirka tedy vyjel na trať, ale v tu chvíli jsme již zase byli penalizováni průjezdem boxy. A za co? Za neuposlechnutí první penalizace… To už bylo trochu moc, a proto se Honza vydal k samotnému panu řediteli závodu. Už byl skoro u něj, když v tu chvíli se v poslední zatáčce objevilo naše auto, které nováček Jirka neměl zrovna pod kontrolou a havaroval o boxovou zeď. Pak už jsme jen nevěřícně přihlíželi dalším událostem.
„Když náš vůz havaroval do boxové zdi byl jsem právě na místě. Přijeli záchranáři a já se nestačil divit. Jeden z nich se snažil utrhnout volant. Křičel jsem na něj, že volat v našem voze je napevno. Všiml jsem si, že z motoru ani chlazení neunikala žádná kapalina, takže jsem byl přesvědčen, že auto je pojízdné, takže si ho dopravíme do boxu, opravíme a budeme v závodě pokračovat. Jenže jezdec byl násilně vytažen z vozu a auto bylo zapřaženo za odtahovku. Křičel jsem na ně, že si to do boxu dopravíme sami, ale proti mé i jezdcově vůli nám bylo auto odtaženo do boxů s tím, že to nařídil ředitel závodu.“
Auto nám tedy bylo do boxu odtaženo. To už je ale v předpisech popsáno jako cizí pomoc, a proto došlo k vyloučení ze závodu. „Běžel jsem na ředitelství do řídící místnosti. Chtěl jsem si pohovořit s ředitelem o možnosti pokračovat v závodě. Bylo mi však arogantně řečeno, že jsme využili cizí pomoci a tudíž nesmíme dále pokračovat.“ To, že jsme nikoho o pomoc nežádali, ba naopak jsme ji odmítali, o tom ředitel nechtěl nic slyšet. „Pochopím takové jednání, když půjde o mistrovský závod, ale při vytrvalostním závodě na konci sezóny, při kterém o nic nejde, si myslím, že správné posouzení situace ředitelem závodu by byla na místě.
Takže jsme už nemohli v závodě pokračovat. Strašně nás to všechny vytočilo, protože vyrovnání blatníků, nastavení geometrie a rozsvícení světel nám zabralo asi 15 minut. Někomu asi uniká pravý význam pojmu endurance race – vytrvalostní závod. Tam se s opravami počítá. Ale opraví se a jede se dál. A i když to už třeba nevypadá na dobrý výsledek, tak se jede alespoň pro radost.
„Organizací Epilogu 2007 jsem byl strašně zklamán. V životě jsem absolvoval spousty závodů po celém světě, ale dojem, který na mně zanechal letošní Epilog bych zařadil k těm nejhorším.“
VONKA Racing
PR
|