Stávající způsob zpoplatnění nejen dálnic je podle AČR značně problematický 5.11.2007 09:44 - tisková zpráva
POPLATKY ZA UŽITÍ DÁLNIC A SILNIC PRO MOTOROVÁ VOZIDLA JÍZDNÍMI SOUPRAVAMI
VÝŠE POPLATKU ZA UŽITÍ DÁLNICE A SILNICE PRO MOTOROVÁ VOZIDLA
Stávající zpusob zpoplatnení pozemních komunikací jízdními soupravami je v rade momentu znacne problematický. Potvrdily to ostatne stále ješte zcela nevyjasnené spory o urcení druhu zpoplatnení u vozidel, která sice v jízdní souprave spadají do režimu zpoplatnení mýtným, avšak samotné motorové vozidlo má nižší hmotnost než 12 t. Výsledek prípadného soudního sporu nelze predjímat. (Podrobneji viz materiál „Mýtné pro nákladní vozidla do 12 t bez prívesu a s prívesem“, zverejnený v lednu 2007 v rámci Tiskového servisu Autoklubu CR (www.autoklub.cz) a níže pripojený jako príloha).
Podobný problém, nyní však pouze o výši casového zpoplatnení, musejí rešit ridici vozidel o nejvetší povolené hmotnosti do 3,5 t, kterí do jízdní soupravy zapojí prípojné vozidlo, s nímž nejvetší povolená hmotnost jízdní soupravy limit 3,5 t presáhne, respektive muže presáhnout. Soucasná právní úprava je taková, že ridic takového vozidla zpravidla bežne užívá dálnicní kupón pro vozidla o hmotnosti do 3,5 t, ale pri jízde s karavanem, presáhne-li v souprave celkovou hmotnost 3,5 t, je nucen zakoupit zpravidla casove omezený kupón pro tento druh jízdní soupravy. V praxi tedy alespon po urcitou dobu má na vozidle dva platné kupóny prokazující zaplacení casového poplatku.
Úvahy o tom, že by ridici techto vozidel meli celorocne mít dálnicní kupón pro soupravy nad 3,5 tuny, je však neudržitelný. Na druhou stranu je však nelze postihovat v prípadech, kdy pri vedomí toho, že budou casteji rídit jízdní težší soupravu, zaplatí vyšší poplatek stanovený pro tuto jízdní soupravu a kupón pak budou užívat i pri jízde se samotným motorovým vozidlem.
Autoklub CR si je plne vedom paradoxu, které v tomto smeru stávající právní úprava prináší. Považuje za velmi nevhodné a nelogické, aby vozidlo v prubehu jednoho kalendárního roku strídave spadalo do jiné kategorie casového poplatku, a bude proto prosazovat, aby v rámci nové úpravy zpoplatnení byly druh a výše zpoplatnení stanoveny zcela jednoznacne, aby se tím predešlo obdobným sporum a polemikám, které vyvolala úprava obsažená v zákone c. 80/2006 Sb.
Príloha MÝTNÉ PRO NÁKLADNÍ VOZIDLA DO 12 TUN BEZ PRÍVESU A S PRÍVESEM
V poslední dobe se množí dotazy a kritické pripomínky ke sdelení tiskového mluvcího Ministerstva dopravy, ze kterého vyplývá, že elektronické palubní zarízení pro výber mýtného musí mít i nákladní vozidlo o nižší hmotnosti, pokud má spojovací (závesné) zarízení umožnující, aby hmotnost soupravy presáhla 12 t, a to i v prípade, že jede „sólo“.
Stanovisko Autoklubu CR 1. § 22 odst. 2 zákona c. 13/1997., o pozemních komunikacích, stanoví: „Užití zpoplatnené pozemní komunikace silnicním motorovým vozidlem nejméne se ctyrmi koly, jehož nejvetší povolená hmotnost ciní nejméne 12 tun, nebo jízdní soupravou, jejíž nejvetší povolená hmotnost ciní nejméne 12 tun (dále jen „vozidlo v systému elektronického mýtného“), podléhá úhrade mýtného.“ 2. Pojem "jízdní souprava" je definován ve dvou právních predpisech: v § 2 písm. i) zákona c. 361/2000 Sb., o silnicním provozu: „Jízdní souprava je souprava složená z jednoho nebo více motorových vozidel a z jednoho nebo více prípojných vozidel“", v § 1 písm. c) vyhlášky c. 341/2002 Sb., o schvalování technické zpusobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích: „jízdní souprava - spojení motorového vozidla (dále jen "tažné vozidlo") s jedním prípojným vozidlem nebo s více prípojnými vozidly“. 3. Technický prukaz silnicního motorového vozidla a prípojného vozidla obsahuje mj. tyto rubriky: nejvetší technicky prípustná povolená hmotnost jízdní soupravy (kg), spojovací zarízení - druh - typ. Z uvedeného vyplývá, že o jízdní soupravu jde jedine tehdy, je-li motorové vozidlo spojeno s prípojným vozidlem. O jízdní soupravu tedy naopak nejde, je-li motorové vozidlo sice vybaveno spojovacím zarízením, avšak k motorovému vozidlu není pripojeno prípojné vozidlo. Proto pro motorové vozidlo o nejvetší povolené hmotnosti neprekracující 12 tun, i když je vybaveno spojovacím zarízením, avšak jede bez prípojného vozidla, postací úhrada poplatku za užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla ve forme dálnicního poplatku; motorové vozidlo tedy nemusí být vybaveno elektronickým palubním zarízením pro úhradu mýtného.
Bude-li však k motorovému vozidlu o nejvetší povolené hmotnosti neprevyšující 12 t pripojeno prípojné vozidlo, jehož hmotnost je tak velká, že nejvetší povolená hmotnost takto vzniklé soupravy ciní nejméne 12 t, pak je vybavení motorového vozidla elektronickým palubním zarízením nutné a za jízdu soupravy se platí mýtné. Vybírat mýto za jízdu motorového vozidla o nejvetší povolené hmotnosti neprevyšující 12 tun jen proto, že toto vozidlo je vybaveno spojovacím zarízením a v technickém prukazu je zapsána nejvetší prípustná povolená hmotnost jízdní soupravy (pokud však nejde o jízdní soupravu s nejvetší povolenou hmotností nejméne 12 t) odporuje príslušným právním ustanovením a vybírání mýta je neoduvodnené a protiprávní.
Leden 2007
AČR
|