Jiří Janák: Když šance přicházela, já ji chytil a využil 12.11.2007 22:05 - tisková zpráva
Letošní sezona byla pro dvojnásobného šampiona nejprestižnějšího českého okruhového seriálu Škoda Octavia cup Jiřího Janáka prologem k novému kariérnímu začátku. Zatímco v českém měřítku vzrůstal kredit jeho jména ze závodu na závod, účast ve dvou „uznávanějších“ cupech měla o něco složitejší a někdy i trpčí příchuť.
Porsche Carrera Cup Deutschland v něm probudil skutečnou chuť bojovat o své místo mezi světovými jmény, v Porsche Supercupu zase zjistil, že získat vstupenku mezi elitu okruhového sportu není výsada určená pro každého. Pohárové soutěže s téměř identickou technikou byly pro Janáka velkou výzvou. Na začátku sezony neznámého závodníka soupeři možná nebrali až tak vážně, i když dres Schnabl Engineering, ve kterém Jirka nastupoval, byl jistým „varováním“. Sven Schnabl totiž zvykne mít na talenty nos... Vyšlo mu to i tentokrát, na konci sezony už se Janákovo jméno skloňovalo s respektem.
„Šel jsem se do těchto závodů učit. Bylo mi jasné, že některým jezdcům nemůžu konkurovat, ale vědel jsem, že mám na to, abych to alespoň zkusil. A jsme moc rád, že mi to ve více případech i vyšlo. To byly momenty, které mě přesvědčily, že se nemůžu vzdát, protože po nezdařených závodech jsem občas měl sto chutí to udělat. Dnes vím, že jsem udělal dobře, když jsem vytrval. Sám na sobě vidím obrovský posun, a chci se dostat ještě dál,“ to jsou slova, kterými J. Janák definoval uplynulou sezonu a otevřel tak krátke ohlédnutí se za jejím průběhem.
Jirkovo závodnické srdce rozhodně víc rozbouchal Porsche Carrera Cup Deutchland. Nabitější startovní pole, perfektní mediální podpora, překvapivě silná divácká kulisa, kterou by člověk asi víc očekával v rámci závodů F1, zapálenější fanoušci…to všechno dotvářelo atmosféru, pro kterou se Jirka o něco raději vracel na kolbiště Carrera Cupu. Čekalo ho devět závodů a nelehký úkol dát soupeřům o sobě vědět způsobem fair play, ale zároveň tak, aby bylo jasné, že navzdory statusu nováčka se nedá zahnat do koutu.
V úvodním závodě sezony na Hockenheimu se mu to nepovedlo. Auto se dožadovalo svého – hledalo se nejideálnější nastavení, a to byl největší, a férově nutno říci, že taky jediný problém týmu Schnabl Engineering. První body přinesl dvanáctým místem Oschersleben, první „opravdové“ body čekaly na Jirku až ve dvouzávodě na EuroSpeedway Lausitzringu. Vynikající třetí kvalifikační čas ve druhém závodním dnu byl absolutní bombou pro tým i jezdce. Navzdory tomu jim v tomto podniku ještě medaile souzena nebyla a ve dvou závodních jízdách obsadil Jirka sedmé a čtvrté místo. To však znamenalo velký krok vpřed. „Tady vládne obrovská konkurence, vůbec jsem nepočítal s tím, že nás měřený trénink katapultuje tak vysoko. Škoda té jedné pozice v ostré bodové bitvě, kterou jsem ztratil hned po startu, ale i tak jsem byl velice spokojený. Je neuvěřitelné, jak těžko se tady bojuje o každou tisícinku. Rozhodující je opravdu každý metr brždění, každý promarněný metr akcelerace ze zatáčky,“ vrací se k úspěšnému víkendu J. Janák. Také další závod na Norisringu korunoval mladý jezdec opět vynikajícím čtvrtým místem, pak ho ale „zchladil“ Zandvoort. Osudnou se mu stala první zatáčka po startu a Jirka odjížděl domů bez jediného bodu. Pomalu se však přibližoval okamžik, o který jak Jirka, tak jeho tým usilovali celou sezonu. Jakoby do dna si však český jezdec musel vypít symbolický kalich hořkosti, když ani v dalším závodě na německém Nürburgringu kvůli defektu pneumatiky nedokončil.
Konečně přišel zlom. Na Barcelonu bude J. Janák určite vzpomínat dlouho a s úsměvem. Již kvalifikace přinesla skvělou druhou příčku. Dramatický závod byl nádherným motoristickým divadlem a více než třicetitisícovému davu nabídl brilantní souboje. Jiří Janák vědel, že tato příležitost je ta „jeho“ a za excelentní výkon a těžko vybojované třetí místo zinkasoval aplauz a desítky gratulací. „Byl to opravdu skvělý závod, nejlepší v sezoně. Vůz jel fantasticky, na diváckých tribunách bylo vidět mnoho nadšených fanoušků, tým pracoval výborně a já jsem měl obrovskou chuť konečně se postavit na stupně vítězů. Asi nemusím nikomu opisovat pocit, jenž jsem prožíval, když jsem tam stál,“ zhodnotil své minuty slávy v Barceloně Jirka. Sven Schnabl byl na svého pilota patřičně hrdý a měl na to důvod. Třetí místo v Porsche Carrera Cupu znamenalo opravdový úspěch.
V závěrečném závodu sezony se jezdci vrátili zpět na okruh, kde celý kolotoč začal. Se sezonou se na Hockenheim přišlo rozloučit přibližně 160 tisíc diváků vytvářejících nezapomenutelnou atmosféru. Jirka si ji však nemohl vychutnat tak, jak by chtěl. Právě tady doplatil na to, co většina předních jedzců kritizovala už déle a čím dál hlasitěji – startovní pole je přeplněno. Navíc v něm figurují piloti, kteří na tuto soutěž mají jen finančně, ale ne jezdecky a svým chováním brzdí a ohrožují rychlejší jezdce.
„Nemohl jsem se v kvalifikaci dostat výše, předemnou byli pomalejší soupeři. S nimi si prostě neporadíte. Brzdí vás i když nejedete jejich stopu, jakýkoliv předjížděcí manévr by mohl skončit kontaktem, a to jsem riskovat nechtěl. Plně se přikláním k názoru, že počet vozů na startu by se měl omezit. Pravidelně jich startuje téměr 40, a jen málokterá trať má dostatečnou propustnost. Vážím si všech svých kolegů, tohle není výtka směrem k nim. Spíš si myslím, že je to věc pořadatelů. Věřím, že to vyřeší, protože jinak je tady bezchybné zázemí a perfektní organizace všech závodů, za co jim patří naše uznání,“ řekl J. Janák na margo podniku uzavírajíciho sezonu Porsche Carrera Cupu Deutschland. Rozloučil se s ní se ctí na celkovém osmém místě.
PR
http://www.jiri-janak.com/
|