Kamiony na Dakaru 2008 – dosavadní vrchol nabídky 22.11.2007 16:51 - Pavel Jelínek
Letošní Dakar bude opravdu vrcholným menu pro fajnšmekry sledující kategorii kamionů. Počet těch skutečně elitních posádek je sice zhruba stejný jako vloni, ale zavedení nové kategorie Superproduction vnáší do zápolení těch nejlepších zcela novou dimenzi. Kategorie se početně rozrostla až na rovnou stovku přihlášených strojů, ale nejužší špička s opravdovými ambicemi je početně stejně početná. Ovšem pozor, nasazení a jízdní výkony budou nepochybně výše než posledně!
Tradiční ruská sborná z Kamazu doveze na Dakar svou nejsilnější sestavu. Tou nebudou jen nové speciály kategorie Superproduction, ale hlavně trojice pilotů. Po havárii se vrací Vladimír Čagin (pozor, už ne s ředitelem Jakubovem, ale zato s věrným mechanikem Sergejem Savostinem). Vrací se i Firdaus Kabirov, a to ve vítězné sestavě posádky z před tří let. Trojkou bude Mardějev, jenž má dva nové spolujezdce a sám o sobě by byl schopen atakovat medailová umístění.
Hans Stacey se nechal po loňském vítězství slyšet, že končí a na Dakaru už ho nikdo neuvidí. Vymlouval se na pracovní zaneprázdněnost. Ta naštěstí nebyla tak vysoká, vrací se tedy i on, a to v ještě silnějším týmu, se dvěma speciály MAN TG-S kategorie Superproduction a dvěma kamiony MAN kategorie Production. K tomu hned trojice doprovodných trucků a záštita polotovárního týmu. Dvojkou bude Staceymu opět rychlý Francouz Jacquot, jenž tuto roli do puntíku splnil už posledně. Záda jim budou krýt Franz Echter (kamarád Lopraisovců) a Holanďan Geert Verhoeven.
Rodinný klan de Rooyů vyráží do boje s trojicí speciálů Ginaf X2222, vybavených motory Iveco Cursor. Složení posádek je skoro stejné jako loni, jen Jan de Rooy má nového mechanika a celý velký tým čítá jen dva nové členy.
Tovární tým Ginaf opustil Arjan Brouwer, jenž bude zkoušet štěstí s účastí v roce 2009. Zato přišel Marcel Van Vliet, a to od Hanse Bekne, jenž své vozy prodal a tým rozpustil. Trojkou u Ginafu bude zkušený dakarský veterán Anne Kies. I Ginaf se může pochlubit bohatou zásobou asistenčních kamionů, ty se ostatně budou starat i o soukromý speciál Roba Vinka.
Bekxe a jeho krásně dílensky zpracovaný DAF samozřejmě na trase uvidíme, bude ho však řídit už jen jako součást velkého týmu Dakarsport.com v jehož barvách pojede i Pierre Blom, Bekxův někdejší spolujezdec, s vozem Ginaf klasické koncepce. Zbylé dva Bekxovy Dafy budou soutěžit také, a to jako součást týmu Van Deijne.
Jistě nelze uvádět naše posádky až na tomto místě, ale článků o nich bude jistě ještě dost. Zopakujme si proto, že v našem případě půjde o účast trojice tater (Aleš Loprais, Tomáš Tomeček, André Azevedo), liazky Marka Spáčila a Tedomu Martina Macíka, a také vozu MAN Dušana Randýska.
Kohopak tu máme dál? O titul nejlepší šestikolky bude soupeřit velezkušený Francouz Juvantenyna MANu s Mercedesem vedeným trojicí ultrazkušených rutinérů Bossonnetem,
Lacourtem a Bonnairem. Pochopitelně nechybí rodinný tým Sugavarů, tátovi Jošimasovi bude už 67 let.
Z rychlých soukromníků může pořádně „kousat“ Holanďan Rob Vink s Ginafem, Španěl Vila Rocca s výkonným Mercedesem, skvělý Ital Vismara s Ivecem, nebo Johann Reif s MANem. Nechybí ani dakarská amazonka Elisabete Jacinto s vozem stejné značky. Jejím cílem je ale prosadit se v produkční kategorii.
Pořadatelé se zajímavě postavili otázce startovních čísel. Nezveřejnili je, ale seznam přihlášených uvedli bez čísel v pořadí, v jakém je pravděpodobně posádky dostanou.
Úvodní dvacítka je tedy velmi reprezentativní:
500 Stacey, 501 Čagin, 502 Loprais, 503 Van Ginkel, 504 Azevedo, 505 Kabirov, 506 G. De Rooy, 507 Jacquot, 508 mardějev, 509 Van Vliet, 510 J. de Rooy, 511 Bekx, 512 J. Sugavara, 513 Tomeček, 514 Vismara, 515 T. Sugavara, 516 Macík, 517 Vila Rocca, 518 Echter, 519 Juvanteny, 520 Duisters, 521 Kies…. 524 Jacinto…525 Adua…571 Spáčil, 582 Randýsek.
Rodina značek se na Dakaru rozrostla o dvě: Tedom a Scania. I to je pozitivní. Počet značek v soutěži je nyní tedy dvanáct.
Jiří Vintr
|