Dakar 2008: mezi auty další pořádná bitva na obzoru' stagnace v jedné stopě. 22.11.2007 16:54 - Pavel Jelínek
Dakar 2008: mezi auty další pořádná bitva na obzoru; stagnace konkurence v jedné stopě.
Skončí nadvláda Mitsubishi, nebo rychlejší VW zase doplatí na svou dosavadní nespolehlivost? Jak bude míchat kartami BMW? Bude dostatečně spolehlivé? Jak velký vliv bude písčitá trať mít na umístění buggin? Dorostl už Carlos Sainz v pravého maratónce, nebo jej zase zastíní skvělý, ale nedoceňovaný týmový kolega De Villeirs?
Otázek mnoho, odpověď žádná…
Tak popořádku: na Dakaru mezi auty nechybí žádná pořádná hvězda z původně zamýšlených. Pardon, jedna přece ano, Colin McRae….
Tedy: Mitsu, nebo VW? Volkswagen má početnější tým (bude ale i efektivnější?), už poslední dva roky měl rychlejší auto, loni vyhrál na deset etap. Mitsubishi nevyhrálo ani jednu a přesto pobralo všechny kovy. Pak něco tipujte. Můj soukromý tip? Mitsubishi bude benefitovat z méně komplikované konstrukce, zejména to platí u motoru, a také z vyrovnané jezdecké sestavy, která se skládá výhradně z dakarských vítězů. Volkswagen bude rychlejší v Maroku a ve velmi rychlých etapách, ale vážený průměr jezdeckých kvalit má nižší. Sainz i De Villiers si přece jen udržují jistý odstup od Millera a Deppinga. Zatímco Mitsu sází na osvědčenou sestavu, tak skvadra německého týmu je více o komerčních zájmech. Tedy? Můj jazýček na vahách se stále mírně kloní k Mitsubishi, protože v těžkých pouštních podmínkách bude větší roli hrát spolehlivost a vyrovnanost.
BMW by z tohoto souboje jistě dokázalo udělat krásnou podívanou se třetím do pranice. Jak dlouho ale vydrží vzdorovat brutálnímu stylu skvělého katarského rychlíka Al Atajáha, to je otázkou. Snad do Ataru, ale přejme si ještě déle. Chicherit, Saby ani Nobre do souboje nejlepších asi nezasáhnou. Sousa by měl vzdorovat spíše v první polovině.
Jedno tradiční jméno tentokrát chybí po dlouhých 17 letech. Jutta Kleinchmidt se ocitla bez angažmá a pojede prý jen v konkurenceschopném týmu. Jen jestli ji u BMW nepálilo dobré bydlo…a jestli požadavky jejího managementu nebyly příliš vysoké.
Poslední Dakar byl specifický tím, že se v něm skvěle vedlo bugginám. Schlesser zářil, Gordon létal jako raketa, vyšvihl se i skvělý Francouz Erradonea. Jenže trať byla suchá a s minimem dun…letos nás čeká jiné story. Mimochodem, Schlesser prý už zase bude mít týmovou dvojku, bude jím zkušený Španěl Monterde…
Když jsme zmínili Robbyho Gorgona, v týmu bude mít dva sedmilitrové speciály Hummer, ten druhý bude řídit Ron Bailey.
Nádherných strojů typu buggy je na startu vždycky dost a pokaždé je to potěšení na duši závodnického fajnšmekra. Ani letos nebudou chybět jednomístné buggy, které jsme si loni zvykli vídat s utrženými závěsy kol, opět je u toho Philips Gache, ovšem pozor s ním třeba i Francouz Yvan Miller, hvězda okruhových závodů WTCC nebo Trofeje Andros. Pochopitelně je tu i Eric Vigoroux s nádherným speciálem Chevrolet Protruck.
Mimochodem, stroj stejné značky (nevíme, zda protruck, nebo buggy) povedou i dvě bývalé hvězdy jedné stopy, za volantem Carlo DeGavardo, vedle něj Jean Brucy. Další zajímavá dvojička: zkušená dcera slavného otce Vanina Ickx, navigovaná Sindiely Wade, dcerou senegalského prezidenta.
A pak tu máme zástupy soukromníků z řad rally závodíků: Holowczyc, Kis, Henrard… spousta tradičních účastníků Dessoudeho party a tak dále a tak dále. Už teď se těším na všechny ty voňavé skvosty na technických přejímkách.
Miroslav Zapletal i Petr Procházka startují těsně za sebou…
Pro pořádek startovní čísla:
300 Peterhansel, 301 Sainz, 302 Alphand, 303 De villiers, 304 Roma, 305 Al Atajáh, 306 Miller, 307 Masuoka, 308 Chicherit, 309 Schlesser, 310 Gordon, 312 Sousa, 313 saby, 314 Depping, 315 Nobre, 316 Henrard, 317 Monterde, 318 Barbsa, 319 Vigoroux, 320 Holowczyc.
Letmo pohleďme do jedné stopy. V 90. letech byla špiška těch nejlepších opravdu široká, ale přece jen plná tovární účast tu platí jen v případě KTM a dvou subtýmů. Po sérii smrtelných zranění (Sainct, Caldecott, Meoni) a následných odchodů (Cox, Brucy, Roma, DeGavardo, Blais) zůstala absolutní špička úzká, ale hned za nimi roste silná generace polosoukromníků na polotovárních strojích, dychtící po každém umístění byť jen o jedinou příčku výše. Možná právě jejich souboj bude ještě více vzrušující než samotný boj o zlato Tu absolutní špici tedy tvoří samozřejmě espres, Coma, Casteu a Ullevaseter, ale pohleďme na ty štváče za nimi: Rodrigues, Vinters, Katriňák (s číslem 9!), Fretigne, Czachor, Dabrowski, Azevedo, Verhoeven, Duclos, Street, snad i Martin Macek v polotovárním týmu Yamaha s číslem 19…
Češi: Macek, Pabiška, Randýsek, Macháček.
Slováci: Katriňák, Jakeš, Figura.
A nezapomínejme ani na dámy: dvě skvělé si to zaslouží určitě: jak půvabná Francouzka Ludivine Puy, tak atletická švédská sympaťanda Annie Seel. Jede jich však více. A početná je i účast v kategorii čtyřkolek.
Jiří Vintr
|