Jediná Alfa Romeo v české rallye má titul. 23.11.2007 22:22 - Pavel Jelínek
Alfa vyhrává i v české rallye
Vozy Alfa Romeo se neobjevují jen na okruzích, či závodech do vrchu. Již několik let startuje s červenou Alfou také hustopečský Martin Rada v automobilových soutěžích. Zaměřuje se na tzv. velký mistrák, tedy dvoudenní závody Mezinárodního mistrovství ČR, kde po loňském zisku stříbra letos vybojoval dokonce zlato ve třídě N3.
Přitom ve třídě je silná konkurence a jediná alfa ve startovním poli dokáže porážet konkurenci. Rozhodující je jistě nejen rychlost, ale také spolehlivost a v tomto byl letos Radův vůz i jezdec sám nejlepší. Podařil se mu již vstup do sezóny, když vyhrál třídu v obou zimních soutěžích šampionátu. Tedy v Rakousku i na Šumavě, kde to v obou případech hodně klouzalo, ať již na sněhu nebo na blátě. Martinovi výborně vyšel také start na vrcholu tuzemské sezóny, zlínské Barum rallye. Zde si vyjel další zlato a tím de facto předčasně potvrdil zisk titulu. Třikrát ze sedmi startů byl tedy zlatý, na Bohemii a Horácké rallye přidal stříbro. Jen v Českém Krumlově po několika defektech bral jen 12 bodů za bronz.
A jaké úpravy jsou vlastně u skupiny N povoleny a v čem se vůz liší od sériových ? "Skupina N povoluje minimální úpravy dle homologačního listu pro dané vozidlo, takže tyto vozy jsou nejvíce podobné těm, se kterými se setkáváme na silnici. K úpravě došlo na motoru, který má zvýšený výkon na cca 200 HP, je použita keramická lamela spojky, převodovka má sériový obal, ve kterém jsou převodové stupně s přímým řazením bez synchronizace. Na podvozku jsou nejvýraznější změnou tlumiče pérování, kdy používáme třícestné nastavitelné tlumiče KW sporting.
Speciálně vyrobený je také výfukový systém. RC Drone Ostatní součásti jsou seriové. Významnou změnou na vozidle jsou bezpečnostní prvky dle předpisů FIA, které v sobě zahrnují vestavěný bezpečnostní rám, šestibodové bezpečnostní pásy, hasící systém, sportovní sedačky a komunikační systém. Veškeré ostatní části vozidla jsou zachovány ze série," popisuje odlišnosti a možnosti úprav vozu Martin Rada.
Zatímco závodní speciály skupiny A nebo pomalu z našich tratí mizící vozy WRC, které vyžadují i po každém odjetém závodě "repasi", u neupravených vozů je vše přece jen jednodušší: "Skupina N s sebou přináší výhodu použití náhradních dílů ze sériového vozu,
na druhou stranu je tyto součásti třeba měnit dříve. Výhodou je také pořizovací cena vůči skupině A a to už vůbec nemluvím o vozech kategorie WRC.Je pravdou, že je třeba kontrola nebo výměna některých dílů po každém závodě, ale to k závodnímu vozu patří," doplňuje Martin Rada.
Jezdec, navigovaný opět Romanem Petrem, letos zazářil několikrát, ale nejvíce si cení úspěchu v soutěži, která byla nejnáročnější a zároveň byla i součástí ME a nově vytvořeného prestižního šampionátu IRC, bedlivě sledovaného i kamerami Eurosportu : "Jednoznačně je pro mně letos největší úspěch Barumka, patří také k nejnáročnější soutěži šampionátu a určitě i z těchto důvodů je součástí IRC a mistrovství Evropy. Jinak celkově se nám sezóna vydařila.
Zároveň bych na závěr chtěl poděkovat našim rodinám i týmu, samozřejmě i sponzorům a je nutné vyzvednou i sportovního ducha Alfy a její Cuore sportko. Samozřejmě by to nešlo ani bez obětavých a zkušených mechaniků, jakými jsou v mém případě Luboš Horáček,Lukáš Křivinka, Broněk Dofek a Rudolf Kadlec," usmívá se při hodnocení své dosud nejvydařenější závodnické sezóny Martin Rada.
A ještě několik technických údajů :
Vozidlo vychází ze seriového provedení vozu ALFA ROMEO 147 2.0 TS.
Motor je čtyřválcový v řadě s rozvodem 2 x OHC, dvě svíčky na válec, o objemu 1970 ccm a max. výkonem okolo 200 HP.
Spojka je sériová s lamelou z keramických materiálů
Převodovka 5-ti stupňová, mechanická s klasickým H řazením bez synchronizace
Sériový podvozek doplněný sportovními tlumiči KW sporting
Sportovní pneumatiky Michelin, 16 palců
Oficiální stránky týmu: http://www.AGROTECautoklub.cz/
Pavel Jelínek
www.car.cz, www.motormix.cz
|