Pražské dny Dakaru: zahájeno odpočítávání před 30. ročníkem… 28.11.2007 00:03 - Pavel Jelínek
Praha zažila v minulých dvou týdnech dakarskou událost, jaká tu dosud nebyla. K dokonalosti ještě pravda něco málo chybělo, ale vlaštovka to byla první a nadmíru sympatická. Ať už jde o výstavu krásných fotografií z dakarské rallye, jež probíhala ve vestibulech několika stanic pražského metra, nebo o výstavu závodních strojů pro dakarskou rallye, která se uskutečnila v pátek přímo uprostřed Václaváku.
Akci doprovázela tisková konference v Hotelu Evropa, kterou dokonce vysílala přímým přenosem Česká televize na programu ČT4 Sport! I to je řádný záblesk na lepší časy a je znát, že zájem o Dakar nejen v médiích roste.
Tiskovky se zúčastnili všichni jezdci týmu KM Racing, tedy David Pabiška, Ivan Figura, Josef Macháček i Dušan Randýsek. David Pabiška by rád navázal na svoje loňské umístění v sedle nádherně provedeného polotovárního stroje KTM 690. „Je úrovní minimálně na 90% úrovně Despresova stroje a jezdí úžasně,“ říká David, který se připravuje na svůj druhý start. Dušan Randýsek tentokrát povede bílou Yamahu a jak sám tvrdí, na tento stroj naprosto spoléhá.
Čtyřnásobný vítěz quadů Josef Macháček udělal „na stará kolena“ radikální řez. Svou tradiční pořádnou čtyřkolku s dvouválcem Yamaha nechal doma a postavil lehčí a subtilnější stroj poháněný jednoválcem KTM. „Uvidíme, snad bude nová čtyřkolka držet. Přece jen je lehčí a v té převaze písku to může být poměrně velká výhoda,“ říká Josef, který jako by nechtěl už vůbec nic slyšet o tom, že by se měl poroučet do závodnického důchodu. Slovenský kolega našich motorkářů Ivan Figura ke svým ambicím dodává: „Akékoľvek umiestenie v cieli bude super!“
Velmi ambiciózně o sobě dává vědět Martin Macek Promo Team. Zkušený reprezentant v soutěží enduro, jenž zazářil při posledním Dakaru 15. místem, ke kterému si dopomáhal vlastní pílí, kondicí a zkušenostmi a soutěž absolvoval zcela bez mechanika, představil publiku krásný nový tovární speciál Yamaha 450 špičkových parametrů, který by se svou dvoumetrovou postavou neměl mít problém ukrotit. „Vždycky, i posledně, jsem na Dakar jel především soutěžit a závodit, bude tomu stejně i tentokrát. Rozhodně chci zlepšit loňské umístění, ale o výsledu opravdu rozhodují maličkosti,“ řekl Macek. V závodě ho bude doprovázet početný press team, který by o sobě měl dávat náležitě vědět.
Autařskou sekci zastupovali oba piloti stáje Offroadsport, zatímco venku čekalo starší soutěžní Patero, jež do Dakaru povede Petr Procházka. Ten za vrchol svých ambicí bere loňské Zapletalovo umístění. Týmový šéf Miroslav Zapletal se spolujezdcem Mílou Janáčkem budou mít k dispozici krásný speciál Mitsubishi L200, jež pamatuje slušné časy z řad továrního týmu. Pohánět jej bude 4litrový šestiválec, a to by mělo být zárukou slušné dynamiky i na rychlejších úsecích. „Tohle auto před pěti lety bylo na dohled stupňům vítězů, takže doufáme, že se nám podaří přiblížit první desítce,“ řekl Zapletal. Jeho tým nasadí do soutěže i závodní kamion MAN, který je teprve dokončován. „Šli jsme přímou cestou a oslovili přímo fabriku, kde jsme si nechali základ vozu postavit,“ řekl Zapletal.
Oficiální kamionové týmy reprezentoval pouze navigátor Tomáše Tomečka Vojtěch Morávek (jeho pilot dorazil teprve večer po akci pro sponzory v Brně) a navigátor Marka Spáčila Jiří Žák. Ten přiletěl v den tiskovky z tuniského testování spolu s moderátorem Standou Borkovcem. Dozvěděli jsme se, že pravděpodobně dojde k prohození obou vozů Tedom Teamu mezi Macíkem a Spáčilem. Jak Tedom Team, tak Loprais Tatra Team se dál věnovaly testování.
Na venkovní ploše tak vyniklo Mitsubishi Petra Procházky, v pozdějším stadiu večera Tatra Tomáše Tomečka, doprovodné Volvo týmu Offroadsport, press car týmu Martina Macka a pak také motocykly Davida Pabišky, Josefa Macháčka, Dušana Randýska a Ivana Figury, stejně tak i krásně repasovaný loňský model motorky Ivo Kaštana.
Inu, každý dobrý úmysl musí nějak začít. Příště se snad podaří pro akci najít termín, ve kterém se budou moci zúčastnit všechny naše týmy. Tak daleko, abychom pořádali víkendové minizávody všech účastníků třeba v Nové Pace po vzoru holandského Valkenswaardu, ještě nejsme, ale kdo ví, třeba vznikla pěkná tradice.
Jiří Vintr
|