www.car.cz
 

Kamaz vyráží na Dakar 2008 s novým vozem a v nejsilnější sestavě.
     3.12.2007 10:49 - Pavel Jelínek


Není úspěšnějšího týmu na Dakaru posledních let než Mitsubishi, KTM a Kamaz. Neotřesitelná pozice Rusů a veleúspěšného závodního modelu 4911 se zachvěla letos: těžká Čaginova havárie i fakt, že Kamaz byl po pěti letech technicky a rychlostně dostižen, znamenaly ústup ze slávy a „jen“ druhé místo Mardějeva. Kamaz je zpět, s novým typem vozu, nejsilnější možnou jezdeckou sestavou a jasnou ambicí být znovu jedničkou.

Tým se oficiálně představil veřejnosti na moskevské výstavě Sport Motor Tuning. Oficiální odjezd z tradičního místa, tedy Rudého náměstí, proběhne 22. prosince.

Středobodem pozornosti je nový vůz. I když šéf týmu Semjon Jakubov upozorňuje, že nový typ 4326 je jakýmsi kompromisním řešením, které ve svém důsledku může jít ještě dál, je jasné, že kamaz udělal další krok vpřed. Vůz odpovídá novým předpisům kategorie Superproduction, tedy má motor posunutý o 40 cm vzad, s pozitivním vlivem na jízdní vlastnosti. Vzad o 20 cm se totiž posunula i kabina, což lepším jízdním vlastnostem také přispělo. Na první pohled to tak nevypadá, ale přední převis vozidla je skutečně kratší, víc prozradí až přepracované přední podběhy a kratší stupačky. O posunutí motoru svědčí i delší meziprostor za kabinou.

Ostatní prvky vozu zůstaly u osvědčeného.. Zavěšení náprav na svazcích per zůstalo původně masivní. Kamaz nakonec zůstal u svých vlastních náprav, které jsou však poněkud těžké, ale osvědčené. Testovací experimenty s lehkými nápravami Sisu tak byly odloženy ad acta. Novinkou je použití nových tlumičů Rieger – podobných, jaké používá třeba Hans Bekx na svém Dafu. Novinkou je také absence charakteristického vizuálního prvku všech Kamazů, totiž výfuků v podobě dvou komínů ostře vyvedených nad vůz.

Ty současné jsou po bocích na místech, kde normálně bývají palivové nádrže. Už jsme si zvykli, že nádrž na palivo Kamaz vozí na korbě, kde je pro naprostou absenci čehokoli místa dost. Charakteristická je také rampa se světlomety před přední maskou, byť letos jednoduššího tvaru, jakoby inspirovaná řešením ochranných rámů tatrovek…

Inovace se dotkla i motoru. Ten zůstal osvědčené značky JAMZ (Jaroslavlskij Motorovyj Zavod), ale osmiválec má větší objem 18,5 litru místo dosavadních 17,26 litru. Výkon Rusové uvádějí na hranici 750 koní, ale těžko soudit, zda je skutečnou metou hranice 1000 koní. Podle Jakubova museli Rusové výkon stáhnout kvůli novým předpisům o kouřivosti. Uvidíme…

Jezdecká sestava je exkluzivní. Po těžké havárii se ze soutěžního vozu stáhl šéf týmu Jakubov, který tak třímá v rukou už jen dirigentskou taktovku a ne zároveň i Čaginův itinerář.


Takže?

601 Čagin, Savostin, Nikolajev
605 Kabirov, Běljajev, Mokjejev
608 Mardějev, Mizjukajev, Karginov

Znovu platí, že ve třetím voze sedí nová nadějná generace, která jednou usedne po bok zkušených pardálů v roli jejich rovnocenných kolegů…



Jiří Vintr


 
 
Fotogalerie:   Sezóna Peugeotů 207 S2000 v roce 2007, foto týmu P. Sport

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose