Platnost dopravních značek na téma PŘEDNOST a pravidlo pravé ruky........ 6.12.2007 19:50 - tisková zpráva
PLATNOST DOPRAVNÍCH ZNAČEK UPRAVUJÍCÍCH PŘEDNOST A „PRAVIDLO PRAVÉ RUKY“
Napadlo Vás někdy, na jak dlouhém úseku platí dopravní značka označující hlavní pozemní komunikaci? Je taková komunikace hlavní do nekonečna, nebo existuje nějaké omezení? Pro bezpečnost provozu je to naprosto stěžejní věc, řada řidičů by přesto v odpovědi na tuto otázku jistojistě zaváhala a mnozí by možná i odpověděli špatně. Možná i proto je u nás tolik dopravních nehod, které jsou způsobeny nedáním přednosti v jízdě.
Přitom od 1. července 2006 podle vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, platí, že značky upravující přednost „Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací“ (č. P 1), „Hlavní pozemní komunikace“ (č. P 2), „Konec hlavní pozemní komunikace“ (č. P 3), „Dej přednost v jízdě!“ (č. P 4), „Dej přednost v jízdě tramvaji!“ (č. P 5) a „Stůj, dej přednost v jízdě!" (č. P 6) platí pro nejbližší křižovatku. Tato změna by si jistě zasloužila značnou osvětu, která neproběhla; ovšem i tady platí, že neznalost neomlouvá.
A co to v praxi znamená? Prostě a jednoduše to, že není-li některá z těchto dopravních značek upravujících přednost zopakována také na další křižovatce, potom na ní platí tzv. pravidlo pravé ruky.
Porušení tohoto pravidla spojené s nedáním přednosti v jízdě je jako přestupek „honorováno“ nejen pokutou 2 500 až 5 000 Kč, ale i 4 body a při opakovaném spáchání také zákazem činnosti od jednoho do šesti měsíců. A to ani nemluvíme o následcích způsobených případnou dopravní nehodou, které mohou být ještě nesrovnatelně závažnější.
A pamatujte, že podle zákona o silničním provozu dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.
Prosinec 2007
Infoservis FAS
|