Nové Audi A4: Nejsportovnější sedan střední třídy 21.12.2007 20:23 - Pavel Jelínek
Promyšlená konstrukce karoserie: pohotovostní hmotnost jen 1410 kg
Nejsilnější stránkou nové limuzíny, která nese čtyři kruhy na masce chladiče, je její nízká hmotnost, přispívající k výjimečné radosti z jízdy a současně ovlivňující spotřebu paliva. Audi A4 1.8 TFSI pošle ručku vah jen k hodnotě 1410 kg, údaj pro motorizaci 2.0 TDI činí 1460 kg. Slitiny železa a oceli tvoří 32 % hmotnosti vozu, hliníkové a hořčíkové slitiny představují hmotnostní podíl 31,7 %.
Nízká hmotnost celého vozidla je vysvětlena také tím, že už samotná ocelová karoserie je velmi lehká. Ačkoli je téměř o 12 centimetrů delší a o více než 5 centimetrů širší než předchozí model, váží asi o 10 % méně. To bylo také součástí ambiciózního plánu konstruktérů Audi, když začínali navrhovat novou generaci od nuly, bez ohledu na všechny dosavadní konstrukce.
Audi patří dlouhá léta mezi světovou špičku v uplatňování a rozšiřování principů promyšleného zavádění lehkých automobilových konstrukcí. Použitím hliníkových slitin na modelech A8 nebo TT firma nepřímo vytvářela tlak na ocelářský průmysl, který dnes dokáže nabídnout vysoce kvalitní oceli kombinující mimořádné mechanické vlastnosti a nízkou hmotnost.
Vysokopevnostní oceli tvářené za tepla jsou perfektním příkladem. Jsou tím nejlepším, co je dnešní průmysl schopen nabídnout. Na novém Audi A4 jsou použity k vyztužení centrálního podlahového tunelu a bočních částí skeletu, B-sloupků a dělicí příčky mezi motorovým prostorem a kabinou. Pokud by byly zachovány stejné tloušťky materiálu jako u dosavadních vysokopevnostních ocelí, měly by díly lepší mechanické vlastnosti. Pokud by však konstruktéři brali stávající mechanické parametry za dostatečně dobré a přesto by použili nové ultra-vysokopevnostní oceli, mohla by být tloušťka materiálu a tedy i absolutní hmotnost dílu nižší. Právě touto cestou bylo dosaženo rozhodujících hmotnostních úspor, aniž by se tím změnila příkladná tuhost karoserie.
Při tváření za tepla jsou jednotlivé ocelové pláty zahřáty asi na 950 °C v průběžné peci, následně je vytvořen požadovaný tvar a díl je zchlazen speciálně chlazenými nástroji. Výsledná mikrostruktura materiálu umožňuje dosahovat nejen vysokou rozměrovou přesnost, ale především schopnost odolávat vysokým hodnotám mechanického napětí.
Ta se nacházejí kolem 1650 MPa. Takové napětí lze přirovnat hodnotám v lanech zavěšených mostů, v nichž každý jednotlivý drát o průřezu 1 mm2 musí odolávat zatížení hmotností 160 kg. Na pásu plechu z takového materiálu o síle 2 mm a šířce 30 mm by mohlo viset sedm nových Audi A4.
Nepřekonaný: pohon všech kol quattro®
Nová Audi A4 3.2 FSI a 3.0 TDI vždy přenášejí sílu motoru na silnici prostřednictvím stálého pohonu všech kol quattro®. Ten dává automobilům mimořádné schopnosti už od roku 1980, kdy byl poprvé uveden na trh. Jsou jimi zlepšená trakce, jízdní dynamika, vyšší míra bezpečnosti a lepší směrová stabilita. To vše dohromady tvoří známé firemní slovní spojení „Náskok díky technice“.
Modely quattro® v nové řadě A4 jsou dynamickými sedany s neotřesitelnou stabilitou za všech povětrnostních podmínek. A díky jejich výkonným motorům jsou také ideální pro tažení přívěsu.
V novém Audi A4 je, stejně jako dříve, klíčovým prvkem pohonu všech kol quattro® mezinápravový diferenciál: planetové soukolí se svorným účinkem. Čistě mechanické ústrojí reaguje na změny hnacích sil okamžitě bez znatelné prodlevy. Svorný účinek se dostavuje pouze pod zatížením, ale při brzdění nebo zatáčení dovoluje systém hnacímu ústrojí rozdílné otáčky jednotlivých kol.
Za běžných jízdních podmínek směřuje 40 procent síly motoru na přední kola a 60 procent za zadní kola, což odpovídá sportovním požadavkům s mírnou preferencí zadní nápravy. Jakmile by mělo dojít k prokluzu kola na kteréholi nápravě, přesunul by mezinápravový diferenciál točivý moment na tu nápravu, jejíž kola se otáčejí pomaleji a mají tudíž lepší trakci.
Mezinápravový diferenciál může směřovat až 65 procent síly motoru na přední nápravu nebo až 85 procent síly na zadní nápravu.Výsledkem je pak skutečnost, že quattro® vyřeší řadu problematických situací blízko limitu adheze aniž by musel zasahovat stabilizační systém ESP nebo brzdy. Prokluzuje-li jedno kolo nápravy, přichází ke slovu elektronická uzávěrka diferenciálu, která problém vyřeší přibržděním kola, které nemá schopnost přenášet sílu motoru na vozovku. Uzávěrka funguje také jako elektronický pomocník při rozjezdu.
Dynamický podvozek Audi
Dynamický podvozek Audi nového Audi A4 ustavuje vyšší standard novou kombinací přesnosti vedení kol, dynamikou, vysokou mírou stability a mimořádně snadnou ovladatelností. Přepracovaná konstrukce zavěšení kol s nově navrženými uloženími náprav, novým řízením, koly a brzdami směřuje k dosahování nejlepších možných jízdních výkonů. Mnoho dílů je vyrobeno z hliníkových slitin, aby byly neodpružené hmoty co nejmenší. Jízdu dělají ještě více fascinující dva nové prvky: Audi drive select –systém individuálního nastavení a aktivní řízení Audi dynamic steering.
Pětiprvková konstrukce zavěšení předního kola významně přispěla k dynamickému charakteru automobilu. Přemístěním diferenciálu vpřed a posunutím spojky vzad mohli konstruktéři posunout přední nápravu o 154 milimetrů dále dopředu – což je koncepční znak, použitý již u aktuálního modelu A8. Spolu s přemístěním akumulátoru dozadu jde o hlavní opatření zlepšující rozložení hmot vozidla mezi nápravy.
Už když vidíte nové Audi A4 stát, jsou zřejmé koncepční odlišnosti a nový charakter tohoto vozu: široké rozchody kol (1564 mm vpředu, 1551 mm vzadu), velká kola a krátké převisy karoserie jsou vizuálním vyjádřením dynamického, sportovního charakteru vozu. Na silnici řidiči sami poznají, že A4 je tou nejsportovnější limuzínou ve střední třídě, že je agilním automobilem, který může být řízen s nenucenou ležérností. Audi A4 dychtivě reaguje na povely přicházející od volantu a odpovídá téměř neutrálním chováním i blízko limitu adheze. Na něm ukazuje malou nedotáčivost, ale na výjezdech ze zatáček zachovává maximální trakci.
Kompaktní konstrukce zadní nápravy má významné zástavbové výhody. Podlaha zavazadlového prostoru nového sedanu je plochá a nejmenší vnitřní šířka měří 100 cm. Verze s pohonem přední nápravy i verze s pohonem všech kol mají takřka stejnou konstrukci, lišící se jen v detailech. Příkladem je pomocný rám verze quattro® , který má dodatečný montážní úchyt pro rozvodovku zadní nápravy.
Robustní a navržený pro rychlost: sportovní podvozek
Audi také na přání dodává nové A4 se sportovním podvozkem, který má tužší pružiny a tlumiče a snižuje karoserii o 20 mm.
Nižší poloha těžiště dává vozu ještě více vizuálního respektu, napětí a dynamiky. Ti, kdo trvají na dalším zintenzivnění sportovního charakteru automobilu, mohou zvolit sportovní podvozek S line, který má ještě dynamičtější tlumení a který snižuje automobil o dalších 10 mm oproti sportovnímu podvozku.
Nová dimenze: Audi drive select
Audi drive select není jen systém, který dělá řízení auta zábavnější. Je to průlom ve střední třídě, který umožní v Audi A4 objevit zcela novou dimenzi jízdy. Audi drive select integruje technické komponenty, které ovlivňují jízdní zážitky: motor, automatickou převodovku, řízení a nový systém adaptivního nastavení tlumičů. Jednotivé moduly přitom mohou být nastavovány samostatně.
Prostřednictvím tlačítek na středové konzole může řidič nastavovat funkci jednotlivých komponent ve třech režimech od „Comfort“ po „Dynamic“. Je-li objednána plná verze systému, řidič může dokonce nastavit specifický profil, který nejlépe vyhovuje jeho osobním preferencím. Audi drive select dělá z jednoho Audi A4 až čtyři různá auta.
K dispozici jsou různé verze systému Audi drive select. Tři stupně nastavení jsou integrovány do první verze, která mění charakteristiku odezvy motoru, když je škrticí klapka otevřena, účinek posilovače řízení servotronic v závislosti na rychlosti jízdy a řadicí body automatické převodovky. Dále se mění reakce dynamického řízení a nastavení charakteristiky tlumení – to vše lze nastavit formou volby jedné ze tří přeprogramovaných map, z nichž každá je svým projevem odlišná od ostatních.
Režim „comfort“ je ideální pro poklidnou jízdu na dlouhé vzdálenosti a na silnice se špatným povrchem. „Dynamic“ je výrazným režimem, v němž mohou naplno vyniknout kvality hnacího ústrojí Audi A4.
Změny jedné charakteristiky na jinou jsou prováděny tlačítky s dvěma šipkami na středové konzole, aktivní režim je přitom prosvětlen. Všechny změny jsou prováděny bezpečně a plynule, řidič je může jednoduše rozlišit.
Pro individuality: osobní profil
Jestliže je Audi A4 vybaveno systémem MMI a má-li tedy palubní navigační systém, má řidič přístup i do čtvrté úrovně nastavení pojmenované „individual“. Ta může být konfigurována ovládacím terminálem a poté kdykoli aktivována. Tento osobní profil může být sestaven prakticky z jakékoliv kombinace nastavení jednotlivých funkcí.
Nepřetržitá kontrola: Audi CES podvozek
Tlumiče CDC (continuous damping control) podvozdku Audi CES, podobné těm, které Audi již dnes používá v SUV Q7 vybavených pneumatickým odpružením, jsou dvouplášťové plynokapalinové tlumiče s přídavným externím ventilem a spojovacím vedením. Jejich charakteristika může být plynule měněna. Elektromagneticky iniciovaný proporční akční člen otevírá ventil proti síle pružiny a reguluje tok hydraulické kapaliny mezi vnitřním a vnějším pláštěm tlumiče. Malý průtočný průřez znamená tužší charakterististiku odpružení, větší průřez ji dělá poddajnější.
V rámci režimu, který řidič v systému Audi drive select zvolil, aplikuje řídicí jednotka adaptivní charakteristiku. Systém přizpůsobuje řídicí signál tak, aby odpovídal jízdnímu stylu a podmínkám na silnici. Dokonce i z nastavení „comfort“ může být tlumič přepnut do tuhé charakteristiky, pokud je to třeba, i když se nedostane na absolutní limit. Řídicí jednotka volí optimální tlumicí sílu pro aktuální jízdní situaci, například tužší nastavení tlumičů pro rychlý průjezd zatáčkou nebo brzdění nebo nižší tlumicí sílu, když je povrch pod koly extrémně nerovný.
Testováno ve vesmíru: Audi dynamic steering
Radost ze sportovní jízdy a vysoký bezpečnostní standard byly po dlouhá léta dvě základní vlastnosti všech vozů Audi. Novým startem pro značku Audi v oblasti jízdních zážitků se právě teď stává nové aktivní řízení Audi dynamic steering, které má v novém A4 svou premiéru. Nová převodovka řízení měnící jeho převod v závislosti na rychlosti jízdy, využívá konstrukci, kterou měly na palubě již vozidla astronautů. Společně se stabilizačním systémem ESP udržuje nové řízení vůz stabilní pomocí jemných, extrémně rychlých pohybů řízených kol. Skříň řízení je umístěna na sloupku řízení a je kombinována s elektromotorem. Tento „harmonický převod“ byl úspěšně použit v robotice a kosmickém průmyslu. V roce 1971 se s ním Lunar Rover projel po dlouhém letu lodí Apollo 15 na Měsíci, v roce 1997 se podobně zapsal do historie misí Pathfinder a stejný mechanismus pracuje na Hubblově teleskopu od počátku 90. let.
Výhody, které harmonický převod prokázal ve vesmíru, jsou použitelné také v automobilové technice na Zemi. Velmi kompaktní převodovka je lehká a odolná vůči torzním napětím. Pracuje bez vůlí a je proto velmi přesná. Dokáže přenášet vysoké momenty a dosahovat vysoké mechanické účinnosti. Audi je první automobilkou, která tuto techniku přivedla do výroby.
Důmyslná konstrukce: stačí tři komponenty
Harmonický převod je geniálně jednoduchý, má jen tři hlavní komponenty. Elektromotor otáčí eliptickým vnitřním rotorem, který, podobně jako ložisko, mění tvar tenkého centrálního kola, spojeného se vstupním hřídelem řízení. Na vertikální ose elipsy se zuby centrálního kola setkávají se zuby korunového kola, které je spojeno s výstupním hřídelem řízení. Když je vnitřní rotor natočen, změní se hlavní osa elipsy a s ní i plocha zabírajících zubů. Protože centrální kolo má méně zubů než „annulus“, vzniká mezi nimi relativní pohyb, který mění efektivní převodový poměr.
Specifické požadavky kladené na aktivní řízení Audi dynamic steering vedlo k optimalizaci dílů, které tvoří tuto část systému. Čerpadlo posilovače řízení dodává v případě potřeby větší množství oleje a byly přepracovány i charakteristiky systému servotronic. Řídicí jednotka je extrémně robustní celek, chráněný před vnějšími vlivy. Audi dynamic steering je k dispozici pro všechny modely A4 od 140 kW výše.
Velký rozsah: převod může být zdvojnásoben
Převod dynamického řízení může být měněn téměř o 100 procent, v závislosti na rychlosti jízdy automobilu a zvoleném režimu Audi drive select. Změny převodu probíhají kontinuálně a řidič je nepostřehne. Také zde demonstruje Audi náskok před konkurencí.
Při parkování je dynamické řízení extrémně přímé, pouze se dvěma otáčkami mezi dorazy, ale vyžaduje od řidiče jen minimální sílu na volantu, díky vysokému účinku posilovače řízení. Při typických rychlostech při jízdě na silnicích mimo město je odezva a účinek posilovače pozměněn, ale ani tady nebude třeba přesunu rukou po věnci volantu při náhlé prudké zatáčce. Ve vysokých rychlostech na dálnicích nebo podobných komunikacích přichází ke slovu nastavení méně přímého převodu a menšího účinku posilovače, který umožní vysoce stabilní jízdu přímým směrem. Teoreticky byste v této chvíli museli otočit volantem od dorazu k dorazu čtyřikrát.
V oblasti jízdní dynamiky a aktivní bezpečnosti úzce spolupracuje řízení Audi dynamic steering se stabilizačním systémem ESP. Využívá se zde skutečnosti, že natočení kol lze realizovat asi třikrát rychleji než lze vygenerovat tlak v brzdovém systému pro aktivní korekci směru stáčení vozidla. Tato schopnost rychlé intervence činí mnoho zásahů brzd nadbytečnými. Krátké a rychlé změny natočení kol jsou velmi efektivní, ale řidič je přitom ve většině situací vůbec nezaregistruje.
Zásah Audi dynamic steering v kritické situaci
Typickou kritickou situací je přetáčivost způsobená náhlou změnou zatížení kol. Záď automobilu může například vybočit ve chvíli, kdy se řidič snaží vyhnout náhle se objevivší překážce, aby tak zabránil střetu. Pokud je úhel vybočení zádě malý, bude situace vyřešena samočinným natočením kol do opačného smyslu, aniž by byl použit zásah do brzdového systému selektivní aplikací brzdné síly na jednom nebo více kolech.
Audi dynamic steering podává pomocnou ruku také v případě nedotáčivosti, tedy ve chvíli, kdy má automobil tendenci pokračovat v zatáčce po tečně ven. Na krátkou chvíli se v takové situaci stane řízení více nepřímé, takže je velmi nepravděpodobné, že řidič natočí volant za limit adheze, úhel natočení kol je menší a nedotáčivost je prakticky eliminována. Tato funkce je exkluzivně k dispozici pouze pro Audi A4. Žádný konkurent ji v tuto chvíli nenabízí.
Brzdění v situaci, kdy jsou pravá kola na drsném a levá na hladkém povrchu je další obtížkou zkouškou i pro moderní automobil. Strana, která je schopna přenášet větší brzdné síly dostává automobil mimo zvolený směr. Audi dynamic steering takovou situaci řeší takřka bez zásahu řidiče, který jen směřuje automobil tam, kam si přeje pokračovat, a může se soustředit na důležitější rozhodnutí než řešení stability jízdy vozidla. Tato funkce zůstává aktivována i v situaci, kdy je systém ESP vyřazen z činnosti.
Asistenční systémy
Buďte za volantem uvolněnější a odpočatější, dosáhněte svého cíle bezpečně – pokrokové asistenční systémy nového Audi A4 vám pomohou zvládnout všechny situace. Také zde používá Audi mnoho prvků převzatých z mnohem dražších luxusních vozů nejvyšší třídy. Udržují Audi v optimální bezpečné vzdáleností od vozidla jedoucího před ním, varují řidiče, když se automobil hodlá nechtěně vydat mimo zvolený jízdní pruh a významně usnadňují parkování.
Ačkoli rychlý vývoj techniky je svým způsobem fascinující, Audi nezapomíná na to, že technika je tady od toho, aby především sloužila uživateli. Cílem je sejmout z řidiče nežádoucí psychickou zátěž a ponechat mu vždy určitou odpovědnost a možnost rozhodnutí.
Dlouhý pohled dozadu: Audi side assist
Systém Audi side assist využívá inteligentní radarovou techniku, aby pomohl řidiči v často problematickém přejíždění z pruhu do pruhu. Řidič dostává varování, jakmile se objeví potenciálně riziková situace, spojená se změnou směru jízdy. Dva radarové snímače v zadním nárazníku pracující na frekvenci 24 GHz skenují prostor vedle a za vozem do vzdálenosti 50 m. Vysokovýkonný počítač vyhodnocuje načtená data a interpretuje je.
Jestliže se jiné pohybující vozidlo jedoucí přibližně stejnou rychlostí nachází v kritické zóně, nebo pokud se přibližuje vysokou relativní rychlostí zezadu, rozsvítí se žlutá dioda na pravém nebo levém krytu vnějšího zpětného zrcátka. Charakter tohoto varování je podprahový – řidič jej ve skutečnosti vidí jen ve chvíli, kdy se dívá přímo do zrcátka, ale neruší jej, když se dívá přímým směrem před vozidlo.
Jestliže řidič zapne směrovku před změnou jízdního pruhu i přes varování o jiném vozidle ve vedlejším pruhu, intenzita svícení diody se zvýší a asi sekundu LED bliká. Takové varování je už obtížné přehlédnout.
Systém pracuje v rychlostech nad 60 km/h a ve městech je tedy mimo provoz. Lze jej také vypnout tlačítkem nedaleko vnějšího zpětného zrcátka.
Audi lane assist: jízda v pruhu bez rizika
Systém Audi lane assist varuje řidiče při rychlostech nad 65 km/h, jakmile se automobil chystá opustit zvolený jízdní pruh. Malá monochromatická kamera umístěná nad vnějším zpětným zrcátkem sleduje silnici před automobilem. Optika je zaostřena na vzdálenost asi 60 m a zorný úhel 40°. Počítač vestavěný také do tělesa u čelního skla vyhodnocuje digitální obraz, identifikuje dělicí čáry na vozovce a určuje relativní polohu automobilu vůči nim.
Jestliže řidič směřuje k jedné z dělicích čar, ale neindikuje úmysl o změně jízdního pruhu směrovkou, Audi lane assist varuje řidiče formou lehkých vibrací ve volantu. Intenzita těchto varování může být nastavena prostřednictvím rozhraní MMI. Nastavit lze také okamžik, kdy má být varování vysláno: předtím než dojde k najetí na čáru, jakmile najede kolo na čáru, nebo na základě vyhodnocení rizika systémem.
Audi lane assist může být v případě potřeby zcela vypnut. Displej na přístrojovém panelu oznámí řidiči situaci, kdy je sice systém aktivní, ale není schopen vyslat signál, například kvůli nedostatečnému vodorovnému značení nebo kvůli příliš nízké rychlosti jízdy.
MMI: navigační systém + příjemná obsluha
Škála audiosystémů vrcholí dvěma konfiguracemi, které se ovládají prostřednictvím terminálu MMI. Podobně jako v luxusním A8 je i v A4 v tom případě umístěn na středovém tunelu, před řadicí pákou manuální převodovky nebo před voličem automatické převodovky tiptronic. Pod ovládacím panelem se ukrývá extrémně rychlá síť optických kabelů, která ovladače spojuje s ostatními řídicími jednotkami ve voze.
Pro tyto plně vybavené informační a zábavní systémy mohou zákazníci volit mezi základním zařízením MMI basic plus nebo navigačním systémem s DVD. MMI basic plus využívá monochromatickou obrazovku, displej zobrazující symbolické navigační pokyny a navigační data načtená z CD mechaniky, umístěné ve schránce před spolujezdcem. CD měnič na audio disky, schopný zpracovávat i formát MP3, je integrován do středové konzoly.
Plná verze MMI Plus (navigační systém s DVD) je vybavena dvojitým tunerem, sedmipalcovým barevným displejem a CD měničem. Navigační data jsou načítána z média v DVD mechanice. Hlasové ovládání, TV tuner a digitální příjem rádia je dodáván na přání.
Přijímat lze také digitální vysílání (DVB-T), avšak z bezpečnostních důvodů je obraz zobrazován pouze pokud vozidlo stojí. Zvuková stopa však je k dispozici i během jízdy.
Audi nabízí zákazníkům dva prvotřídní sound systémy, postavené na bázi rádií concert a symphony. Audi sound systém má 180 W a podává působivý a harmonický zvukový obraz prostřednictvím deseti reproduktorů. Vedle obvyklých osmi reproduktorů je zde dále středový reproduktor vpředu a 260 mm sub-woofer vzadu. K dispozici je ale pochopitelně řada jiných zvukových konfigurací.
Špičkové řešení: sound systém Bang & Olufsen
Sound system od Bang & Olufsen představuje špičkové řešení ozvučení nového Audi A4. Systém odvozený od zařízení použitého v Audi A8 není ve zvukovém podání v novém A4 o nic horší.
Křehká, brilantní reprodukce, detailní kresba, precizní prostorové podání a široké dobře definované frekvenční spektrum – tento produkt dánského audio specialisty by měl uspokojit ucho i těch nejnáročnějších posluchačů.
Audi a Bang & Olufsen – to je spolupráce dvou partnerů se stejným cílem. Obě značky kladou velký důraz na prvotřídní techniku, intuitivní ovládání a vybraný, technicky vedený design. K tomu přidejme nekompromisní postoj k použitým materiálům a zpracování a také hlubokou znalost práce s hliníkem, který Bang & Olufsen používá na kryty reproduktorů.
Klíčovým prvkem v sound systému Bang & Olufsen pro novou A4 je zesilovač s mimořádným výkonem 505 W. Jeho prostřednictvím je zvuk převáděn do prostorového vjemu skrze vlastní prostorový algoritmus, takže zvukový svátek zažijete ať už sedíte vpředu nebo vzadu, vpravo nebo vlevo.
Řada individuálních nastavení zahrnuje také čtyři zvýrazněné body: systém analyzuje zvuk uvnitř vozu použitím speciálních mikrofonů a přizpůsobuje nastavení jednotlivých frekvencí výstupního signálu.
Sound systém Bang & Olufsen má deset aktivních kanálů a 14 reproduktorů. Dva třípásmové jsou aktivní vpředu, vzadu jsou pak dva reproduktory v každých dveřích. Akustické podání je zakončeno středovou jednotkou na přístrojové desce, 260 mm sub-wooferem vzadu a dalšími dvěma surroundovými reproduktory vzadu. V souladu s principy Audi i Bang & Olufsen byla celá audio soustava posuzována a vyhodnocována ne jako soubor nul a jedniček, ale během vývoje prošla opakovaným širokorozsahovým subjektivním hodnocením více než 50 lidí různého věku.
Perfektní pohodlí: výběr sedadel
Dobrá sedadla v novém Audi A4 jsou jedním z klíčů k jízdnímu pohodlí, které zákazníci v této třídě oprávněně očekávají. Slovo dobrý ale není superlativ, což naznačuje, že nabídka je i v této oblasti mimořádně široká. Vedle obvyklých prvků dodávaných na přání – elektrickému ovládání nastavení sedadel a elektrickému vyhřívání sedadel – jsou nabízena také sportovní sedadla a komfortní klimatizovaná sedadla. Ani to však není konec seznamu volitelné výbavy nového Audi. K dispozici je totiž také elektricky nastavitelná bederní opěrka, luxusní přední loketní opěrka a vyhřívání krajních sedadel ve druhé řadě. Cesty v novém Audi A4 ubíhají přijemně za každého počasí díky příjemné třízónové klimatizaci, střešnímu oknu a nezávislému systému ventilace a topení pracujícímu, i když je automobil zaparkován. Prostor druhé řady sedadel může být chráněn před slunečními paprsky elektricky nebo manuálně ovládanými okenními roletami.
K dalším komfortním systémům nového Audi A4 patří rozšířená funkce elektromechanické parkovací brzdy Audi hold assist, tempomat, informační systém řidiče, ‘advanced key’ pro pohodlný přístup do vozu, dálkové ovládání garážových vrat nebo automatické samostmívací vnitřní zpětné zrcátko.
V nabídce jsou i další pokročilé palubní systémy: Audi lane assist, Audi side assist, Audi parking system nebo adaptivní tempomat.
V oblasti zábavy a informací pro řidiče je připravena úplná paleta zařízení, která je tvořena modulárním systémem, z něhož lze vybírat jednotlivé komponenty podle individuálních požadavků majitele.
Symbol pro sport: S line od Audi
Audi nabízí sportovní paket S line, který splní očekávání zejména dynamicky založených řidičů. Součástí sady vnějších dílů karoserie jsou nové prvky na předním a zadním nárazníku, předním spojleru, aerodynamicky tvarované prahy po stranách nebo vložka připomínající svým tvarem difuzor.
Označní S line se nachází na předních bočních panelech a na bočních lištách. Tato loga jsou součástí paketu S line Sport, který obsahuje 18palcová nebo 19palcová kola z lehkých slitin a dva exkluzivní barvné odstíny karoserie červenou Misano a stříbrnou Monza.
Nové Audi A4 je dodáváno v 15 barevných odstínech karoserie, což je širší barevná škála, než jakou nabízí konkurence. Tři barvy jsou nemetalické, ostatní mají metalický nebo perleťový efekt.
Tiskové informace a technická data na www.audi.cz,
|