www.car.cz
 

Kam kráčí autoprůmysl?
     tisková zpráva


Kam kráčí autoprůmysl?

8. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) – Globální trendy automobilového průmyslu, jejich dopad na současný vývoj, využití informačních technologií a evropská legislativa byly hlavními tématy konference AUTOSYMPO 2004, kterou při veletrhu AUTOTEC uspořádala Česká automobilová společnost.

„Jestliže dnes na světě jezdí zhruba 750 milionů automobilů, z toho čtyři pětiny ve vyspělých zemích, musíme se připravit na jejich nárůst na 2 až 3 miliardy a řešení globálních problémů, které to přinese,“ řekl v úvodu předseda organizačního výboru konference Milan Apetaur. Propast mezi nejvyspělejšími státy, kde v USA připadá na 1000 obyvatel 800 automobilů a v západní Evropě 600, a Indií a některými státy Afriky, kde 1000 obyvatel vlastní v průměru jen čtyři a méně aut, se bude postupně snižovat. Pro automobilový průmysl to neznamená jen nová perspektivní odbytiště, ale i nutnost důsledně se zabývat dopady na životní prostředí, možnostmi recyklace, přechodem na alternativní paliva atd. Nové nároky budou kladeny také na bezpečnost silničního provozu a stárnutí populace postaví do popředí pomoc řidičům – seniorům.

Konference AUTOSYMPO 2004 prezentovala vývojové trendy například v oblasti zážehových motorů pro osobní automobily. Jak konstatoval Jaroslav Rauscher z Ústavu dopravní techniky Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně, konstrukční řešení je vývojově determinováno legislativními požadavky na mezní hodnoty emisí ve výfukových plynech. Plnění stále přísnějších limitů může být řešeno přechodem na plynná paliva, ale rozhodující roli bude podle Rauschera i nadále hrát zdokonalování benzínových motorů. Široké možnosti nabízejí například elektronické systémy řízení práce motoru. „Je předpoklad, že v příštích deseti letech vzroste podíl ceny elektroniky na ceně vozidla ze současných 22 % na 35 %, přičemž cena použitého programového vybavení bude v roce 2010 tvořit 13 % z celkové ceny vozidla,“ předpověděl Rauscher.

Na praktické aspekty uplatnění vodíkového paliva se zaměřila prezentovaná Studie autobusu s vodíkovým motorem, kterou vypracovala Technická univerzita v Liberci. Projekt potvrdil reálnost bezpečného a ekologicky čistého provozu takového autobusu v městské hromadné dopravě, brzdou však zůstává pořizovací cena plnicí stanice i tržní cena samotného vodíku. Jako řešení autoři navrhují vybudovat autonomní plnicí stanici přímo u levného velkokapacitního zdroje, kterým by mohl být chemický závod vyrábějící vodík pro svou potřebu a situovaný na trase autobusu. Ani za těchto podmínek však zatím nebude provoz srovnatelně efektivní jako u autobusu s klasickým palivem.

Další přednášky se věnovaly například využití GSM sítě T-Mobile v automobilové dopravě, českému telematickému systému LUPUS a poskytování telemetrických informací z vozidel prostřednictvím sítě GSM, různým technologickým řešením elektronického mýta nebo novým požadavkům evropské legislativy. Dopad globálních vlivů na český automobilový průmysl dokumentoval úvodní příspěvek vedoucího optimalizace výrobních nákladů společnosti Škoda Auto Miroslava Kroupy. Cílem koncernu je podle jeho slov zvýšit během přibližně pěti let výrobu ze současných 450 000 na 600 000 vozů, a to především cestou rozšíření produktové řady a hledání nových odbytových trhů. K zahraničním výrobním závodům v Bosně, na Ukrajině a v Indii by měly přibýt další, přičemž perspektivní se jeví především asijský trh. Rozhodující roli by ovšem mělo hrát posilování prodejních pozic ve střední a východní Evropě. S tím souvisí rozhodnutí nevyrábět automobily nejnižší cenové kategorie a zachovat pětidveřový vůz jako charakteristický znak Škody. „Naší strategií je hledat si místo na pomezí jednotlivých segmentů, protože chceme nabízet plnohodnotné rodinné automobily s víceúčelovým využitím. V zemích střední a východní Evropy, které jsou naším hlavním odbytištěm, si totiž rodiny zatím pořizují obvykle jen jediný vůz,“ vysvětlil Kroupa. Za důležitý výrobní trend označil také zvýšení zákaznické orientace a s tím související rostoucí podíl elektroniky na výrobní ceně vozu

Petrolejáři očekávají výrazný nárůst poptávky po naftě

8. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) – Ve vazbě na růst DPH a rozšíření obchodu v rámci Evropské unie Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) v nejbližších letech předpokládá zvýšení poptávky po pohonných hmotách, a to zejména po naftě.

Jak zaznělo v referátu Jaromíra Hynka z ČAPPO na konferenci Čerpací stanice v EU, vzestup poptávky by měl být ovlivněn několika faktory. Nárůst počtu motorových vozidel bude pravděpodobně pouze mírný, protože značná část nových automobilů bude nahrazovat starý vozový park, jehož průměrné stáří 13,5 roku zaostává za vyspělými státy. Zvýší se roční proběh motorových vozidel, ale na druhé straně se projeví nižší spotřeba paliva u nových vozů. Rychlejší růst prodeje motorové nafty bude souviset se zvýšením objemu silniční nákladní přepravy a také se stoupajícím podílem nových osobních vozů vybavených dieselovým motorem. Tento trend potvrdily již výsledky roku 2003, kdy prodej benzínu meziročně vzrostl o 8,8 %, zatímco prodej nafty o 13,8 %.

Vedle objemu prodeje se změní také skladba nabízených pohonných hmot. V roce 2006 se předpokládá ukončení prodeje centrálně na terminálech aditivovaného benzínu 91 Special. V návaznosti na evropskou směrnici z loňského roku se bude postupně zvyšovat ekologická kvalita paliv, takže obsah síry klesne pod 50 mg/kg po 1. lednu 2003 a pod 10 mg/kg po 1. lednu 2009. Alespoň jeden druh benzinu a nafty v této tzv. bezsirné kvalitě musí být na trhu každé členské země EU k dispozici již v příštím roce. V důsledku zvýšeného tlaku zahraničních společností ČAPPO očekává také zostření konkurenčního boje mezi výrobci a dovozci pohonných hmot a restrukturalizaci sítě čerpacích stanic. „Počet čerpacích stanic se sníží vlivem uzavírání neefektivních a ekologické legislativě nevyhovujících provozoven a zintenzivní se proces integrace do sítí značkových nadnárodních společností, takže celkový počet provozovatelů bude nižší. Až na dvojnásobek vzroste počet čerpacích stanic super- a hypermarketů i jejich podíl na maloobchodním trhu a nové firemní čerpací stanice vzniknou také u velkospotřebitelů motorové nafty,“ předpověděl Jaromír Hynek.

Dalším důležitým trendem je zvyšování podílu biopaliv, které rovněž vychází ze směrnice EU. Požadovaná dvouprocentní náhrada spotřeby pohonných hmot biopalivy v roce 2006 podle Jaroslava Buchty ze společnosti PARAMO předpokládá výrobu 70 až 80 tisíc tun bionafty a 50 až 60 tisíc tun bioethanolu ročně. Dodržování každoročního zvyšování podílu biopaliv o 0,75 % by znamenalo růst součtu obou komponent o přibližně 40 tisíc tun za rok. Nedořešeny přitom zůstávají některé nedostatky bionafty v kvalitě, takže s ohledem na přísnost evropské normy bude třeba zlepšit technologii výroby. „Realizace přídavku biopaliv ve smyslu evropské směrnice zatím není zcela aplikovatelná. Důležité je především dořešit ekonomické podmínky tak, aby vzhledem k vysokým cenám biosložek nedošlo ke zdražení motorových paliv,“ upozornil Jaroslav Buchta.


Aftermarket v České republice

8. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) - Ojedinělou událostí se na letošním AUTOTECU stal diskusní pořad u kulatého stolu na téma „Aftermarket v České republice“.

Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), které se stalo iniciátorem a pořadatelem této akce, se podařilo poprvé v jeho desetileté historii posadit k jednomu stolu zástupce jednotlivých zainteresovaných sdružení, legislativy a dalších státních orgánů, kterých se problematika náhradních dílů na našem trhu týká. SISA se tohoto úkolu ujala především proto, že jejích více než 35 členů, kteří představují významné subjekty na trhu dílů, tento trh dnes zásobují zhruba ze 75 %.

Diskutované otázky se týkaly čtyř základních oblastí. Zaměřeny byly především na legislativu v oblasti náhradních dílů, dále na dopady blokové výjimky na oblast náhradních dílů, na ochranu spotřebitele a také na bezplatný zpětný odběr náhradních dílů. V diskusi se opravdu ukázalo, že oblast náhradních dílů pro automobily, systém jejich prodeje a celá řada možností použití dílů do vozidel, je v současné době jedním z velice ožehavých témat. Je tomu tak díky situaci a mnohdy nejasnostem, které v letošním roce nastávají vzhledem k tzv. „blokové výjimce“ a také díky našemu vstupu do Evropské unie. Zainteresovaná sdružení, ať již například SISA, nebo SAP, či SDA si uvědomují složitost této situace a v některých svých názorech dokonce docházejí ke shodě. Jde především o diskuse v oblasti garantování kvality náhradních dílů a jejich zaměnitelnosti. Tyto subjekty jsou totiž ve vztahu k zákazníkovi jednoznačným garantem kvality v této oblasti. Účastníci dále diskutovali o tom, co vlastně „bloková výjimka“ přináší, jaké jsou a budou podmínky pro dodávání a prodej náhradních dílů, zabývali se otázkami právních norem, povinností prodejců apod. Vzhledem k účasti zástupců Sdružení autoopraven ČR se diskutovalo také o náhradních dílech ve vztahu k autoservisům. Díky přítomnosti zástupců ministerstva životního prostředí se debatovalo také o zpětném odběru vybraných náhradních dílů, o problematice dílů demontovaných z autovraků apod. Další širokou oblastí, která byla otevřena je ochrana spotřebitele a také oblast náhradních dílů a vztah k pojišťovnám.

Diskuse se zúčastnili kromě zástupců jmenovaných svazů a sdružení působících v automobilovém odvětví, také zástupci pojišťoven, Sdružení obrany spotřebitelů, České obchodní inspekce, Svazu autoopraven ČR, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale také odborní novináři, kteří se problematikou náhradních dílů profesně zabývají, a také jejich názory v diskusi byly podnětné. Jedním z několikrát opakovaných problémů, které se objevují, je nedokonalá informovanost zákazníka o celé oblasti aftermarketu. Zde bude nutné zvýšit především úsilí ve vzájemné spolupráci mezi médii a ostatními zainteresovanými.

Diskuse u kulatého stolu jednoznačně přispěla k vyjasnění řady otázek, ale současně nastolila otázky nové. Všichni zúčastnění se proto vyslovili o potřebě opakování obdobné akce, která by se mohla konat například příští rok při AUTOSALONU 2005.

Téměř polovina nehod způsobených technickou závad padá na vrub špatnému upevnění nákladů

8. 6. (Tiskové středisko BVV) - SISA pořádala ve spolupráci s ČESMAD Bohemia odborný workshop věnovaný bezpečnému upínání nákladů.

V panelu workshopu zasedli Jiří Sýkora, prezident SISA, ing. Zdeněk Gerstner, ČESMAD Bohemia, Zdeněk Janota, Ministerstvo dopravy ČR, Mgr. Zdeněk Janiška, Policie ČR, JUDr. Pavel Bušta, Česká asociace pojišťoven a Uwe Schobel, zástupce německé společnosti Dolezych, který účastníkům setkání prezentoval metodu přitlačování a metodu diagonálního upínání včetně pomocných tabulek, které pomáhají řidičům určit výběr upínacího prostředku a velikost upnutí v závislosti na upínacím úhlu, hmotnosti nákladu, druhu materiálu a povětrnostních podmínkách. Workshop se dále věnoval legislativě a normám zabývajícím se technickými prostředky pro uchycení nákladů, dopravní nehodovosti v závislosti na špatně uchyceném nákladu, dopravními předpisy a pravidly uchycování nákladů a určováním zodpovědnosti za špatné uchycení nákladů a vzniklé škody. Z workshopu vyplynulo, že daná oblast je legislativně i technicky poměrně velmi srozumitelná, přesto se nedaří dlouhodobě snižovat nehodovost způsobenou špatným upnutím. Důsledky jsou škodlivé pro všechny účastníky dopravního provozu, kromě materiálních škod samotných aktérů nehody a škod na zdraví způsobují tyto nehody velmi často několik hodin trvající dopravní omezení. Jediným řešením je kromě technických prostředků trvalý důraz na prevenci, a to u autodopravců i řidičů.

BVV


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose