Karosa letos očekává rekordní export do Francie tisková zpráva
8. 6. 2004 (Tiskové středisko BVV) – Přibližně tisíc autobusů, z toho 750 školních autobusů Récréo, se na francouzský trh v roce 2004 chystá dodat Karosa a. s. Vysoké Mýto. Na veletržní konferenci AUTOSYMPO to uvedl generální ředitel společnosti Rudolf Černý.
Francie je již od roku 1997 spolu s Českou republikou nejvýznamnějším odbytištěm autobusů značky Karosa. V posledních třech letech na francouzský trh směřuje dokonce více než polovina ve Vysokém Mýtě vyrobených autobusů a stejně tomu bude i v roce 2004, kdy Karosa očekává rekordní produkci 1700 až 1800 vozů. Jak informoval Rudolf Černý, v tržbách by to mělo představovat zhruba 6,8 miliard korun, což je o 1,25 miliardy více než loni.
Na úspěchu značky ve Francii mají lví podíl školní autobusy Récréo, jejichž výroba byla zahájena před sedmi lety přímo na popud francouzských zákazníků. „První dvě stovky školních autobusů jsme do Francie dodali v roce 1997, před dvěma lety už roční dodávka dosáhla 700 kusů a celkově dnes ve Francii jezdí tři a půl tisíce autobusů Récréo. Díky těmto výsledkům jsme se stali lídrem na evropském trhu školních autobusů. Ve Francii dnes máme 20procentní podíl na celkovém trhu autobusů a v segmentu školních autobusů dokonce 70 procent. Významné navýšení plánujeme také v Itálii, ale tam to bude ještě chvíli trvat,“ uvedl Černý ve své přednášce o postavení značky Karosa v rámci společnosti Irisbus. Nejvyšší odbyt východočeská společnost zaznamenává v kategorii příměstských a linkových autobusů, jejichž modely Karosa C 954E, Récréo a Axer dohromady představují téměř dvě třetiny ročně vyrobených kusů. „Objem výroby školních autobusů letos poprvé překročí Karosa Axer, kterou do Evropské unie dodáváme jako linkový autobus s luxusní výbavou. Axer je úspěšný od Finska až po Itálii,“ pochlubil se generální ředitel a dodal, že v nejbližší budoucnosti chtějí ve Vysokém Mýtě přijít s novou modelovou řadou, která by nahradila velmi úspěšnou řadu 900 s původem již v roce 1978.
Karosa je příkladem firmy, která se po roce 1990 dostala do vážných problémů, ale ve spolupráci se zahraničním partnerem (původně Renault, nyní Iveco jako 100% vlastník holdingu Irisbus) je překonala a stala se úspěšným exportérem. Jestliže za socialismu vyráběla takřka výhradně pro český trh, který ročně absorboval 3 500 jejích autobusů, na počátku devadesátých let se musela vyrovnat s náhlým propadem poptávky a hledat nové trhy. V posledním desetiletí dodává českým odběratelům jen přibližně 500 autobusů ročně a dalších průměrně 130 směřuje na Slovensko. Konkurenceschopnost na západoevropských trzích si zajišťuje významnými investicemi, které v letech 2000 až 2002 přesáhly celkově 1,2 miliardy korun. Tehdy Karosa zahájila provoz v nové lakovně a díky zprovoznění nové montážní linky přešla z panelové na skeletovou konstrukci. Pro snižování nákladů je výhodou možnost využití synergických efektů při nákupu nejen pro Irisbus, ale i pro celou skupinu Fiat, která je 100% vlastníkem Iveco. O silném postavení české firmy v autobusové divizi Irisbus svědčí podle Černého uplatnění jejích odborníků na významných postech vedoucích projekčních a konstrukčních týmů a nově také převzetí odpovědnosti za prodej výrobků celého koncernu na trzích SNS, bývalých států Jugoslávie, Pobaltí, Finska, Islandu, Maďarska, Polska, Bulharska a Rumunska.
BVV
|