Nespoléhejme na to, že nejsme na Sibiři 2.1.2008 12:43 - tisková zpráva
Do kritických situací při sněhové vichřici a stání v dlouhodobé zácpě se může, bohužel, dostat i každý z nás.
Naučme se nasazovat řetězy. Dodržujme následující zásady, které vycházejí z bohatých zkušeností. Poslouchejme před výjezdem dopravní vysílání, předpovědi jako "mrznoucí mrholení", "vpád mrazivého vzduchu" či "husté sněžení" signalizují vždy nebezpečí. Zvažme nutnost cesty; s malými dětmi raději zůstaňme doma. Vyjíždějme vždy s plnou nádrží, rezervním kanystrem, proviantem, teplými nápoji, pytlíkem písku či šotoliny, řetězy a lopatou. Když už musíme vézt děti, vezměme jim něco na zabavení během cesty, i když jedeme třeba jen 50 kilometrů. Nezapomeňme na léky, zejména pro kardiaky či cukrovkáře. Při hlášení katastrofické situace neváhejme sjet z dálnice a vrátit se domů. V zácpě ponecháme bezpodmínečně volný pruh pro záchranáře. Při zastavení si ponecháme nejméně 4 metry odstupu; nebudeme dýchat výfukové plyny a zachováme si možnost manévrování. Nákladní auta nesmějí ve vánici či při náledí nikdy předjíždět. Motor necháme běžet na volnoběh. Sledujme stav paliva; při volnoběhu se spotřeba pohybuje mezi jedním a dvěma litry za hodinu. V silných mrazech se sesedneme na zadní sedadlo těsně k sobě a společně se přikryjeme dekami nebo kabáty. Občas v sedě procvičujeme prsty u nohou a třeme si ruce. Každé 2 hodiny si na 5 minut venku zacvičíme. Neměli bychom usínat, ve spánku tělo snáze vychládá. Po ukončení takové několikahodinové zácpy bychom měli vyhledat co nejdříve možnost řádného vyspání.
Nehody mezinárodně Většina zemí zaznamenala v roce 2007 zhoršení vývoje počtu usmrcených osob. Největší relativní nárůst počtu usmrcených osob byl v Dánsku (o 41,5%) a ve Finsku (o 39,2%). Velké zvýšení je i v Maďarsku (o 34,3%) a v Rakousku (o 27,2%). V České republice představuje zvýšení v období 9 měsíců 16,4%. Naproti tomu ke snížení došlo ve Španělsku (o 14%) a v Irsku (o 12,5%).
Dále uvádíme příklad vývoje nehodovosti v Německu, kde v období leden až červenec 2007 se počet nehod zvýšil téměř o 9% a počet usmrcených osob bezmála o 3%. Největší nárůst byl zaznamenán v březnu a v dubnu (nárůst usmrcených osob o více jak 20% v březnu a téměř o 15% v dubnu. Nicméně v červnu a v červenci zaznamenali pokles počtu usmrcených osob (o 7%, resp. o 14%). Největší nárůst usmrcených osob v březnu a v dubnu byl v kategorii jednostopých motorových vozidel.
Předpokládá se, že extrémně dobré povětrnostní podmínky, které panovaly v Německu v průběhu tohoto jara, přispěli značně ke zvýšení provozu, zvláště pak u vozidel užívaných pro zábavu (motocykly, jízdní kola apod.).
Nová úprava týkající se požívání alkoholu řidiči vozidel v Německu Od 1. srpna 2007 je v Německu v účinnosti nový zákon, který se týká požívání alkoholu před nebo během jízdy pro řidiče-začátečníky. Nulová tolerance v tomto zákoně znamená, že těmto řidičům je zadržen řidičský průkaz v případě, kdy krevní zkouška na alkohol je větší než 0,0‰. Nadto, se tento zákon vztahuje na všechny řidiče začátečníky mladší 22 let. Pro ostatní účastníky silničního provozu platí zákonný BAC limit 0,5‰, zavedený v roce 1998. Řidiči vykazující znaky labilnosti, únavy, malátnosti (nespolehlivosti k řízení) nebo ti, kteří měli dokonce účast na nehodě mohou mít "velké problémy" již od 0,3‰.
Infoservis UAMK
|