www.car.cz
 

Ford startuje prodej nového sportovního modelu Focus ST
     4.1.2008 13:56 - tisková zpráva


NOVÉ TECHNOLOGIE A KINETICKÝ DESIGN PRO SPORTOVNÍ MODEL FORD FOCUS ST

 

·         Nový sportovní model Focus ST: v prodeji začátkem roku 2008

·         Turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec 2,5 l o výkonu 166 kW (225 k) a točivém momentu 320 Nm při 1600 - 4100 ot./min.

·         Řada nových komfortních prvků: Ford Easyfuel, LED zadní svítilny, středová konzola se zásuvkou na 230 V, Ford Power

 

/Praha, 4. ledna 2008/ – Počátkem roku 2008 zahájí Ford prodej nového sportovního modelu Focus ST s moderním „kinetickým designem“, výrazně inovovaným interiérem a ještě rozsáhlejší výbavou.

 

Nový Focus ST vyvinula divize Ford Team RS, zaměřená výhradně na sportovní a závodní automobily. Kromě nové „tváře“, společné všem variantám Fordu Focus modelového roku 2008, obdržel Focus ST celou řadu nových komfortních a bezpečnostních systémů, aniž by jakkoli utrpěl jeho nekompromisní sportovní charakter.

 

„Ford Focus ST je velmi úspěšný již od svého uvedení na evropské trhy v roce 2005,“ říká John Fleming, prezident a CEO společnosti Ford of Europe. „Skvělého přijetí se tento sportovní vůz dočkal i na nových globálních trzích – v Austrálii, Mexiku či Jižní Africe. Nový Focus ST navazuje na úspěchy svého předchůdce a hrdě stojí na samém vrcholu nové rodiny modelů Focus.

 

Moderní exteriér, vylepšený interiér a široká paleta nových technologií se v novém modelu snoubí s prvotřídními jízdními vlastnostmi a suverénním výkonem, jež zákazníci od našeho sportovního vozu očekávají,“ dodává Fleming. „Jakožto základ pro soutěžní speciál Focus WRC zůstává Focus ST i nadále klíčovým spojovacím článkem mezi silničními vozy Ford a našimi aktivitami v motoristickém sportu.“

 

ST – SPORT TECHNOLOGIES

Vozy Ford s označením „Sport Technologies“ ztělesňují myšlenku cenově dostupných sportovních vozů. Nový Focus ST je sportovní automobil s praktickou třídveřovou nebo pětidveřovou karoserií, který lze bez problémů používat každý den. Na evropské trhy bude uveden v průběhu prvních měsíců roku 2008.

 

Díky přeplňovanému pětiválcovému motoru Duratec 2,5 l o výkonu 166 kW (225 k) zůstává Focus ST nejvýkonnějším představitelem rodiny Focus. K akceleraci z 0 na 100 km/h mu stačí pouhých 6,8 s, nejvyšší rychlost pak přesahuje hranici 240 km/h.

 

NOVÝ DESIGN EXTERIÉRU

Individualistická a nezaměnitelná „tvář“ nyní zdobí všechny verze Fordu Focus, ale vzhled modelu ST je ještě dramatičtější. Designérský tým zapracoval atributy „kinetického designu“ do základních tvarů vozu tak, že výsledkem je prakticky zcela nová karoserie.

 

Nový přední nárazník zdobí dvojice charakteristicky tvarovaných světlometů do mlhy, umístěných po stranách zvětšené mřížky chladiče. Horní i spodní mřížka mají výplet grafitové barvy, jehož uspořádání připomíná včelí plástve. Začerněné vnitřní plochy předních světlometů vytvářejí za denního světla jedinečný „krystalický“ efekt.

 

„Nový Focus ST je zcela mimořádný automobil – zde jde hlavně o dynamiku a výkon,“ vysvětluje ředitel Ford Team RS Jost Capito. „Z hlediska designu bylo cílem, aby verze ST dávala najevo svoje poslání ještě srozumitelněji než předtím. To, co Team RS ve spolupráci s designérským oddělením nakonec vytvořil, dokonale splňuje představy automobilových nadšenců o špičkovém sportovním vozu. Díky výraznému exteriéru je Focus ST velmi nápadný; je to ten druh auta, který jednoduše nelze přehlédnout, objeví-li se ve vašem zpětném zrcátku.“

 

Sníženou světlou výšku verze ST při pohledu zboku zvýrazňují nově tvarované nástavce prahů a široké blatníky, vyplněné jedinečnými litými koly o rozměru 18 x 8 palců. Přestože kola se na první pohled podobají těm z původního Focusu ST, jejich design byl pro nový model jemně aktualizován. Nízkoprofilové pneumatiky o rozměru 225/40 korespondují se sportovní povahou vozu. Svoji příslušnost do rodiny Sport Technologies dává Focus ST najevo červenými emblémy „ST“ na předních blatnících. Dynamický prolis, táhnoucí se podél boků automobilu, přitáhne zraky přihlížejících k atleticky „napnutým“ plochám karoserie.

 

Vzadu zaujme nový zadní nárazník se speciálními aerodynamickými prvky, které blahodárně působí na  směrovou stabilitu vozu ve vysokých rychlostech. Integrovaný difuzor sousedí s dvojicí rozměrných koncovek výfuku oválného tvaru. A sportovní profil vozu by nebyl kompletní bez mohutného spoileru na víku zavazadlového prostoru. Také nový Focus ST lze samozřejmě objednat v zářivě oranžovém laku „Electric Orange“, vyhrazeném exkluzivně pro tento sportovní model.

 

„Dlouho jsme si lámali hlavy nad tím, zda pro Focus ST vybrat nový speciální barevný odstín,“ odkrývá pozadí projektu Capito. „Nakonec jsme dospěli k závěru, že by to nebylo moudré – barva Electric Orange podle nás k Focusu ST patří, stala se jedním z nejdůležitějších poznávacích znaků vozu.“

 

Jeho slova potvrzuje i chování zákazníků – přestože kvůli složitému procesu nanášení je lak Electric Orange finančně náročnější než jiné možnosti, na třicet procent evropských zákazníků volí tento nepřehlédnutelný odstín. Zájemci o Focus ST mohou nicméně vybírat I ze sedmi dalších barev, včetně několika metalických. Laky Electric Orange, Electric White (novinka pro druhou generaci ST) a Performance Blue jsou v rámci rodiny Focus určeny výlučně pro model ST.

 

Vnější vzhled vozu lze dále ozvláštnit bílými pruhy, inspirovanými supersportovním automobilem Ford GT. Pruhy se dodávají na přání a jsou k dispozici pro všechna barevná provedení s výjimkou Electric Orange, Electric White a Sea Grey.

 

Ve stejném barevném odstínu jako panely karoserie jsou vyvedeny nejen nástavce prahů a spoilery, ale také kliky dveří a vnější zpětná zrcátka. 

 

Všechny modely Focus – včetně provedení ST – mohou být na přání vybaveny tmavými skly zadních bočních oken a čelním oknem Solar Reflect, schopným blokovat až pětkrát více slunečního záření než běžné tónované sklo. Díky tomu se uvnitř vozu mnohem déle udrží příjemná teplota, a to i v horkých letních dnech.

 

„Naše filozofie ‚kinetického designu‘ vznikla proto, aby vtiskla vozům Ford to, čemu říkáme energie v pohybu. Chtěli jsme, aby naše auta působila dojmem rychlosti, i když nehybně stojí na místě. V případě modelu ST se podařilo skloubit ‚kinetický design‘ se sportovními kořeny vozu,“ uzavírá Capito.

 

SPORTOVNÍ INTERIÉR

Na dynamický nový vzhled Fordu Focus ST navazuje interiér vylepšený v mnoha ohledech. Drobné, ale důležité detaily jasně upozorňují na příslušnost k elitní skupině vozů Sport Technologies.

 

Ve snaze vytvořit ještě příjemnější prostředí pro celou posádku podrobil Ford interiér modelu Focus ST rozsáhlým úpravám. Nový vzhled interiéru odráží dynamické křivky karoserie. Přístrojový panel i všechny ovládací prvky jsou nyní vybaveny atraktivním podsvícením červené barvy.

 

Žádný jiný Ford Focus se nemůže pochlubit trojicí speciálních přístrojů, umístěných ve společné „kapličce“ na horní části palubní desky. Ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje poskytují řidiči důležité informace – a zároveň upozorňují na výjimečné postavení modelu ST v rámci rodiny vozů Focus.

 

Nová středová konzola „Premium“ plynule přechází z palubní desky a příjemně obklopuje řidiče i spolujezdce, kteří se díky tomu mohou cítit trochu jako v kokpitu dopravního letounu. Konzola nese loketní opěrku, posuvnou v rozsahu 80 mm, odkládací schránku o objemu čtyři litry, dva držáky nápojů, držák mincí a dokonce i platebních karet.

V zadní části konzoly se nacházejí odkládací prostory pro cestující vzadu, popřípadě zásuvka na 230 V. Jejím prostřednictvím lze napájet spotřebiče o příkonu do 150 W.

 

Na středové konzole, konkrétně v sousedství řadicí páky, nalezlo své místo také startovací tlačítko Ford Power. Modul „Konektivita“, dodávaný rovněž na přání, obsahuje USB port, „jack“ 3,5 mm a konektor pro připojení přehrávače iPod.

 

Modernizace interiéru nicméně nezasáhla pouze funkční vybavení – velmi se dbalo také na komfort, kvalitu a úroveň dílenského zpracování.

 

Atmosféra uvnitř Fordu Focus ST neklamně signalizuje jeho sportovní zaměření. Sportovní pedály a koženou hlavici řadicí páky doplňuje karbonový dekor na středové konzole, černé čalounění stropu, lišty na prazích s logem „ST“ a speciální tříramenný sportovní volant, rovněž opatřený symbolem „ST“.

 

Stylová přední sedadla Recaro, dodávaná ve standardní výbavě, zajišťují optimální vedení těla při sportovní jízdě. Poměrům obvyklým v této kategorii se sedadla vymykají i možnostmi nastavení. Kromě podélného i výškového seřízení celého sedadla a sklonu opěradla si může řidič nastavit také bederní opěrku a sklon sedáku. Přední sedadlo spolujezdce disponuje možností podélného seřízení a nastavitelným opěradlem.

 

Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 60/40, samozřejmostí jsou také úchyty ISOFIX pro bezpečnou montáž dětské autosedačky. Na přání lze standardní zadní lavici nahradit dvojicí anatomicky tvarovaných sedadel Recaro.

 

Strop a čelní sloupky jsou čalouněny kvalitní textilií černé barvy, což jen podtrhuje sportovní atmosféru uvnitř vozu. Malá konzola ve stropní výplni nese čtecí lampičku a umožňuje montáž mikrofonu pro hands-free sadu. Anatomická přední sedadla lze na přání barevně sladit s vybranými odstíny karoserie, jako je například Performance Blue nebo Electric Orange. Hliníkový dekor vnitřních klik dveří vhodně doplňují kožené dveřní výplně. Celokožené čalounění a vyhřívání předních sedadel se dodává v rámci výbavy na přání.

 

„Vnější vzhled Fordu Focus ST vytváří očekávání, která interiér rozhodně neklame,“ věří Capito. „Focus ST představuje ideální kombinaci výkonu, dynamiky a stylu, což se odráží i v jeho inovovaném interiéru.“

 

TECHNOLOGIE PRO FOCUS ST

Spolu s odvážným novým vzhledem, jedinečnými jízdními vlastnostmi a dynamickým výkonem přináší Focus ST řadu moderních technologií:

 

·        Standardně dodávané tlačítko Ford Power pro spouštění motoru

·        Standardně dodávané tankovací hrdlo Ford Easyfuel

·        Standardně dodávaná samočinná aktivace výstražných světel

·        Systém detekce ztráty tlaku v pneumatikách (DDS)

·       Zadní svítilny LED (v kombinaci s adaptivními světlomety AFS nebo xenonovými světlomety)

·        Audio systém Sony s přijímačem digitálního rozhlasu (DAB)

·        Několik nových rozhraní pro připojení externích zařízení

·        Cenově dostupný navigační systém se slotem na paměťové karty SD

·        Zásuvka na 230 V

 

Tlačítko Ford Power

„Bezklíčové“ startování Ford Power, které bylo poprvé k vidění na novém Fordu Mondeo, je pro Focus ST dodáváno standardně. S tlačítkem Ford Power lze spustit motor jednoduše a stylově. Má-li řidič při sobě klíč, stačí sešlápnout spojkový pedál a stisknout tlačítko. Motor se probudí k životu za méně než 500 milisekund. (Vůz komunikuje s mikročipem v klíči bezdrátově).

 

Dalším dotykem se zapalování vypne. Z bezpečnostních důvodů to však nelze učinit za jízdy.

 

Nový Focus ST lze na přání vybavit také „bezklíčovým“ otevíráním, které spojuje výhodu snadného startování s rychlým a komfortním přístupem do vozu. Automobil sleduje za pomoci rádiového signálu svoje bezprostřední okolí. Jakmile zachytí oprávněný klíč, stačí zatáhnout za kliku a řídicí elektronika automaticky uvolní zámky. Nedojde-li k otevření dveří a majitel klíče se opět vzdálí, dveře se znovu uzamknou.

 

Při opuštění vozu není potřeba udělat nic víc, než stisknout malé tlačítko na klice předních dveří nebo na víku zavazadlového prostoru.

 

Bezvíčkové hrdlo nádrže Ford Easyfuel

Jen v Německu a Velké Británii každoročně sáhne po špatné pistoli u čerpací stanice na 200 000 lidí. Tento omyl přitom může vést ke značnému poškození motoru. Stejně jako jeho větší příbuzný, Mondeo, těží i nový Focus z výhod technologie Easyfuel. Kromě toho, že usnadňuje tankování, zabraňuje tento systém načerpání nesprávného paliva.

 

Výhody systému Easyfuel je nutno hledat ve dvou rovinách. Zaprvé, díky absenci víčka nádrže se řidič nemusí během čerpání pohonných hmot dotýkat tolika předmětů, což snižuje pravděpodobnost potřísnění prstů palivem.

 

Zadruhé, hrdlo nádrže je navrženo tak, aby bylo možné použít jen tankovací pistoli o odpovídajícím průměru. Nesprávné ústí pistole tedy nedostane šanci ani tehdy, když je jeho průměr menší, než průměr hrdla nádrže. Díky chytrému technickému řešení je systém i bez tradičního víčka nádrže naprosto bezpečný – není třeba se obávat netěsností nebo náhodného otevření za jízdy.

 

Samočinná aktivace výstražných světel

Všechny nové Fordy Focus – včetně sportovního ST – disponují touto užitečnou funkcí již v základní výbavě. Překročí-li intenzita brzdění hodnotu decelerace 6-7 m/s2, což představuje 60-70 procent maximálního brzdného účinku, dojde k samočinné aktivaci výstražných světel. Řidič je poté může kdykoli deaktivovat.

 

Zadní svítilny osazené LED diodami

Objedná-li si zákazník svůj nový Focus ST s adaptivními světlomety AFS nebo s xenonovými světlomety, dostane zároveň i zadní svítilny osazené LED diodami.

 

Každá z obou svítilen je tvořena dvanácti LED diodami. Namísto dnes tolik oblíbeného soustředění diod do geometrických obrazců se Ford vydal novou cestou – samotné diody jsou očím pozorovatele skryty. Jejich světlo je přenášeno na horizontální žebrování, odkud se pod úhlem 45 stupňů odráží ven.

 

Vyspělé vnější osvětlení vozu

Halogenové čelní světlomety nového Fordu Focus ST se vyznačují silným jasem a dobrou účinností, náročné klientele se nicméně nabízí možnost volby ze dvou vyspělých systémů, dodávaných na přání. Systém adaptivních čelních světlometů AFS využívá halogenové žárovky, které se v závislosti na úhlu natočení volantu mohou vychýlit až o 15 stupňů do strany a zlepšit tak orientaci řidiče v zatáčkách na neosvětlených silnicích.

 

Druhou možností jsou světlomety HID, jejichž výbojky jsou naplněny vzácným plynem xenonem. V porovnání s běžnými žárovkami svítí „xenony“ dvakrát intenzivněji a přitom spotřebují pouze třetinu energie. Nespornou výhodou je rovněž několikanásobně delší životnost oproti halogenovým žárovkám.

 

Detekce ztráty tlaku v pneumatikách (DDS)

Na přání zákazníka může být nový Focus vybaven systémem detekce ztráty tlaku v pneumatikách (DDS). Pokud jeho senzory zaznamenají změnu průměru kola (v důsledku poklesu tlaku v pneumatice), rozsvítí se na palubní desce kontrolka. Systém je jednoduchý, efektivní a bezpečný. Z technických důvodů je DDS k dispozici pouze v kombinaci se stabilizačním programem ESP.

 

 

 

Modul „Konektivita“ a nové zábavní systémy

Díky novému modulu s všeříkajícím názvem „Konektivita“ mohou cestující v novém Fordu Focus ST velmi snadno propojit audio soustavu vozu s nejnovější generací zvukových médií. Pro tyto účely je k dispozici jak tradiční „jack“ 3,5 mm, tak port USB, jejichž prostřednictvím lze přenést do reproduktorů vozu zvuk z jakéhokoli mobilního přehrávače na trhu.

 

Majitelé přehrávače Apple iPod však mohou využít ještě třetího konektoru, určeného výhradně jim. Takto propojený iPod lze pak ovládat tlačítky palubní audio soustavy.

 

Přehráváním hudby možnosti modulu „Konektivita“ nekončí. Tento systém s sebou přináší hlasové ovládání audio soustavy, klimatizace a případně i mobilního telefonu, jenž je možné připojit přes bezdrátové rozhraní Bluetooth® .

 

Modul může být kombinován se všemi audio a navigačními systémy.

 

Nové navigační systémy pro Ford Focus ST, dodávané na přání, dovedou řidiče do cíle cesty rychle a bezpečně, bez zbytečného zdržování v kolonách a uzavírkách. Těm se díky příjmu speciálního dopravního zpravodajství TMC dokážou vyhnout.

 

Navigační systém Ford na bázi DVD se pyšní barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 7 palců. Prostřednictvím obrazovky lze dále ovládat a sledovat funkce klimatizační soustavy a audio systému.

 

Ve spojení s rozhraním Bluetooth® pak tato navigace disponuje převratnou funkcí: rozpoznáním destinace zadané mluvenou řečí. Místo aby řidič po jednotlivých písmenech zadával název místa, do kterého má namířeno, stačí ho jednoduše vyslovit.

 

Další možností je CD-SD navigace, která díky příznivé ceně představuje zajímavou alternativu k přenosným zařízením. Toto provedení se vyznačuje pětipalcovou barevnou obrazovkou TFT a velmi flexibilním ovládáním. Ojedinělý je slot na paměťové karty SD, na nichž mohou být uloženy navigační mapy nebo hudební soubory ve formátu MP3.

 

Digitální rozhlasový přijímač DAB

Palubní audio soustavy značky Sony v novém Fordu Focus ST je možné volitelně doplnit o příjem digitálního rozhlasového vysílání (DAB – digital audio broadcasting). Digitální technologie umožňuje přenášet zvuk v daleko lepší kvalitě, srovnatelné například s disky CD.

 

Digitální rozhlasové vysílání bylo již spuštěno v mnoha evropských zemích (například ve Velké Británii či ve Skandinávii) a těší se rychlému růstu obliby mezi posluchači.

 

Zásuvka na 230 voltů

Středovou konzolu v provedení Premium, kterou Focus ST obdrží standardně, lze na přání vybavit zásuvkou pod napětím 230 voltů. Transformátor je ukrytý přímo v konzole, zásuvka se pak nachází v zadní části konzoly, kde na ni mohou pohodlně dosáhnout cestující na zadních sedadlech. S tímto příslušenstvím lze napájet jakýkoli spotřebič o příkonu až 150 Wattů bez nutnosti pořizovat speciální adaptér.

 

„Tyto nové prvky výbavy mají ve Fordu Focus ST svoje místo – víme totiž, že klientela tohoto modelu se živě zajímá o všechny moderní technologie,“ objasňuje Gunnar Hermann. „Na palubě Focusu ST se tak zákaznici nemusejí vzdávat techniky, kterou používají v každodenním životě. Pro mnoho lidí je automobil jakýmsi odrazem jejich osobnosti a jako takový musí být schopen vyhovět požadavkům na moderní způsob života. Věříme, že pro Focus ST to platí beze zbytku.“

 

POHONNÁ JEDNOTKA

I v modelovém roce 2008 zůstává Ford Focus ST u turbodmychadlem přeplňovaného pětiválce Duratec 2,5 l, který poskytuje jak mimořádné výkony, tak lahodný sportovní zvuk.

 

Výkon 166 kW (225 k) v 6000 ot./min. a točivý moment 320 Nm, odevzdávaný v širokém rozpětí 1600 až 4000 ot./min., plně vyhoví i tomu nejnáročnějšímu zájemci o sportovní automobil.

Motor disponuje proměnným časováním sacích i výfukových ventilů Ti-VCT a byl vyladěn speciálně pro použití v modelu Focus ST.  Dostal mj. odlehčený setrvačník a nové vstřikovače paliva, řídicí jednotka byla kompletně přeprogramována

s ohledem  na sportovní zaměření vozu.

 

Blok z lehkých slitin je přišroubován na klikovou skříň odlitou z hliníku, která představuje robustní a pevný základ pro uložení klikové hřídele. Podobně jako v závodních vozech proudí chladicí kapalina napříč celým motorem, což zajišťuje vyvážené teplotní podmínky v okolí všech pěti spalovacích komor. Kompaktní, lehký odlitek turbodmychadla tvoří jediný celek se sběrným potrubím – toto řešení je vyzkoušenou cestou k optimální termodynamické účinnosti.

Vzhledem ke zdvihovému objemu 2522 cm3 je motor velmi úzký; délka pouhých 577 mm potom dovoluje příčnou zástavbu agregátu i do tak kompaktního vozidla, jakým je Ford Focus. Skříň převodovky měří jen 350 mm. Převody prvního a druhého rychlostního stupně disponují trojitými synchronizačními kužely, které usnadňují řazení zastudena nebo při plné zátěži (například při rychlé akceleraci z místa). Třetí rychlostní stupeň má dvojitou synchronizaci a zbývající převody jsou opatřeny vždy jedním synchronizačním kuželem.

 

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Svým chováním na silnici ohromil Ford Focus v roce 1998 celý motoristický svět. Víceprvkové zadní zavěšení s vodicím ramenem „Control Blade“, přední vzpěry MacPherson a izolovaná přední nápravnice vtiskly vozu takovou kombinaci jízdního komfortu, ovladatelnosti a přesnosti, jaká byla do té doby v segmentu C nepředstavitelná.

 

První Focus nastavil laťku velmi vysoko, avšak druhá generace, představená v roce 2004, ji posunula ještě výš. (Focus ST vyjel poprvé na silnice o rok později.) Narostl rozvor i rozchod, došlo k mnoha zdánlivě nepatrným úpravám v konstrukci náprav. Přibyl také elektrohydraulický posilovač řízení EHPAS.

 

Tuhou přední nápravnici vozu Focus ST doplňuje sofistikované zadní zavěšení Control Blade. Vylepšený zkrutný stabilizátor u zadní nápravy je opatřen speciálními kulovými čepy se sníženým vnitřním třením. Tento systém přináší ještě lepší potlačení bočních náklonů vozidla.

 

V porovnání s ostatními Fordy Focus má model ST tužší přední pružiny, jinak kalibrované tlumiče pérování a stabilizátory o větším průměru. Díky těmto a dalším opatřením je Focus ST mimořádně agilní a perfektně zatáčí, současně však nabízí znamenitý komfort odpružení i na nekvalitním povrchu.

 

„Chtěli jsme, aby Focus ST měl co nabídnout zkušenému řidiči, ale přitom jsme neztratili ze zřetele požadavky na přiměřené pohodlí celé posádky v každodenním provozu,“ říká Hermann.

 

BRZDOVÁ SOUSTAVA

Brzdový systém Fordu Focus ST je naladěn tak, aby brzdný účinek měl velmi plynulý, jasně definovaný nástup, což přispívá k snazšímu ovládání vozu a větší plynulosti jízdy například po městě.

 

Vztah mezi mírou stlačení pedálu a zpomalovacím účinkem je perfektně vyvážený, takže lze v každé situaci snadno a přesně dávkovat intenzitu brzdění. Nový Focus ST navíc přichází na většinu evropských trhů vybaven Elektronickým stabilizačním programem (ESP) s protiprokluzovým systémem (TC).

 

 Žádný jiný Focus nemá tak velké brzdové kotouče jako ST. Díky standardně dodávanému protiblokovacímu systému (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD) se řidič může spolehnout na dech beroucí zpomalení v každé situaci.

 

ŘÍZENÍ

Ideálně vyvážené, precizní řízení Fordu Focus je do značné míry zásluha elektrohydraulického posilovače řízení EHPAS.

 

Elektromotorem poháněné čerpadlo mění účinek posilovače na základě hodnost vypočtených z momentální rychlosti jízdy a rychlosti otáčení volantem. Proto může nabídnout jak lehký chod volantu při parkování, tak pevnou a jistou odezvu při sportovní jízdě zatáčkami.

 

Jelikož funkce systému EHPAS nezávisí na momentálních otáčkách motoru, má tento typ posilovače velice nízké nároky na energii. Ve srovnáním s tradičním hydraulickým posilovačem spotřebuje vozidlo vybavené elektrohydraulickým systémem až o jednu pětinu méně paliva na sto kilometrů jízdy, což představuje úsporu ve výši asi tří procent.

 

KVALITA ZVUKU

Akustickým vlastnostem nového Fordu Focus ST byla při jeho vývoji věnována mimořádná pozornost. Cílem bylo poskytnout řidiči i jeho spolucestujícím maximální smyslový požitek ze sportovního zvuku – a současně ještě více zlepšit celkovou kultivovanost automobilu!

 

Zdánlivě protichůdné požadavky se podařilo beze zbytku naplnit. Charakteristický zvuk pětiválce se dostává k uším posádky přes speciální zařízení zvané „symposer“, díky kterému je každá jízda Fordem Focus ST mimořádnou událostí.

 

Při detailní analýze konstrukce vozidla se specialisté na akustiku zaměřili na všechna místa, kterými se přenáší hluk a vibrace, a následně navrhli příslušná opatření. Výsledkem je ještě efektivnější potlačení nežádoucích frekvencí akustického spektra.

 

BEZPEČNOSTNÍ VÝBAVA

Vyčerpávající bezpečnostní výbava nového Fordu Focus ST zahrnuje šest airbagů, ABS, elektronický rozdělovač brzdného tlaku EBD a na většině evropských trhů i ESP s protiprokluzovým systémem. Nechybí ani pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, deformovatelný sloupek řízení nebo systém ochrany krční páteře na předních sedadlech.

 

Sériově dodávané halogenové světlomety s vysokou účinností lze na přání nahradit adaptivními světlomety AFS, popřípadě bi-xenonovými světlomety. Ve Velké Británii, jejíž trh se na dosavadním odbytu Fordu Focus ST podílel více než polovinou, bude tento model vybaven bi-xenony standardně.

  

Již v roce 2004 se Ford Focus zařadil na seznam deseti nejlepších vozů, jaké instituce Euro NCAP kdy podrobila svým bariérovým testům. A do první desítky patří i dnes. Společnost mu v žebříčku dělají ještě modely Galaxy, S-MAX a nové Mondeo. Žádný jiný výrobce nemá v seznamu deseti nejlepších hned čtyři své zástupce.

 

Tým specialistů na otázky bezpečnosti nicméně rozšířil výbavu Fordu Focus ST o dvě nové položky:

 

Všechny nové Fordy Focus disponují již v základní výbavě technologií, která samočinně aktivuje výstražná světla při nouzovém brzdění. Překročí-li intenzita brzdění hodnotu decelerace 6-7 m/s2, což představuje 60-70 procent maximálního brzdného účinku, dojde k samočinné aktivaci výstražných světel. Řidič je poté může kdykoli deaktivovat.

 

Na přání zákazníka může být nový Focus vybaven systémem detekce ztráty tlaku v pneumatikách (DDS). Pokud senzory ABS-ESP zaznamenají změnu průměru kola (v důsledku poklesu tlaku v pneumatice), rozsvítí se na palubní desce kontrolka. Řidič tedy může neprodleně reagovat a vyhnout se tak nebezpečným situacím, ke kterým dochází při nepozorovaném defektu (náhlá ztráta ovladatelnosti, zničená pneumatika apod.).

 

Zodpovědný přístup k bezpečí a ochraně posádky patří ke klíčovým vlastnostem každého automobilu z produkce společnosti Ford of Europe, sportovní modely ST nevyjímaje. Také Ford Focus ST těží ze širší iniciativy, známé jako Systém inteligentní ochrany Ford (IPS).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOCUS ST

 

Motor

Typ

2,5 l 20 V DOHC

Zdvihový objem válců (cm³)

2522 cm 3

Vrtání (mm)

83.0

Zdvih (mm)

93.2

Palivo

bezolovnatý benzín RON 98 nebo 95 (RON)

Nejvyšší výkon (ISO kW/k)

v ot./min.

165.5 kW (225 k)

6100/min

Max. točivý moment (ISO Nm)

Max BMEP (ISO kPa)

v ot./min.

320 Nm

16,0

1600 – 4000 /min

Kompresní poměr

9,0 : 1

Uspořádání

řadový pětiválec uložený napříč, sběrné potrubí   vpředu

Hlava válců

z hliníkových slitin, sintrovaná ventilová sedla

Blok motoru

z hliníkových slitin, odlitý vysokotlakým litím

Kliková hřídel

kovaná ocelová, čepy o průměru 50 mm, deset protizávaží, šest hlavních ložisek o průměru 65 mm, odpružená řemenice, hmotnost 21,5 kg

Počet ventilů na válec

4

Ventilový rozvod

DOHC, proměnné časování ventilů Ti-VCT, rozsah časování 50° (sací), 30° (výfukové)

Úhel sevření ventilů

58 stupňů

Průměr ventilů (mm)

Sací: 31.0

Výfukové: 27.0

 

Turbodmychadlo

Kühnle, Kausch & Kopp -Warner, jednodílná skříň vyrobená přesným litím

Pohon vačkových hřídelí

ozubený řemen s dynamickým předpínačem

Písty

ze slitin hliníku a křemíku, grafitová vrstva, hmotnost pístu 290 g

(412 g včetně pístního čepu, pístních kroužků a závlačky)

Ojnice

kované ocelové, dělené lámáním, délka 143 mm

 

 

Řídicí jednotka motoru

Bosch ME 9.0, ovládá vstřikování i zapalování, 2MB paměti flash,

emise Euro Stage IV/ULEV

Vstřikování paliva

sekvenční elektronické vícebodové (SEFI), vstřikovací strategie Lambda-1 v celém rozsahu zatížení

Zapalování

Elektronické bez rozdělovače

Systém redukce škodlivin

třícestný oxidační katalyzátor s uzavřenou smyčkou, kyslíkový senzor

Emisní norma

European Stage IV, elektronická palubní diagnostika (EOBD)

 

Převodovka

Typ

ručně řazená, plně synchronizovaná šestistupňová převodovka (M66)

Převody

Sada C

        6. rychlostní stupeň

         5. rychlostní stupeň

          

         4. rychlostní stupeň

        

3. rychlostní stupeň

        

2. rychlostní stupeň

        

1. rychlostní stupeň

        

zpětný chod

          

stálý převod

0.7

0.868

1.088

1.433

2.05

3.385

3.231

4.0

Spojka

hydraulicky ovládaná jednokotoučová, dvouhmotový setrvačník

Průměr spojky (mm)

228

 

 

Zavěšení, odpružení a tlumení

Přední náprava:

Nezávislé zavěšení vzpěrami MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor o průměru 21,5 mm. Pouzdra jsou vpředu pryžová, vzadu hydraulická a uchycená na oddělené nápravnici.

Přední náprava:

Nezávislé víceprvkové zavěšení s vodicím ramenem Control Blade, plynokapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor 21 mm.

 

 

 

Řízení

Typ

Hřebenové, převod 14,8; posilovač 60,5 mm /ot., 2,38 otáček volantu mezi krajními polohami

Poloměr otáčení (m)

11,7

Brzdy

Typ

Dvouokruhová diagonální brzdová soustava s hydraulickým ovládáním. Brzdy jsou vpředu i vzadu kotoučové. Podtlakový posilovač. Elektronicky řízený čtyřkanálový protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBD. Na přání dodávaný elektronický brzdový asistent EBA. Systém ESP Conti Teves Mk 60

Vpředu

větrané kotouče 320 x 25 mm

Vzadu

plné kotouče 280 x 11 mm

 

 

Karoserie a bezpečnost

Konstrukce

Počítačově optimalizovaná samonosná ocelová karoserie

Strukturální bezpečnostní prvky

·          zpevněný prostor pro cestující

·          deformační zóny pohlcující energii nárazu vpředu i vzadu

·          řízená deformace karoserie pro ochranu dolních končetin

·          výztuhy ve dveřích chránící posádku při bočním nárazu

·          vysokopevnostní nosník palubní desky a sloupku řízení

Pasivní bezpečnost a zádržné systémy

·          Velkoobjemové čelní airbagy s čidly intenzity nárazu

·          pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu vpředu

·          upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vpředu

·          boční airbagy vpředu

·          okenní airbagy chránící obě řady sedadel

·          horizontálně deformovatelný sloupek řízení s řízenou deformací

·          deformovatelná pedálová skupina s řízenou deformací

·          tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na všech sedadlech

·          výškově nastavitelné opěrky hlavy na všech sedadlech.

·          systém ochrany krční páteře na předních sedadlech

·          vnější sedadla druhé řady je možné vybavit úchyty ISOFIX

·          možnost deaktivace čelního airbagu spolujezdce

·          optimalizace pro širokou škálu typů postav od 5% ženy po 95% muže

Nárazníky

lisované ze zesíleného polypropylenu, odolné proti poškození

Zabezpečení

·          prostorový alarm s ochranou vnitřního prostoru

·          vyspělý imobilizér Ford PATS

·          dálkově ovládané dvojité centrální zamykání dveří, víka zavazadlového prostoru a uzávěru palivové nádrže

·          uzamykatelná kapota

·          dálkové ovládání elektronického stahování oken (i pro střešní okno)

 

 

 

Kola a pneumatiky

 

Kola

z lehkých slitin

Rozměr kol

18x8

Rozměr pneumatiy

225/40 R 18

 

 

Vnější rozměry

Celková délka (mm)

4357

Celková šířka (mm)

1840

Celková výška (mm)

1447

Rozvor náprav (mm)

2640

Rozchod vpředu (mm)

1535

Rozchod vzadu (mm)

1531

 

 

Vnitřní rozměry

 

Prostor pro hlavu  vpředu/vzadu (mm)

999/978

Prostor pro ramena vpředu/vzadu (mm)

1414/1399

Max. prostor pro nohy vpředu/vzadu (mm)

1108/853

Objem zavazadlového prostoru dle VDA (l)

362

 

Protikorozní ochrana

24stupňový systém ochrany: Rozsáhlé pozinkování ocelových dílů karoserie, optimalizovaný nástřik fosfátem, elektrolyticky nanášená základní vrstva, čirý krycí lak, úplné vystříkání všech dutin voskem, PVC krytí spodních částí karoserie. Spáry jsou utěsněné korozivzdorným materiálem a silnými těsněními z PVC. Přední podběhy jsou plastové, zadní textilní, nakládací hrana zavazadlového prostoru je chráněna proti poškrábání plastovou lištou. Záruka na prorezivění 12 let.

Aerodynamika (Cd)

Třídveřový hatchback

Pětidveřový hatchback

 

0.33

0.33

 

 

Provozní náplně

 

Objem palivové nádrže (l)

55

Objem chladicí soustavy (l)

7.1

Mazivo

Interval výměny oleje

Servisní interval

Množství oleje: 6,1 l (bez výměny filtru), 6,4 l (s výměnou filtru) 5W30

20 000 km / 1 rok

40 000 km

 

 

Hmotnosti

Třídveřový hatchback

Pohotovostní hmotnost (kg)

1392

Celková hmotnost vozidla (kg)

1860

Užitečná hmotnost (kg)

543

Zatížení střechy (kg)

75

Pětidveřový hatchback

Pohotovostní hmotnost (kg)

1437

Celková hmotnost vozidla (kg)

1890

Užitečná hmotnost (kg)

528

Zatížení střechy (kg)

75

 

 

Jízdní výkony

Nejvyšší rychlost (km/h)

241

Akcelerace 0-100 km/h (s)

0-60 mph (s)

Pružné zrychlení 50-100 km/h

na 4. rychlostní stupeň (s)

6.8

6.5

6.1

Max. otáčky motoru

 

 

Volnoběžné otáčky

 

Otáčky motoru při maximální rychlosti

6750 ot./min. krátkodobě (3 s)

6500 ot./min. při trvalém zatížení

 

900 ot./min.

 

5720 ot./min. v 241 km/h

 

Spotřeba paliva

 

Město (ECE l/100 km)

Mimo město (ECE l/100 km)

Kombinovaná (ECE l/100 km)

Emise CO2 – kombin. cyklus (g/km)

13.8

6.8

9.3

224

Hodnoty emisí ECE (g/km)

CO                  CH                  NOx

0.38                 0.055               0.025

Poznámka: Informace obsažené v tomto dokumentu byly správné v době předání do tisku. Společnost Ford nicméně zastává politiku trvalého zlepšování svých produktů. Právo na změny bez předchozího upozornění vyhrazeno.

 

 

Graf výkonu a točivého momentu:

 


 
 
Fotogalerie:   Dakar 2008, technické přejímky pokračují, foto Jirka Vintr

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose