V jakých autech bude jezdit příští generace? 7.1.2008 23:28 - tisková zpráva
Již žádná čekání v zácpě, auta vzlétnou a poletí! Ukážeme Vám, co se stane, když se ty nejvýkonnější počítače vašeho života objeví v ’Autech budoucnosti’!
PREMIÉRA V SOBOTU 9.ÚNORA VE 20:00
Praha, 3. ledna 2008 – Seriál „Auta budoucnosti“ nabídne divákům pohled na futuristické koncepty automobilů a seznámí je s úžasnými technologiemi, které si postupně razí cestu v automobilovém průmyslu. Ve čtyřhodinovém seriálu diváci usednou za volant automobilů, které zcela zásadně změní pohled na osobní auta tak jak je známe nyní. Připravte se na vzrušující jízdu do roku 2030, během níž se seznámíme s širokým spektrem technologií, bez nichž by tento vývoj nebyl možný. Zejména pak seriál nabídne pohled na nové způsoby vývoje automobilů, kdy budou konvenční motory nahrazeny alternativními pohonnými jednotkami a ocel vystřídají nanomateriály.
Auto budoucnosti ohromí diváka druhy paliv, z nichž budou motoristé v následujících letech moci vybírat. Díky tomuto seriálu si rovněž budeme moci udělat obrázek o tom, jaká výpočetní technika se v roce 2030 bude skrývat uvnitř osobních automobilů a samozřejmě i nahlédneme do světa vizionářů, kteří tato úžasná auta vyvíjejí a snaží se vytvořit z neskutečných představ realitu.
Možná se nám splní náš dávný sen: automobily budoucnosti budou imunní vůči dopravním zácpám – kdykoli se nějaká vyskytne, vzlétnou a poletí.
POPIS EPIZOD Epizoda 1: Tělo, Sobota 9. února 2008, 20:00 Tato epizoda dává odpověď na otázku, která napadne a zaujme snad každého, a to: Jak bude auto budoucnosti vypadat? Přední automobiloví návrháři z celého světa nám poví, do jaké míry může být tvar vozu ovlivněn vznikajícími technologiemi. Nebudeme hovořit ale jen se zkušenými odborníky – své návrhy vozů pro rok 2030 nám představí i studenti automobilového designu působící v automobilce GM. Diváky ohromí změny, které prodělá například karosérie u vozů na vodíkový pohon, budou žasnout nad možnostmi, jež skýtá virtuální realita a hmatová technologie. Uvidíme zde ultra lehké vozy i tak malinkatá auta, až se budou jevit nemožná, a seriál též nabídne zcela novou perspektivu na vůbec první vynález světa, totiž kolo.
Epizoda 2: Mozek, sobota 16. února 2008, 20:00 V této epizodě nahlédneme do samotného srdce vozu budoucnosti, zejména se seznámíme s jeho neobyčejnou schopností nezávisle myslet a komunikovat. Tato epizoda nám ukáže, jaké nepředstavitelné možnosti se otevírají, když je vůz osazen výkonným počítačem. Auta budou za nás řídit a budou rovněž komunikovat s jinými auty. Dokonce dokáží sama koordinovat naše plány, takže jim ani nebudeme muset říkat, kam nás mají zavézt – počítač uvnitř vozu totiž bude schopen komunikace s jinými počítači, takže bude přesně vědět, kde máme být a v kolik hodin. Navíc automobily budou naprogramovány tak, aby maximálně dbaly na naše bezpečí a vždy volily nejbezpečnější způsob, jak se vypořádat s potenciálně rizikovými situacemi. Jinými slovy, budoucí svět bude světem bez dopravních nehod.
Epizoda 3: Palivo, Sobota 23. února 2008, 20:00 V této epizodě se dozvíme, že co se týče pohonných hmot, není se čeho obávat. Tedy ne snad že by zásoby ropy byly nevyčerpatelné, ale uvidíme, že možností jak pohánět automobily je skutečně mnoho. Na vlastní oči se přesvědčíme, že představa o jednom jediném zdroji energie je pouhá iluze. Vozy budou poháněny biopalivy jako jsou etanol nebo bionafta, ovšem budou se používat i Li-Ion baterie s dojezdem téměř 400km i jedinečné hybridní motory. Auta budou jezdit na palivové články, využívat solárních panelů či dokonce stlačeného vzduchu. Možná se budou paliva lišit podle toho, kde člověk žije a jak moc autem jezdí. Nicméně jedna věc je jistá: paliva budoucnosti bude mnohem čistější než ta, která používáme teď.
Epizoda 4: Extrémy, sobota 1. března 2008, 20:00 V této epizodě se seznámíme s tím, co se nám může na první pohled jevit jako zhola nemožné. V této epizodě se vlády chopila čirá představivost, takže létající auta nebudou žádnou výjimkou. Poslední díl seriálu nám představí vizionáře nacházející se na samém okraji světa automobilů, tvůrčí jedince hledající odpovědi na jednu z nejstarších otázek, která nás trápí: jaký význam bude mít slovo „rychlost“ v budoucnosti? A to nejen jak rychle budeme jezdit, ale co nás bude pohánět? Objeví se noví géniové, kteří zavedou vozy na vodíkový pohon i do světa automobilových závodů? Jak bude vypadat luxus v roce 2030: čekají nás vychytávky, které vídáme v televizi, anebo se konečně dočkáme něco opravdu luxusního? A vymyslí někdo už konečně nový tahač pro kamiony? A co takhle nové taxi? Taky vám představíme nové, mimořádně bezpečné městské vozítko z dílny jednoho z nejlepších návrhářů sportovních vozů. Poslední epizoda doslova přetéká úžasnými nápady, čeká vás tu spousta skvělých aut a také se seznámíte s řadou neobyčejně zajímavých lidí.
Poznejte sedm statečných
Seznamte se. Toto je sedm studentů, jimž se dostalo životní příležitosti – navrhnout vůz budoucnosti pro GM. Tito mladí návrháři pocházejí z různých prostředí, každý z nich má talent na něco jiného, ale teď dostali dvanáct týdnů na to, aby vytvořili dokonalý automobil pro rok 2030.
Bo Yeun Park Bo Yeun Park je mladá žena, jež se narodila a vyrostla v jihokorejském Soulu. Má smělé plány, obrovskou odvahu a velkou vnitřní sílu. „Miluji výtvarné umění – hlavně kvaš a olej – a taky mám hrozně ráda výzvy, kdy musím své síly napnout naplno.“ Bo navrhla pro rok 2030 auto pro děti (ve věku 8-14 let), které samy ještě neumějí řídit, ale přesto se potřebují přepravovat. Rodiče jim vozítko naprogramují podle toho, kde mají děti být a vůz je na určené místo odveze. Automobil je plně programovatelný, pohybuje se automaticky, nemá přístrojovou desku ani volant a jeho čelní sklo může sloužit jako displej, na němž lze hrát počítačové hry nebo zobrazovat informace z internetu. Bo za sebou má již řadu úspěchů v oblasti designu. V minulosti se zúčastnila například těchto projektů: Bright Design Challenge, Honda S2000, a navrhovala koncepty i pro společnosti SONY a Tefal. Ve volném čase ráda nakupuje, miluje karaoke, kávu, filmy a všechny druhy jídla.
Ryan Patrick Joyce Ryan Patrick Joyce je mladý návrhář, který chce ve své kariéře dosáhnout nejvyšších met. Zatím se na hvězdnou kariéru připravuje na Institute of Art v americkém Clevelandu, kde studuje průmyslový design. Svůj projekt pro GM pojal jako řešení pro ty zákazníky, kteří chtějí uniknout záplavě informací a shonu moderní doby. Jeho koncept zdůrazňuje význam přírodních živlů a slouží jako prostředek k relaxaci těm, kteří chtějí cestovat v klidu. Cestující v tomto voze se mohou pohodlně usadit tváří v tvář a vychutnávat si příjemný rozhovor. Vnější design přední i zadní části vozu je odpovědí na vnitřní rozložení prostoru a zároveň zpochybněním konvenční estetiky. Ryan má za sebou řadu úspěšných produktů a cen – absolvoval stáž ve studiu Design Central v Columbusu (stát Ohio), v roce 2005 získal cenu Daimler Chrysler Most Improved Award. Bakalářský titul získal na Keystone College, kde promoval s vyznamenáním a byl oceněn jako nejlepší student ročníku.
John Owens John Owens je studentem posledního ročníku designu dopravních prostředků na College for Creative Studies a bez přehánění o něm lze říct, že to je „člověk od aut“. Kolem automobilů se totiž motá celý život. Narodil se v kanadském Torontu, kde také vyrostl a odmalička na něj měli obrovský vliv otec a dědeček, kteří milovali vše, co mělo čtyři kola. „Auta jsem začal malovat už jako malý kluk. Táta byla naprostý nadšenec do aut – kupovali si corvetty – a taky měl rád umění,“ říká John. „Začal jsem tedy kreslit vlastní auta – jakmile jednou zažijete vášeň, kterou vám dokáže nabídnout skvělý sporťák, nikdy vás to nepustí.“ Jeho koncept pro rok 2030 je proto zaměřen hlavně na ty nadšence, co milují rychlou sportovní jízdu. John tvrdí, že v roce 2030 bude veškerá doprava, zejména pak doprava ve městech, přísně regulována počítači. „Já chtěl vytvořit takové auto, které by řidičům nabídlo pocit svobody. A taky jsem chtěl vytvořit něco, co by se zásadně lišilo od aut, jaká se dělají dnes.“ Když John zrovna nedělá na svém projektu v GM Design, staví motokáry a taky na nich závodí. Vedle toho během svého prvního roku v CCS pomáhal studentům Detroit High School for the Arts s přípravou na program „You Make A Difference“. Předtím se podílel na designu karosérií ve studiu Caravaggio Corvettes a též pracoval na projektech pro Hondu (2005) a GM (2006). John tvrdí, že již na konci střední školy věděl, čím chce v životě být – snil o tom, že se stane automobilovým návrhářem. „Všechno na světě je možné – ale splnit si vlastní sen je docela fuška,“ říká John.
Theandrew Clayborn Theander Clayborn se narodil a vyrostl ve státě Oklahoma. V současné době je studentem prvního ročníku Art Center College of Design v kalifornské Pasadeně. Design je jeho obrovskou vášní. Po získání vysokoškolského diplomu by chtěl působit jako automobilový návrhář. Art Center College, na které studuje, je vyhlášená specializací právě na design automobilů, ovšem vedle toho se zde studuje i fotografie, grafika, ilustrace, umění a film. Ve volném čase Theandrew rád maluje. Jeho oblíbenou technikou je olej a specialitou přimíchávání popela do barvy, což dodává jeho obrazům velice expresivního vzhledu. Jeho velkým vzorem je anglický malíř Francis Bacon, jenž byl inspirován abstraktním uměním, surealismem a dílem Pabla Picassa. K dalším Theandrewovým zálibám patří sochařství, závody SCCA, běhání a jak sám říká, život, který „rád prožívá s úsměvem“.
Mark Chrapla Mark Chrapla vyrostl v Indianapolis a výtvarný talent se u něj projevil už v raném dětství. Design mu prostě učaroval a on se rozhodl jít za hlasem svého srdce. V současné době studuje průmyslový design na univerzitě v Cincinnati. Je studentem posledního ročníku a specializuje se na dopravní prostředky. Ve volném čase rád hraje na kytaru, jezdí na snowboardu a poslouchá hudbu. V minulosti pracoval na projektech pro Sea Ray Roads (Florida), Hot Wheels (Kalifornie) a Lexmark International (Kentucky).
Matthew Zoller Matt se narodil a vyrostl v Cincinnati. V současné době je studentem posledního ročníku na místní univerzitě se specializací na průmyslový design. Již během studií dosáhl řady úspěchů – mimo jiné se stal viceprezidentem místní pobočky Mezinárodní společnosti pro design. Matt věří, že dokonalý vůz v roce 2030 bude buď využívat všechnu dostupnou technologii anebo naopak bude revoltou proti ní – a přesně tento dvojznačný postoj vyjadřuje i jeho koncept. Vůz, který navrhl, je určen hlavně pro introvertně založené lidi, kteří touží po tom oddělit se od každodenní reality, ovšem zároveň milují digitální svět technologií a inovací. Řidič Mattova vozu je ideálně izolován od světa kolem, ovšem zároveň je obklopen informacemi, jejichž přísun zajišťuje vynikající uživatelské rozhraní. Vůz se vyznačuje velice vyspělými komunikačními schopnostmi, takže řidič je sice sám, ale zároveň v neustálém kontaktu se svými přáteli a kolegy. V minulosti se Matt podílel na projektech pro kalifornské ateliéry Astro Studios a Hot Wheels, v New Yorku pak navrhoval hračky pro Fisher-Price a v Ohiu se účastnil projektu na vývoj kamionů ve společnosti Little Tikes. Kromě designu rád lyžuje, dokonce působí jako lyžařský instruktor, taky hraje na bicí a miluje hudbu (hlavně indies, klasický rock a hip-hop).
Zach Cranfield Zach Cranfield je studentem posledního ročníku Prattova institutu v Brooklynu, kde se specializuje na průmyslový design a design dopravních prostředků. V životě dává přednost nevyšlapaným cestičkám a novému pohledu na společenské trendy. Jím navržený koncept vyjadřuje jeho životní filosofii: člověk si má života užívat ve vší jeho kráse a jednoduchosti. I Zach má za sebou řadu úspěchů. Například svým nevlastním bratrům, kteří působí jako producenti v televizi, pomáhal navrhnout studio pro talk show. Společně se svým kolegou ze školy pak vypracovali řadu konceptů a návrhů, které byli předloženy společnosti Boeing a institutu NASA. Ve volném čase Zach rád jezdí na snowboardu a cestuje. Již devět let je z přesvědčení vegan. „Seznámil jsem se s tím, jak to chodí v masném průmyslu a rozhodl se jít jinou cestou. Moji rodiče se kdysi věnovali výrobě bio potravin a možná i tohle mě ovlivnilo,“ vysvětluje.
Discovery Communications, Inc. Společnost Discovery Communications je jedničkou mezi médii věnujícími se dokumentárním pořadům. Oslovuje publikum čítající 1,5 miliardy lidí ve více než 170 zemích světa. Discovery Networks International provozuje 18 televizních stanic, má 775 milionů předplatitelů a nabízí programy ve 35 jazycích. V Evropě, Africe a na Blízkém východě působí 12 značek Discovery, které zde mají 142 milionů předplatitelů ve 105 zemích a společnost nabízí pořady ve 24 jazycích. DCI vlastní Discovery Holding Co. (NASDAQ: DISCA, DISCB), Cox Communications Inc., Advance / Newhouse Communications a John S. Hendricks, jenž je zakladatelem Discovery a předsedou správní rady.
Blanka Svobodová Tomáš Fiala
PR
|