www.car.cz
 

Novela : zrušení přednosti tramvají na přechodech pro chodce !! :-((
     16.1.2008 19:22 - tisková zpráva


TRAMVAJE A PŘECHODY PRO CHODCE

V minulých dnech se v médiích objevila informace, že by mohlo dojít ke zrušení přednosti tramvají na přechodech pro chodce, a to na základě návrhů členů expertní skupiny pro přípravu novely zákona o silničním provozu, zřízené ministrem dopravy.

Autoklub ČR již odpovídal na otázky novinářů k tomuto tématu, a to v tom smyslu, že takovéto opatření by situaci na přechodech pro chodce nejenže nezlepšilo, ale naopak zhoršilo a že přednost tramvají před chodci má své důvody, zejména zábrzdná vzdálenost kolejových vozidel je nesrovnatelně delší než brzdná dráha automobilů aj. motorových vozidel, dráha kolejového vozidla je dána kolejemi; tramvaje aj. kolejová vozidla nemají možnost uhnout před překážkou (vyhnout se chodci) jako mají např. auta, prudké brzdění tramvaje představuje nebezpečí úrazu pro cestující.


Návrh na zrušení přednosti tramvají na přechodech pro chodce určitě nevzešel od členů výše zmíněné expertní skupiny. Nikdo z členů skupiny toto opatření nenavrhnul, o tomto problému se na zasedání expertní skupiny vůbec nejednalo.

Jako další argument by mohlo posloužit znění předpisů sousedních zemí. Např. v Německu ustanovení § 26 odst. 1 Nařízení o silničním provozu a v Rakousku ustanovení § 9 odst. 2 stejnojmenného nařízení shodně uvádějí:  „… na přechodu pro chodce vozidla kromě tramvají dávají přednost chodcům…“

Je třeba s politováním konstatovat, že zavedení přednosti chodců na přechodech pro chodce neprovázela dostatečně účinná vysvětlující kampaň. Naopak, došlo k tomu, že v této souvislosti byl opakovaně používán „absolutní přednost“. Ten byl samozřejmě zavádějící, někteří občané si jej však zafixovali a dosud se podle toho chovají a neberou na vědomí, že chodci ani na přechodu pro chodce nemají přednost před tramvají a před vozidly s právem přednostní jízdy (s modrými majáky) a že nesmějí vstupovat do vozovky bezprostředně před jedoucí vozidlo (někteří chodci z počátku nedbali ani na červený signál na světelně řízených křižovatkách – pod dojmem, že mají „absolutní“ přednost).

Vývoj nehodovosti na přechodech pro chodce popisuje informace Ředitelství služby dopravní policie takto:
„Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky chodci ( „nedání přednosti chodci“), přecházejícímu po vyznačeném přechodu zahynulo v roce 2007 celkem 14 chodců (o 2 osoby méně, než v roce 2006). Nejhorší situace byla v roce 2002 a 2001.

 

Podrobnější porovnání je uvedeno v následující tabulce.

následky chodců 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
počet nehod 446 938 893 758 869 846 816 952
usmrceno osob 7 30 32 19 20 21 16 14
těžce zraněno 131 210 234 182 210 192 197 188
lehce zraněno 374 736 658 592 677 651 639 748
nezraněno 8 15 16 14 17 23 17 51

Z uvedeného vyplývá, že je třeba přijmout následující opatření:

přednost tramvají na přechodech pro chodce zachovat a nadále nezpochybňovat,
prostřednictvím mediální kampaně znovu, a správně vysvětlit, jak je to s předností chodců na přechodech.



Leden 2008

Infoservis AČR, V. Špička


 
 
Fotogalerie:   Janner Rallye 2008 - foto Roman Kašpárek

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose