Zlatý Tom Kotek převzal v Amsterdamu od zástupců FIA svoji trofej 17.1.2008 11:01 - tisková zpráva
Tom Kotek převzal v Amsterdamu od zástupců FIA trofej pro nejúspěšnějšího evropského rallycrosaře divize 2. Ve 20 letech se stal nejmladším v historii tohoto sportu.
Rozhovor s nejmladším Mistrem Evropy v Rallycrossu Tomášem Kotkem
Tom Kotek-člen Sunoco Racing Teamu se stal se svou Hondou Civic Type-R nejmladším Mistrem Evropy v historii rallycrossu.
Tomáši, především VELKÁ GRATULACE! Jaký je to pocit být nejlepší v Evropě, získat cenu pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka (Cenu Jiřího Sedláře) a nakonec ještě cenu za přínos pro rozvoj českého automobilového sportu (Zlatou sponu FAS AČR)? Je to úžasný pocit, ještě tomu stále nemůžu uvěřit. V posledních letech jsem si užíval více nezdarů než vítězství, a to mě nakonec dohnalo k rozhodnutí se závody skončit nebo si dát alespoň delší pauzu. Stalo se to loni po závodech v Portugalsku, kde jsem havaroval. Auto jsme pracně srovnali na stolici, ale nebylo to k ničemu. Ve Francii jsem boural znovu, pak mi praskla poloosa a nakonec jsem se o bod nedostal ani do C finále. To byla poslední kapka. Táta mě ale přemluvil, abych to ještě zkusil na dva závody a já jsem mu za to vděčný.
Mohl by jsi popsat průběh posledního závodu Mistrovství Evropy v Sosnové? Závod to byl velice dramatický. Vyhrál jsem měřený trénink a obě rozjížďky, ve kterých jsem startoval a tím si zajistil pole position. Dohodli jsme se ale, že pojedeme na jistotu. Kdyby nevyšel start, tak bych Romana Častorala včas pustil. Start se povedl a mě se jelo nádherně. Dařilo se mi držet bezpečný odstup až do havárie Padgurskise. Po opakovaném startu to bylo opět dobré, asi v půli finále přestávalo auto sedět, a tak jsem raději zvolnil, pustil Romana před sebe a kontroloval si pozici až do cíle.
Letošní sezonu jsi jezdil s vozem HONDA CIVIC TYPE „R“ . Chystá tvůj tým na novou sezónu změnu? Jak jsi byl s technikou spokojen? Honda Civic Type-R je jako divoká šelma. Dlouho jsem se s ní učil, začátky byly těžké a teď už si rozumíme. Tak proč s ní končit v nejlepším?
Čeho si na své Hondě nejvíce ceníš? Jde zejména o špičkový motor, který má mimo jiné ideální průběh točivého momentu. Přesto, že jsme vůz z roku 2002 koupili z druhé ruky (předtím jezdil velmi náročné rallye) , nemuseli jsme na něm prakticky nic měnit. Dokonce ani původní sériové pístní kroužky. To platilo i po náročně loňské sezóně. Vysoce oceňuji také to, že společnost Honda je mimořádně pečlivá. Když u ní objednáte nějaký náhradní díl, tak ho obdržíte perfektně zabalený. Například nám poslali poloosu, která byla nejen v pevné lepenkové krabici, ale také z ochranné folii a ve voskovém papíru. Proti poškození tam dokonce byly molitanové návleky. Jiné značky si s balením ND dělaly podstatně méně starostí. Navíc díly dostaneme vždy včas a přesně tak jak jsme je objednali.
Jaká je tvoje nejoblíbenější trať a proč ? Švédsko. Je tam úplně všechno – rychlé pasáže, úseky na srdce, skoky, klopená zatáčka, mraky fanoušků a skvělí moderátoři, kterým sice nerozumím ani slovo, ale atmosféru dělají jako když padne na Mistrovství světa ve fotbale vítězný gól.
Přesto, že je ti pouze 20 let, závodíš již pěkně dlouho. Vzpomeneš si ještě na úplné začátky? Za volant dětské buginy jsem usedl již někdy v pěti letech. Když mi bylo 13, tak jsem přesedlal do skutečného auta a začal jezdit rallycross. Ve čtrnácti přišly závody ve třídě do 1400 ccm a po dvou letech přechod do kategorie 1600 ccm. To jsem již nasbíral dost zkušeností k tomu, abych mohl soutěžit s těmi nejlepšími. Při závodu evropského mistrovství v Norsku mi patřil bronzový stupeň vítězů.
Co dělá rallycrossový jezdec během zimního období? Nevím co dělá rallycrossový jezdec, ale já dělám na autech, autobusu a ve volných chvílích na dílně a baráku. Jo a občas zajdeme na squash, basket nebo když je sníh tak zablbnout na snowboardu. Můj táta zastává názor, že nejlepší příprava je za volantem.Takže než začne soutěžní seriál jezdím na motokárách, příležitostně se účastním závodů do vrchu, na okruzích, nebo si zajedu Autoslide.
Můžeš nám Autoslide přiblížit? Je to prestižní závod automobilů na (letos zledovatělém) plochodrážním stadionu ve slovenské Žarnovici. Startuje se ve čtyřech - zvlášť dvoukolky, zvlášť čtyřkolky, pak společné finále nejlepších. Letos (6.1.2008) se nám zadařilo. Ve finále dvoukolek jsem byl druhý a v super finále taky. Tam se mi podařilo s enkovou Hondou porazit dvě čtyřkolky (Mitsubishi Lancer EVO IX a Toyotu Corollu). To bylo radosti.
Díky za rozhovor. Ještě bych chtěl moc poděkovat všem, kteří pomáhali. Každý děkuje mámě, tátovi, mechanikům, sponzorům a ono to bez nich opravdu nejde. Ještě přidám sestru a tetu Alici, a jednu paní, která se mě před lety v Belgii zeptala, jestli bych nechtěl startovat s Hondou – díky Mirko.
Tomáš Kotek – stručný sportovní životopis: Narozen 25.6.1987 V pěti letech poprvé usedl do dětské buginy (Racer Buggy) a na jaře 1994 v ní poprvé závodil. O rok později získal první vítězství v pohárovém závodě a v roce 2000 byl první v mistrovském závodě. V necelých 15 letech se stal nejmladším závodníkem v seriálu mistrovství Evropy v rallyecrossu a byl zapsán do české Knihy rekordů. V roce 2003 získal za třetí místo první evropský věnec a v následujícím roce debutoval v Portugalsku v reprezentaci. Loni dosáhl první evropské vítězství na závodech v Norsku a stal se nejlepším českým juniorem. Získal také cenu Jiřího Sedláře pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka v ČR. Letos vybojoval titul mistra Evropy v rallyecrossu v divizi 2 a získal Zlatou sponu FAS AČR za přínos pro rozvoj českého automobilového sportu.
Prvenství: 1. závody – jaro 1994 v Klatovech (Racer Buggy) 1. vítězství v pohárovém závodě – léto 1995 v Brně (Racer Buggy) 1. vítězství v mistrovském závodě – jaro 2000 v Roztokách (Racer Buggy) 1. start v závodě mistrovství Evropy – Sosnová 2002. Tehdy startoval jako nejmladší závodník v historii v necelých patnácti letech a tím se zapsal do české Knihy rekordů 1. cena Fair Play – Sedlčany 2002 1. evropský věnec – 3. místo v Norsku 2003 1. reprezentační start za Český národní tým – jaro 2004 v Portugalsku 1. vyhraný seriál pohárových závodů – únor 2006, Příbram 1. evropské stříbro – Maďarsko 2006 1. vyhraný měřený trénink – Norsko 2006 1. evropské zlato – Norsko 2006 dvoustý závod – Polsko 2006 1. vítězství v MČR – Rakousko 2006 nejlepší junior (do 25 let) – sezóna 2006 Cena Jiřího Sedláře pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka v ČR – za sezónu 2006 1. „čistý“ závod v ME (nejlepší měřený trénink, vítěz rozjížděk, vítěz finále) – Polsko 2007 1. titul Mistra Evropy – září 2007 Zlatá spona FAS AČR-cena pro přínos za rozvoj českého automobilového sportu
PR
|